حادثه های تاریخی شهر لندن
امتیاز ما

لندن سرزمینی غرق در حادثه های تاریخی است. حوادثی نه‌تنها این شهر بلکه تمام انگلستان را تغییر داده‌است. قبل از آنکه شروع به گشت‌وگذار در لندن کنید، گزیده‌ای از اتفاقات مهم تاریخی این‌شهر را بخوانید. در ادامه با دور و نزدیک همراه باشید.

۴۳ میلادی: تسخیر توسط رومیان و تاسیس «لاندینیوم» (londinium)

۷ سال پس از تصرف این سرزمین، رومیان مکانی را به نام لاندینیوم تاسیس کردند. این شهر به لحاظ استراتژیکی به رومیان اجازه می‌داد تا به سراسر اروپا دسترسی داشته باشند و وجود «رودخانه‌ی تایمز» (thames) باعث تامین آب مردم این منطقه می‌شد. محل زندگی رومیان تقریبا به اندازه «هاید پارک» (hyde park) بود، که ۱۷ سال بعد توسط «ملکه بودیکا» (queen boudica) نابود شد. ۱۰ سال بعد از این اتفاق، رومیان شهر را دوباره ساخته و در عین حال شروع به کشورگشایی کردند. لندنی که رومیان ساختند تا قرن پنجم دوام آورد، اما به دلیل اینکه امپراطوری روم شروع به ضعیف شدن کرد آنها مجبور به ترک این سرزمین شدند. در قرن یازدهم این منطقه توسط «آنگلوساکسون» (anglo-saxonx) تصرف شد. بلیط هواپیما خارجی با کمترین قیمت ها

سال ۱۰۶۶: تاسیس برج لندن برای جلوگیری از نفوذ دشمن

این ساختمان که در ابتدا با چوب ساخته شده بود، خیلی زود با سنگ بازسازی شد، که می‌توان گفت این ساختمان اولین ساختمان سنگی انگلستان بود. استقرار برج لندن به‌عنوان مرکز مجازات، قوانین لندن و قدرتی که بر مردم داشت را متبلور کرد.  خرید بلیط هواپیما تهران لندن

سال ۱۲۱۶ : اولین نبرد بارون‌ها

در نخستین جنگ «بارون»، لندن توسط پرنس لوئیس فرانسوی اشغال شد، وی از طرف مخالفان پادشاه جان حمایت می‌شد. هرچند پس از کشته شدن پادشاه «جان»، پرنس فرانسوی برکنار و پسر پادشاه جان یعنی «هنری سوم» به تخت پادشاهی نشست. لوئیس از کشور رانده شد. پس از رانده شدن لوئیس مردم انگلستان به بازسازی فرهنگشان پرداختند. بازسازی فرهنگ انگلستان باعث شد تا زبان‌انگلیسی‌مدرن نیز در این کشور پایه‌گذاری شود. زندگی در لندن

اواسط قرن ۱۴: حادثه مرگ سیاه

حادثه های تاریخی شهر لندن

تقریبا نیمی از جمعیت لندن طی حادثه مرگ سیاه درگذشتند که همین امر هم باعث می‌شود این مسئله تاریکترین واقعه‌ در تاریخ این شهر باشد. این واقعه نه‌تنها بر جمعیت لندن بلکه بر ذهن‌ها و دل‌های مردم  نیز تاثیر گذاشت. به‌طوری‌که مردم شهر پس از این حادثه، به وحشت افتاده و با اشتیاقی عجیب به کلیساها پناه بردند.

دهه‌ی ۳۰ قرن ۱۶: اصلاحات هنریِ پنجم

اصلاحات انجام شده بر کلیسا تاثیر عظیمی در روند تاریخی لندن داشت. این عمل باعث شد تا تعداد زیادی از ساختمان‌های مذهبی تبدیل به ملک شخصی شوند. مهمترینِ این ساختمان‌ها، «بیمارستانِ بیماران جذامیِ سنت جیمز» (st james leper hospital) بود، که پادشاه این مکان را تصرف کردهو به «قصر سنت جیمز» (st james palace) تبدیلش کرد.

سال ۱۶۵۰: تلاش «گای فاوکس» (guy fawks) برای منفجر کردن مجلس

مردم بریتانیا این حادثه تاریخی را به خوبی به‌یاد دارند. گای فاکس تبلیغات گسترده‌ای را علیه پارلمان انجام داد و این امر باعث شد تا شورشیان زیادی در انگلستان به وجود بیایند، اما شکنجه و مرگ وی باعث سرکوب خیلی از شورشیان شد. با اینکه سالیان زیادی از روزی که گای فاکس به قصد منفجر کردن مجلس پا به این مکان گذاشت میگذرد، اما مردم هنوز هم سالگرد این روز را جشن می‌گیرند. مردم بریتانیا لقب «آخرین مردی که صادقانه وارد مجلس شد» را به گای فاکس داده‌اند.

سال ۱۶۶۶: حادثه آتش سوزی بزرگ لندن

در حادثه آتش‌سوزی بزرگ لندن بالغ بر هفتاد درصد از ساختمان‌های این شهر در آتش سوخت، یکی از این ساختمان‌ها «کلیسای جامع سنت جیمز» (st james cathedral) بود. این شهر با ساختمان‌هایی مشابه ساختمان‌های قدیمی بازسازی شد، با این تفاوت که اینبار ساختمان‌ها از آجر ساخته شدند که همین امر هم باعث شد تا این ضرب‌المثل معروف انگلیسی به وجود بیاید: انگلستان کشور آجرهای‌قرمز است. هرچند تغییر عمده‌ای در مرکز شهر رخ داد، بسیاری از ثروتمندان به غرب شهر مهاجرت کردند و اشراف‌زادگان به نزدیکی دادگاه اشرافی قصرِ سنت جیمز نقل مکان کردند. همین هم باعث شد تا شهر به سه قسمت فقیرنشین و متوسط، ثروتمندان و اشراف‌زادگان تقسیم شود. این تقسیم بندی هنوز هم در لندن به چشم میخورد.

سال ۱۸۳۴:حادثه دیگر، آتشی دیگر

حدود ۲۰۰ سال بعد از تلاش گای فاکس برای نابود کردن ساختمان مجلس، این ساختمان آتش گرفت. البته این آتش تلاشی برای ترور شخصیت‌های دولتی نبود، بلکه اتفاقی بود که هنگام تعمیرات به وقوع پیوست. قضیه از این قرار بود که یکی از کارگران که علاقه‌ای به اضافه کاری نداشت تعدادی از ستون‌های چوبی‌ای که توسط مشاوران و یا قاضی استفاده میشد را با بی‌دقتی سوزاند، نتیجه این اتفاق آتش گرفتن و از بین رفتن ساختمان اصلی مجلس و نیمی از ساختمان «وست‌مینستر» (Westminster) بود. ساختمان جایگزین که در حال‌حاضر در سراسر دنیا معروف است، توسط «چارلز بری» (Charles barry) طراحی شده و در سال ۱۸۴۴ کامل شد. بری همچنین طراح قلعه «های‌کلر» (highclere) بود، که دکور سریال «داونتون ابی» (downton abbey) بود.

۱۸۶۳: متروی لندن

تصور این شهر بزرگ بدون وجود متروی لندن که باعث شده رفت و آمد برای مردم شهر راحتتر شود برای ساکنان لندن سخت است. این مترو به‌طوری ساخته شده است تا به قول معروف ساختمانی “لندنی” باشد، این مکان یکی از مهمترین مکان‌ها برای شناختن پایتخت انگلستان است. متروی شهر مکانی منحصر به فرد بود که به رفت و آمد مردم لندن تغییرات اساسی داد. همچنین مکان‌های مشابه‌ای در پاریس، نیویورک و شهرهای بزرگ دیگری ساخته شده. به جرعت می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ شهری بدون مترو کامل نیست.

۱۹۰۷: طوفان حق رای برای زنان در شهر «وست‌مینستر» (Westminster)

حادثه های تاریخی شهر لندن

هرچند یازده سال طول کشید تا حق رای به زنان داده شود، اما در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۹۰۷ بود که تعداد زیادی از زنان معترض بیرون ساختمان مجلس جمع شدند و حتی ۱۵ نفر از آنها موفق شدند تا پا به لابی ساختمان مجلس بگذارند و در آنجا دست به اعتراض بزنند. در این تاریخ بیشتر از ۶۰ نفر از معترضین زن بازداشت شدند با این حال آنانی که در ساختمان بودند تا ساعت ۱۰ شب اعتراض کردند. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر زنان بود که باعث شد امروزه لندن به مکانی تبدیل شود که اعتراضات و تجمعات زیادی در آن صورت میگیرد. به نوعی می‌‌توان گفت امروزه تجمع و اعتراضات سراسری نوعی رسم در لندن است، و مسائلی مثل جنگ عراق، افزایش هزینه‌های تحصیل، و خصوصی سازی خدمات بهداشتیِ ملی بدین طریق حل شده‌اند.

۲۰۰۵: حملات تروریستی

در جولای سال ۲۰۰۵ چهار بمب در سیستم حمل‌ونقل لندن منفجر شد. این حادثه باعث شد تا مردم این شهر به شدت وحشت‌زده و به نوعی گیج شوند. چرا که هر ۴ بمب توسط مردم همین شهر منفجر شده بود. این عمل باعث شد تا لندن به شدت امنیتی و آماده برای هرگونه عمل تروریستی باشد.
تاریخ لندن سرشار است از بیماری‌های خطرناک، آتش‌سوزی‌های بزرگ و تظاهرات گسترده است، می‌باشد. همجوشی فرهنگ قدیمی و جدید این شهر و وقایع تاریخی مختلفی که در آن رخ داده است، و از طرفی اندازه بزرگ و قدرت غیرقابل انکارش در سطح بین‌المللی به نقطه عطفی در فرهنگ این شهر تبدیل شده است. چه خوب و چه بد، تاریخ لندن است که باعث شده تا به چیزی که امروز است تبدیل شود، فریبنده، بی‌ثبات و با انعطاف‌پذیری بی‌وقفه.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.