امتیاز ما

سفر با قطار از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای مسافرت به حساب می‌آید، در سفر با قطار هیچ نگرانی بابت، تصادف، ترافیک، استرس برای خطراتی که در جاده رخ می‌دهد و … نخواهید داشت، به همین دلیل با خیال راحت از مسیر و مناظر بیرون لذت ببرید. سفر با قطار از اتوبوس و هواپیما امن‌تر است به همین دلیل قطار امن‌ترین روش برای سفر محسوب می‌شود. اما اگر هنگام سفر مشکلی برای شما پیش آمد و نتوانستید به سفر بروید باید برای کنسلی بدانید که استرداد بلیط قطار چیست و چه قوانینی دارد؟ در این مطلب این قوانین را برای شما به اشتراک می‌گذاریم.

استرداد بلیط قطار به چه معناست؟

هنگامی بلیط قطارتان را برای سفر خریداری کرده‌اید، اما به دلایل مختلف امکان سفر کردن برای شما وجود ندارد، پس لازم است بلیط قطار خود را کنسل کنید و هزینه‌ای را که بابت خرید بلیط پرداخت کرده‌اید با کسر درصدی از هزینه پس بگیرید؛ به این فرآیند، استرداد بلیط قطار می‌گویند. اما به زبان ساده، به مجموعه عملیاتی که برای پس گرفتن هزینه بلیط خریداری شده انجام می‌دهید استرداد می‌گویند. (بلیط قطار تهران مشهد)

استرداد بلیط قطار چه شرایطی دارد؟ و در چه صورت امکان پذیر است؟

در گذشته اگر بلیط خود را اینترنتی خریداری می‌کردید و تمایل به کنسلی بلیط داشتید، باید حتما بلیط خود را چاپ کرده و به دفاتر نمایندگی شرکت مراجعه کرده و برای پس گرفتن هزینه بلیط اقدام می‌کردید. اما حالا با پیشرفت اینترنت می‌توانید با ثبت درخواست خود، حداکثر تا هفتاد و دو ساعت بعد، هزینه بلیطتان را با کسر مبلغی به عنوان جریمه دریافت کنید. (بلیط قطار تهران بندرعباس)

شرایط استرداد بلیط قطار:

۱- بلیط تا یک ساعت بعد از صادر شدن و قبل از حرکت قطار و همچنین در صورت بازبودن مراکز فروش، صادرکنندگان بلیط هزینه کامل را با کسر جریمه، به مسافر پرداخت می‌کنند.

۲-بلیط‌های قطار در همه مراکز فروش بلیط (در ساعت کاری نمایندگان فروش بلیط) و ایستگاه راه آهن (در صورت بودن مرکز فروش بلیط در ایستگاه) با نشان دادن کارت شناسایی معتبر مانند: کارت ملی، شناسنامه یا گذرنامه با توجه به نکات زیر قابل استرداد است و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیط نیست.

درصد جریمه کنسلی و استرداد بلیط قطار چقدر است؟

  • اگر به محض صدور بلیط قطار قصد کنسل کردن بلیط را داشته باشید، بدون هیچ جریمه‌ای هزینه پرداختی برای شما برگردانده می‌شود، اما در صورتی که قطار حرکت نکرده باشد.
  • اگر تا ساعت ۱۲ ظهر روز، قبل از حرکت قطار، اقدام به کنسلی کنید، ۹۰ درصد از هزینه بلیط به مسافر پرداخت می‌شود.
  • از ساعت ۱۲ ظهر تا سه ساعت قبل از حرکت قطار اقدام به کنسلی کنید، تنها ۷۰ درصد از هزینه بلیط به مسافر پرداخت می‌شود.
  • از سه ساعت تا حرکت و تا لحظات آخر راه افتادن قطار اقدام به کنسلی کنید، فقط ۵۰ درصد از هزینه به شما پرداخت می‌شود.
  • کنسلی و استرداد بلیط بعد از حرکت قطار امکان پذیر نیست و هزینه‌ای بابت بلیط به مشتری برگردانده نمی‌شود، در حقیقت هزینه سوخت می‌شود.

استرداد آنلاین بلیط قطار به چه صورت انجام می‌شود؟

موارد بالا برای استرداد بلیط قطار به صورت حضوری بود، اما کنسلی بلیط قطار به صورت آنلاین چگونه انجام می‌شود؟ برای خرید بلیط به صورت اینترنتی ابتدا باید حساب کاربری داشته باشید. پس برای استرداد بلیط هم ابتدا باید به حساب کاربری خود مراجعه کنید. سپس شماره سریال بلیط قطار که کدی ۹ رقمی است، همراه با شماره تماس (تلفن همراه) از شما درخواست می‌شود، پس از ورود به حساب کاربری، اطلاعات ذکر شده را وارد می‌کنید، با توجه به زمان ثبت درخواست پس از خرید و همچنین با توجه به شرایطی که در این مطلب درباره کسر هزینه ذکر شد، باقی مانده هزینه بلیط به شما پرداخت خواهد شد. (بلیط قطار تهران گرگان)

شرایط برگرداندن هزینه در کنسلی بلیط قطار چگونه است؟

با پیشرفت اینترنت دیگر نیازی به مراجعه به مراکز فروش بلیط به صورت فیزیکی یا مراجعه به دفاتر نمایندگی برای دریافت هزینه استرداد بلیط نیست، به همین دلیل شما به صورت آنلاین میتوانید با چند کلیک ساده به راحتی برای پس گرفتن هزینه استرداد بلیط قطار اقدام کنید. در واقع عملیات کنسلی بلیط در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود، اما بازگشت هزینه پرداختی به حساب شما به دلیل طی کردن مراحل اداری و بانکی بین یک تا سه روز زمان می‌برد، اما جای نگرانی نیست پس طی مراحل مشخصی هزینه به حساب شما واریز می‌شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان ثبت درخواست برای کنسلی بلیط حتما کد پیگیری اعلام شده را در پایان عملیات ثبت درخواست، تا هنگام دریافت هزینه و طی مراحل اداری در جایی ثبت کرده و تا آن زمان از کد نگهداری کنید.

در این مطلب همه چیز را درباره استرداد بلیط قطار مانند: کنسل کردن بلیط‌های قطاری که به صورت آنلاین یا حضوری خریداری شده‌اند، شرایط کنسلی بلیط و اینکه هنگام کنسلی بلیط چه درصدی از هزینه برگردانده می‌شود و … را توضیح داده و برای شما به اشتراک گذاشتیم امیدوارم این مطلب در صورت امکان برای کنسلی بلیط‌هایتان شما را راهنمایی کند.