سفر به صربستان
امتیاز ما

پس از اینکه مقامات صربستان برنامه‌ی لغو ویزا برای گردشگران ایرانی را به اجرا گذاشتند، ایرانیان بیش از پیش به این کشور سفر می‌کنند. نمی‌توان گفت با انجام دادن یک سری کارها در این کشور به مشکل بر می‌خورید اما بهتر است در انجام برخی رفتارها احتیاط کنید تا سفری بهتر و راحت‌تر داشته باشید. امروز در مجله‌ی دور و نزدیک بایدها و نبایدهایی که باید در سفر به صربستان بدانید.

سفر به صربستان ؛ از کوزوو صحبت نکنید

سفر به صربستان - کوزوو

بهتر است در سفر به صربستان درباره‌ی مسئله‌ی «کوزوو» صحبت نکنید. اکثر مردم این کشور می‌دانند که مسئله‌ی کوزوو از اختیارات آنها خارج است و تمایلی به بحث کردن درباره‌ی آن ندارند. برخلاف این عده، برخی هم خیلی احساساتی با این قضیه برخورد می‌کنند. بهتر است برای داشتن سفری بهتر از مطرح کردن این مسئله دوری کنید.

درباره جنگ صحبت نکنید

سفر به صربستان

برای بسیاری از مردم دیدن صحنه‌های جنگ یوگسلاوی در تلویزیون باعث می‌شود تصمیم به سفر به این منطقه بگیرند. مردم صربستان در طول این جنگ‌ها آسیب زیادی دیده‌اند و بسیاری از مردمی که به «بلگراد» سفر می‌کنند شروع به صحبت درباره‌ جنگ کرده و انگشت اتهام را به سمت مردم عادی می‌گیرند. حقیقت این است که هیچ کس در این کشور تمایل به صحبت درباره جنگی که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد ندارد. اگر یک فرد محلی درباره این موضوع صحبت کرد گوش کنید اما هرگز اظهار‌نظر نکرده و آغاز کننده صحبت در این باره نباشید.

از تاکسی‌ های خیابان استفاده نکنید

مانند بسیاری از شهرهای اروپایی در صربستان هم گرفتن تاکسی در خیابان پیشنهاد نمی‌شود. شرکت‌های خصوصی زیادی در بلگراد وجود دارند که برای حمل و نقل خدمات‌رسانی می‌کنند. برای مثال اپلیکیشن «car:go» یکی از برنامه‌هایی است که می‌توانید برای حمل و نقل شهری استفاده کنید. اهالی صربستان هم از تاکسی‌های خیابان استفاده نمی‌کنند مگر اینکه مجبور باشند.

لبه‌ میز ننشینید

مانند خیلی از کشورهای اروپایی مردم صربستان هم برخی عقاید خرافی را خیلی جدی می گیرند. البته گاهی اوقات بیشتر جنبه‌ی شوخی دارد و هر کسی آن‌ها را باور نمی‌کند. برای مثال گفته می‌شود اگر در یک جمع دوستانه روی لبه‌ی میز بنشینید تا ابد تنها خواهید ماند. ممکن است دلیلی برای به وجود آمدن این عقیده وجود داشته باشد پس بهتر است در سفر به صربستان این مسئله را رعایت کنید.

 با پلیس بحث نکنید

سفر به صربستان

البته این کاملا واضح است که در هیچ کشوری نباید با پلیس بحث کرد اما بهتر است احتیاط کرد. ۹۹ درصد از گردشگرانی که به صربستان وارد می‌شوند به غیر از زمانی که کارهای قانونی ورود خود را انجام می‌دهند هیچ برخورد دیگری با پلیس نخواهند داشت. اما همان یک درصدی که ممکن است قانون‌شکنی کنند و به دست پلیس بیفتند باید بدانند که هرگز با پلیس بحث نکنند. اگر کار اشتباهی انجام می‌دهید آن را بپذیرید زیرا اگر بی‌گناه باشید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

هنگام ورود به خانه کفش‌های خود را در بیاورید

اگر به خانه‌ی فرد صرب دعوت شدید به خاطر داشته باشید که هنگام ورود به خانه حتما کفش‌های خود را درآورید. ممکن است دوست صرب شما به شما بگوید که نیازی به این کار نیست و می‌توانید با کفش وارد شوید اما اگر بدون اجازه این کار را انجام دهید بی‌احترامی تلقی خواهد شد.

نگران الفبای صربی نباشید

سفر به صربستان

صربستان دارای دو الفباست پس ممکن است کمی دچار ترس شوید. الفبای «سیریلیک» چندان هم ترسناک نیست و با وجود اینکه حروف شبیه به هم دارد ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

از خرابه‌ ها بدون اجازه عکس نگیرید

سفر به صربستان

بلگراد شهر مرگ و زندگی و شهر انرژی و بدبختی است. ثبت مستندات این مرگ و بدبختی بدون کسب اجازه برای کسانی که تلاش می‌کنند از آن عکاسی کنند بی‌احترامی و غیر اخلاقی است. تصویری که مشاده می‌کنید ساختمانی است که در سال ۱۹۹۹ توسط ناتو بمباران شد. ساختار باقی مانده نشلن دهنده‌ی گذشته‌ی تلخ و تکان‌دهنده این شهر است.

برای خرید بلیط هواپیما به مقصد صربستان به صفحه‌ی اصلی وبسایت مراجعه کنید.