مسجد جامع دلگشا بندر عباس
امتیاز ما

در مورد مسجد جامع دلگشا بندر عباس

همان طور که می دانید معمولا شهرهای جنوبی ایران دارای آثار و مراکز تاریخی، گردشگری و دیدنی بسیاری می باشند و شهر بندر عباس هم از این قاعده مستثنی نیست و مسجد جامع دلگشا این شهر از این گونه آثار می باشد که بسیار معروف و مشهور است و مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می گیرد.بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

یکی از بناهای دیدنی و تاریخی که کاربرد مذهبی دارد مسجد جامع دلگشا می باشد که در اصل مربوط به اهل سنت این شهر است اما در این مسجد ورود هر فردی با هر دین و مذهبی آزاد می باشد. این مسجد زیبا در جنوب کشور ایران، در استان هرمزگان، در شهرستان بندرعباس، و در شهر بندر عباس و در بخش مرکزی آن قرار دارد که از نقاط بسیار دیدنی و شناخته شده این شهر می باشد.

یکی از عواملی که باعث زیبایی این مسجد شده آن است که این مسجد رو به روی دریا قرار گرفته است و همچنین این مسجد زیبا در بلوار و خیابان طالقانی قرار دارد. مسجد جامع دلشگا شهر بندر عباس در دوطبقه ساخته شده است که دارای یک مناره و یک صحن نسبتا بزرگ است که در این صحن زیبا از ۱۲ عدد ستون قدیمی با معماری آن زمان استفاده شده است. این مسجد بسیار زیبا در چند سال اخیر به ثبت آثار ملی کشور عزیزمان رسیده است، و به دلیل آن که هر هفته در آن نماز جماعت افراد اهل سنت بر پا می شود دارای گنجایش زیادی می باشد و این گنجایش در حدود ۶۰۰۰ نفر می باشد.

تاریخچه مسجد جامع دلگشا شهر بندر عباس

یکی از قدیمی ترین و کهنه کار ترین مسجدها در شهر بندر عباس، مسجد جامع دلگشا اهل سنت این شهر می باشد که دارای قدمتی طولانی آن هم به اندازه حدود ۲۵۰ سال پیش است و باید گفت که این مسجد بسیار زیبا و با شکوه توسط یک فرد خیر به نام حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی ساخته شده است. این مسجد به دلیل قدمت بسیار زیادی که دارد تا به حال چند مرتبه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و در هر بار مرمت بسیار با شکوه تر از قبل می شده است.

بازسازی ها و مرمت های این مسجد از سال ۱۳۸۲ شروع شده است و با حمایت و پیگیری های یک خیر جنوبی به نام حاج عبد الله رستمانی انجام پذیرفته است. پس از شروع بازسازی کار این مسجد در سال ۱۳۸۷ به صورت کامل و پس از گذشت ۵ سال به طور کامل تمام شد و توسط امام جماعت این شهر، امام جمعه اهل تشیع و تسنن این شهر، نماینده ولی فقیه در این شهر و با حضور گرم و پر شور مردم این شهر افتتاح گردید.

مسجد جامع دلگشا بندر عباس

معماری در مسجد جامع دلگشا

این مسجد بسیار زیبا در دو طبقه بنا شده است که دارای زیر بنایی حدود ۵۰۰۰ متر مربع می باشد و همچنین این مسجد به دلیل داشتن مساحتی بسیار بزرگ دارای حدود ۲۰ درب بزرگ می باشد که به سمت ایوان های شمالی، شرقی و غربی این مسجد باز می شوند. این مسجد دارای محرابی بی نظیر است که معماران این محراب را با هنر کاشی کاری زینت داده اند و این باعث جذب گردشگر برای بازدید از این مسجد زیبا و به خصوص محراب آن شده است.

مسجد جامع دلگشا مورد مرمت های زیادی قرار گرفته است اما بنای قدیمی این مسجد دارای حدود ۱۲ ستون بوده است که این ستون ها در میانه ها و ایوان های این مسجد قرار داشته است. این ستون ها به طور پراکنده در سه جبهه باختری، جنوبی و خاوری این مسجد قرار دارند. از بنای قدیمی این مسجد بخشی باقی مانده است که هنوز می توانید در بافت جدید مسجد آن را بیابید.

مسجد جامع دلگشا بندر عباس

وضعیت امروزی مسجد جامع دلگشا

مسجد جامع دلگشا شهر بندر عباس بر خلاف دیگر آثار این شهر که تقریبا ویران شده است این گونه نمی باشد و با مرمت هایی که روی آن انجام شده است خوشبختانه هنوز پا بر جا است . مسجد جامع دلگشا در روزهای عادی محل برگزاری نمازهای یومیه می باشد و در روزهای جمعه، نماز ظهر جمعه اهل سنت در آن بر پا می شود و علاوه بر آن این مسجد شکوه بسیاری دارد که هر گردشگر و مسافری را به خود جذب می کند.مجله گردشگری دور و نزدیک