حمل و نقل ترکیه
امتیاز ما

سواحل بکر، تاریخ جذاب و مناظر منحصر به فرد ترکیه را به یک مقصد ایده­آل برای گردشگران تبدیل کرده است. خوشبختانه گردش در این کشور زیبا آسان وارزان است. علاوه بر مناظر شگفت انگیز ومتنوع، مردم، غذاها، تاریخ و فرصت­های ماجراجویی منحصر به فرد آن نظرها را به خود جلب می­کند. در اینجا راهنمایی برای استفاده از وسایل حمل و نقل ترکیه برای شما قرار داده­­ ایم. با مجله گردشگری دورو نزدیک همراه باشید.

وسیله حمل و نقل بین شهری و شهری ترکیه

پروازهای داخلی

اولین وسیله حمل و نقل ترکیه جهت سفرهای بین شهری را می توان هواپیما نام برد. پروازهای داخلی ترکیه بسیار گسترده و متنوع هستند، با شرکت هواپیمایی ترکیش مسیرها را براحتی طی کنید. البته لازم به ذکر است که قیمت­های این شرکت هواپیمایی از برخی از شرکت­ های بین ­المللی دیگر مانند شرکت اطلس یا اونور گران تر است. صرف نظر از اینکه کدام شرکت هواپیمایی را انتخاب می­کنید، گرفتن یک بلیط ارزان از استانبول به هر کجای کشور که می­خواهید بروید بسیار آسان است. خرید بلیط هواپیما تهران استانبول.

حمل و نقل ترکیه

اتوبوس­ها

دومین وسیله حمل و نقل ترکیه برای سفرهای بین شهری را اتوبس ها در اختیار دارند. باوجود پروازهای مقرون به صرفه، اتوبوس­ ها دیگر محبوبیت خود را از دست داده ­اند، اما هنوز هم قابل اعتماد، راحت و مقرون به صرفه هستند. شرکت­ های مختلف اتوبوسرانی به کیفیت­ ها و قیمت­ های مشابه روزانه به سرتاسر کشور سفر می کنند. هر شهر یک ایستگاه مرکزی اتوبوس دارد با مینی­بوس­ها و تاکسی­هایی که منتظر هستند شما را به مقصد مورد نظرتان برسانند. ( فاصله ازمیر تا استانبول )

حمل و نقل ترکیه

قطارها

سومین وسیله حمل و نقل ترکیه برای سفرهای بین شهری قطارها هستند. اگرچه بطور گسترده از آن استفاده نمی شود، اما خطوط آن هنوز وجود دارد و شمال، شرق ، غرب و بخش­هایی از جنوب را به­ هم متصل می­کند. تنها قطار سریع بین آنکارا، کونیا، اسکیسنیر و استانبول است که در حدود ۴ ساعت از آنکارا به استانبول می­رسد. محبوب­ترین مسیر، بین آنکارا و کارس است. اگر به مناظر کوهستانی علاقه دارید گرم­ترین کت خود را بپوشید و در زمستان سوار این قطار شوید. ( فاصله اسپارتا تا آنتالیا )

حمل و نقل ترکیه

ماشین ­ها

جاده­ های ترکیه به خوبی شهرها را به هم وصل می­ کند و به خوبی هم از آنها نگهداری می­شود، مخصوصا در غرب. اجاره یک ماشین از کمپانی ­های اجاره اتومبیل بین ­المللی مانند هرتز ، یوروکار، گارنتا و باجت در ترکیه در دسترس هستند.

نکته: ترافیک بین شهرها در طول تعطیلات عمومی بسیار بد است و آمار تصادفات نیز در این روزها افزایش پیدا می­کند.سعی کنید از جاده­های روز­های اول و آخر تعطیلات اجتناب کنید.

کشتی و قایق

کمی زمان را متوقف و سفرتان را لذت بخش­تر کنید. یک وسیله حمل و نقل ترکیه کشتی ها و قایق ها می باشند. در غرب ترکیه با کشتی­ ها و قایق­ ها می ­توانید مکان­ها را به­ هم نزدیک تر کنید. اگر به دریای اژه یا مدیترانه می­روید، به یک کشتی دو ساعته از استانبول به «بندیرما» سوار شوید. رفتن به جزایر پونان هم از شهرهای ساحلی ترکیه امکانپذیر است.

حمل و نقل ترکیه

مترو

چند شهر در ترکیه به مترو زیرزمینی مجهز هستند، استانبول، ازمیر، بورسا و آنکارا. مترو معمولا سریع و استفاده از آن بسیار آسان است. اگر چه مجبور هستید از موانع بلیط رد شوید و سپس نقشه مسیرها را ببینید. دراکثر متروها می توانید با خرید یک ژتون و گذاشتن آن در بخش بلیط وارد مترو شوید. خرید بلیط هواپیمای استانبول وان .

مینی بوس و تاکسی­ های مشترک

اکثر مردم ترکیه از مینی بوس و تاکسی­ های مشترکی به نام «دولموس» استفاده می­کنند، که هر دو مقرون به صرفه و معمول هستند. آنها مسیرهای مشخصی دارند و در طول مسیر برای سوار و پیاده کردن مسافر ایستگاه­ هایی دارند. البته این مینی ­بوس­ ها اصلا راحت نیستند و رانندگان آنها برای رانندگی بدشان معروف هستند اما ارزانترین وسیله حمل و نقل ترکیه می باشند. رانندگانش از مسافران برای رفتن از نقطه الف به ب کمترین هزینه را دریافت می­کنند.

حمل و نقل ترکیه

تاکسی

راحت ترین وسیله حمل و نقل ترکیه  تاکس است. با اینکه تاکسی ­ها کمی گران­تر هستند اما توسط مردم محلی بیشتر استفاده می­شوند. پیدا کردن تاکسی در خیابان­ های اصلی استانبول آسان است اما در شهرهای کوچک تر باید بیشتر بگردید. تاکسی­ های ترکیه مجهز به تاکسی­ متر هستند. اگر رانند تاکسی­ متر را روشن نکرد حتما به او تذکر دهید. چک کنید که راننده مبلغ را درست از شما بگیرد. البته این مبلغ کرایه از شهر به شهر متفاوت و کرایه شب ۵۰% بیشتر از روز است. البته برخی از شهرها مانند استانبول نرخ شبانه ندارند.

حمل و نقل ترکیه

ممکن است برخی از رانندگان کرایه پایینی از شما درخواست کنند این به آن علت است که احتمالا شما را به جایی مانند فرودگاه می­برند که در برگشت مسافران خوبی خواهند داشت. اما برخی دیگر از شما کرایه بسیار بالایی درخواست می­کنند و از روشن کردن تاکسی متر اجتناب می­کنند در این صورت از تاکسی پیاده شوید و اگر امکان داشت به پلیس شکایت کنید. اگر از تاکسی برای رفتن به مکان­ها دیدنی یا تور استفاده می­کنید و تاکسی باید منتظر شما بماند بهتر است به جای استفاده از تاکسی متر مبلغی را توافق کنید.