هتل‌ های قدیمی ایران
امتیاز ما

هتل‌داری یکی از کسب و کارهای مهم دنیای تجارت است. ورود به آن فن، دانش، سلیقه و تجربه می‌خواهد. در ایران هم از دیرباز، هتل‌های معروف و محبوبی وجود داشته‌اند که در سطحی عالی و درجه یک به مهمانان داخلی و خارجی خدمت‌رسانی می‌کرده‌اند. برخی از این هتل‌ها هنوز مشغول به فعالیت هستند و برخی دیگر با تغییر هویت به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا دیگر کار خود را متوقف کرده‌اند. با مجله‌ی گردشگری دور و نزدیک همراه باشید تا درباره تعدادی از هتل‌ های قدیمی ایران برای‌تان صحبت کنیم.

معروف ترین هتل های قدیمی ایران

گراند هتل-تهران

گراند هتل، یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است که در زمان قاجار در خیابان لاله‌زار تاسیس شد. این هتل که از نخستین مراکز پذیرایی ایرانی در ابعادی بزرگ و متفاوت با مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های سنتی بود در شکل و شمائل پذیرایی از هتل‌های اروپایی تبعیت می‌کرد. رونق گراند هتل تا حکومت محمدرضاشاه پهلوی ادامه داشت و بعد از آن از رونقش کاسته شد و امروز فقط می‌توان شاهد بدل شدن آن به انباری بود. دیگر خیابان لاله‌زار، شکوه و رونق قدیم را ندارد و فروشگاه‌های اطراف گراند هتل هم عموما به مغازه‌هایی نه چندان باشکوه برای فروش وسایل خیاطی یا لوازم الکتریکی بدل شده‌اند. انواع اقتگاه ها

گراند هتل-تهران

هتل عباسی-اصفهان

هتل عباسی هم از هتل‌ های قدیمی ایران است که شاید در فهرست هتل‌های قدیمی دنیا هم بتوان آن را جای داد. این مرکز زیبا و لوکس در زمان صفویان ساخته شده است و یکی از پادشاهان این سلسله، آن را به مادر خود تقدیم کرده بوده است. در سال ۱۳۳۶، این هتل به مجموعه‌ای برای بهره‌برداری خصوصی بدل شد و مسافران مختلف می‌توانستند از خدمات رفاهی آن برای اقامت و… استفاده کنند. در سفر به اصفهان، حتما سری به این هتل جذاب و زیبا بزنید و اگر در آن اقامت نمی‌کنید هم بنای آن را رصد کنید و اگر شد، خودتان را به صرف یک چای هم مهمان کنید.

هتل عباسی-اصفهان

هتل رامسر

هتل رامسر، هتلی قدیمی است که بی‌تردید می‌توان آن را هتلی رویایی دانست. چرا؟‌ به خاطر اینکه این مرکز اقامتی زیبا در جایی میان جنگل و دریا قرار دارد و به شدت باشکوه و زیباست. اقامت در هتلی بزرگ و قدیمی که در سال ۱۳۱۲ ساخته شده است در پس‌زمینه‌ای از سبزی جنگل‌های زیبای رامسر می‌تواند خستگی‌های چندین سال‌تان را از کار کردن و دغدغه‌های روزمره به کلی از تن‌تان بیرون بیاورد. در زمان پهلوی، این هتل مورد توجه مقامات و نزدیکان دربار بوده است. بهترین هتل های جهان

هتل رامسر

هتل پارس-مشهد

هتل پارس مشهد در سال ۱۳۱۶ بنا شده است. معمار این هتل، روسی بوده و از همین حیث بنا را براساس اسلوب و ساختار ساختمان‌های روسی تاسیس کرده است. معماری این هتل بسیار زیبا و چشم‌نواز است و نکته جالب توجه درباره آن، فعال بودن در زمان حال و تداوم کارش است. این روزها هم می‌توان به مشهد رفت و در هتل پارس اقامت کرد. وجود چنین بناهایی در شهرهای ایران بسیار جالب توجه است و باید تمام تلاش‌ها برای حفظ و نگهداری آنها به کار گرفته شود. هتل‌ها و ساختمان‌های قدیمی، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ سرزمین‌مان هستند و با حفاظت از آنها می‌توان از اصالت و هویت ایرانی مراقبت و نگهداری به عمل آورد.

هتل پارس-مشهد

در آخر هتل‌ های قدیمی ایران

در شهرهای دیگر ایران مانند قزوین هم می‌توان شاهد وجود هتل‌هایی قدیمی بود که روز و روزگاری دارای مهمانان بسیار و رونق فراوان بوده‌اند. این روزها، کاربری بعضی از این اقامتگاه‌های جذاب و باشکوه تغییر کرده است یا دیگر به فعالیت خود ادامه نمی‌دهند. بازدید از آنها و دست کشیدن بر آجرهایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند به هر ایرانی، احساس ملاقات با تاریخ را منتقل خواهد کرد. خیلی جذاب است که در مکانی اقامت کنید که سالیان سال در خدمت مهمانان رنگارنگی از ایران و جهان بوده است.