سفر به جنگل
امتیاز ما

سفر به جنگل ، یکی از لذت‌بخش‌ترین مقاصدی است که یک گردشگر می‌تواند برای خود انتخاب کند. نمی‌دانیم، شما هم اهل سفر کردن به این نقاط هستید یا نه؟ بعضی از افراد شیفته گشت و گذار در نقاط جنگلی هستند و دوست دارند با ماجراجویی‌های خود به دل طبیعت بزنند. برخی هم معتقدند که رفتن به نقاط جنگلی و ماندن در آنجا، رنج و زحمت زیادی دارد و نباید وقت و انرژی را صرف جنگیدن با پشه‌های جنگلی، چادر زدن و… کرد. البته این دسته از افراد اشتباه می‌کنند. علت بی‌علاقگی آنها به نقاط جنگلی فقط ریشه در این دارد که دقیقا نمی‌دانند چطور باید برای رفتن به نقاط مذکور و سفرهایی از این دست آماده شوند. اگر آنها هم با وسایل مورد نظر برای سفر در جنگل آشنا شوند و آمادگی کامل داشته باشند، قطعا همه چیز برای‌شان مطلوب و دوست‌داشتنی خواهد بود. در ادامه از آمادگی و لوازم ضروری برای سفر به جنگل برای‌تان گفته‌ایم. با مجله گردشگری دور و نزدیک همراه باشید:

سفر به جنگل

۱.درباره سفرتان به یکی از آشنایان اطلاع بدهید

سفر به جنگل ، جذاب و پرماجراست اما احتمال دارد در این سفر، خطراتی نیز شما را تهدید کنند یا ممکن است، ماجراهایی پیش‌بینی‌نشده به وقوع بپیوندند و شما را در دردسر بیاندازند. پس بهتر است، قبل از اینکه رهسپار مقصد خود شوید، درباره سفرتان به اقوام و آشنایان در این باره اطلاع بدهید تا حواس‌شان به شما باشد و در صورت بروز خطر یا نیاز داشتن به کمک، سریعا به سمت‌تان بیایند و نجات‌تان بدهند.

کسب آمادگی و انتخاب وسایل لازم برای سفر به جنگل

۲.همه چیز را درباره مقصدتان قبل از سفر بدانید

همان‌طور که می‌دانید، سفر کردن به نقاط جنگلی با کمی ریسک همراه است. پس باید تمام احتمالات پیش رو قبل از سفر با خود بررسی کنید تا دچار مشکل و دردسر نشوید. برای مثال، وضعیت آب و هوا را در طول زمانی که قرار است در جنگل باشید حتما بررسی کنید. علاوه بر آب و هوا، موقعیت مکانی و جغرافیایی جنگل و مسائلی از این دست، باید بدانید که هدف‌تان از سفر چیست. یعنی قرار است در جنگل پیاده‌روی داشته باشید، کوه‌نوردی کنید یا فقط چادر بزنید و در سکوت دراز بکشید و به صدای طبیعت گوش کنید. با مشخص کردن برنامه سفرتان و فکر کردن درباره همه چیز، آمادگی‌تان برای سفر زیاد می‌شود و اوقات بهتری خواهید داشت. لوازم ضروری سفر

۳.از یک راهنمای محلی کمک بگیرید

از راهنمای محلی کمک بگیرید و برای رفتن به عمق جنگل، بی‌گدار به آب نزنید. بهتر است با کسی به کمپینگ و جنگل‌نوردی بروید که می‌تواند شما را از مسیرهای مناسب به داخل مقصد برساند. حتما می‌دانید که رفتن به جنگل، اصول و ترفندهای خود را دارد. امکان دارد کسی که با این ترفندها آشنایی نداشته باشد، با خطراتی پیش‌بینی‌نشده رو به رو یا خدای نکرده در جنگل گم شود. پس اگر قرار است به جنگل‌نوردی بروید حتما با فردی در این سفر همراه شوید که محلی است و آن منطقه را به خوبی می‌شناسد یا حداقل تجربه مناسبی از جنگل‌گردی دارد. با این کار سلامتی‌تان را در سفر نسبت به خطراتی نظیر گم شدن، تضمین خواهید کرد. برای جنگل‌گردی باید تخصص و مهارت داشته باشید. اگر شخصی که شما را همراهی می‌کند از پیچ و خم راه خبر داشته باشد، سفر برای‌تان ساده‌تر و شیرین‌تر خواهد شد.  قیمت بلیط هواپیما

ز یک راهنمای محلی کمک بگیرید

۴.وسایل و لباس‌های مناسب به همراه داشته باشید

بسته به اینکه سفرتان به نقاط جنگلی، چندروزه است، وسایل و لباس‌هایی هم که با خود می‌برید کاملا متفاوت خواهد بود. اما جعبه کمک‌های اولیه از واجب‌ترین وسایلی است که فارغ از تعداد روزهای سفرتان باید حتما با خود به همراه داشته باشید. یادتان باشد که جنگل‌ها معمولا مرطوب و خیس هستند. ضمن اینکه حشرات و جانوران زیادی در آنجا زندگی می‌کنند. پس بهتر است، لباس‌هایی با خود به همراه داشته باشید که شما را از شر حشرات و رطوبت جنگلی حفظ می‌کنند. جوراب، کفش مناسب، بلوز آستین‌بلند، شلوار و کلاه از ضروریات سفر به جنگل هستند.

یادتان نرود که باتری، پاوربانک و منابع شارژ کردن وسایل برقی و الکترونیکی هم با خود به همراه داشته باشید. در این صورت، مشکلی برای برقراری ارتباط با خارج از جنگل نخواهید داشت و در صورت نیاز به کمک، امکان تماس گرفتن با دیگران برای‌تان مقدور خواهد بود. سفرهای جاده ای با کودکان

وسایل و لباس‌های مناسب به همراه داشته باشید

۵.در انتخاب کوله‌پشتی دقت کنید

یکی از ضروری‌ترین ابزارها در هر سفری از جمله سفر به جنگل، انتخاب کوله‌پشتی مناسب است. باید نوعی از کوله‌پشتی را با خود به همراه داشته باشید که امکان گشت و گذار هوا در آن وجود دارد. یعنی وقتی آن را روی شانه‌های می‌اندازید، در ناحیه پشت که با کمرتان در ارتباط است، امکان چرخش و گردش هوا وجود داشته باشد. به اندازه کوله‌پشتی هم دقت کنید و موردی را با خود به همراه داشته باشید که حملش راحت‌تر است. نکته دیگر در انتخاب کوله‌پشتی، این است که وسیله مورد نظرتان ضدآب باشد تا در طول سفر و در مجاورت آب و باران و…، به آن آسیبی نرسد. برای خرید یک کوله‌پشتی خوب حتما هزینه کنید. این هزینه به نفع‌تان خواهد بود و ضرر نمی‌کنید. زیرا اگر کوله‌ای بد و بی‌کیفیت داشته باشید، در طول سفر اذیت خواهید شد.

۶.در سفر به جنگل به اندازه کافی آب بنوشید

همان‌طور که می‌دانید، نقاط جنگلی دارای آب و هوای مرطوب هستند. بنابراین، تعریق در این مکان‌ها هم بسیار زیاد است. پس باید حواس‌تان به تامین آب بدن‌تان باشد. به اندازه کافی آب بنوشید و حتی اگر احساس تشنگی دیر به دیر بر بدن‌تان غالب می‌شود باز هم آب بنوشید تا بعد از تعریق زیاد در آب و هوای جنگلی، مریض و بی‌انرژی نشوید. بی‌آب شدن بدن یا اصطلاحا «دی‌هیدراته شدن»، خطرات زیادی به دنبال دارد که ساده‌ترین آنها سردرد است. زمانی که بی‌آب شدن بدن شدید می‌شود، امکان بروز خطرات بسیار جدی و وحشتناکی مانند سکته و مرگ هم به وجود می‌آید. پس آب بنوشید و مقداری آب با خود به همراه داشته باشید. اگر می‌بینید که حمل آب، کار دشواری است و راه طوری است که نمی‌توانید آب را با خود حمل کنید، دستگاه‌های تصفیه آب مناسب سفر تهیه کنید تا آب رودخانه و… را برای‌تان پاک و فیلتر کند.

در سفر به جنگل به اندازه کافی آب بنوشید

۷. وسایل برپا کردن آتش را همراه داشته باشید

آتش درست کردن در جنگل را هم در نظر داشته باشید. این کار باعث می‌شود که برای گرم کردن غذا یا جوشاندن آب به مشکل برنخورید. علاوه بر اینها، دور کردن حشرات و ایجاد حال خوشی که روشن کردن آتش در جنگل به وجود می‌آورد هم از جمله دلایل دیگری هستند که می‌توان برای آتش درست کردن در جدول در نظر گرفت. پس وسایل لازم برای برپایی آتش را به همراه داشته باشید. یادتان باشد که در مناطق جنگل، هوا مرطوب است. پس نمی‌توان از کبریت برای درست کردن آتش استفاده کرد. فندک یا وسایلی که رطوبت روی آنها بی‌اثر است با خود به همراه ببرید.

در آخر سفر به جنگل

وسایل بسیاری را باید به فهرست لوازم ضروری سفر به نقاط جنگلی خود اضافه کنید. مثلا: غذاهای مناسب، قطب‌نما برای جهت‌یابی، چراغ قوه، چاقو و ابزارهای مشابه آن و… . قبل از اینکه راهی سفر شوید، یک فهرست تهیه کنید و بنا به نقطه‌ای که به آن رهسپار می‌شوید و ویژگی‌هایی که دارد، لوازم و وسایل ضروری‌تان را در آن یادداشت کنید. با این کار احتمال غافل‌گیری در جنگل به حداقل می‌رسد و همه چیز همراه‌تان خواهد بود. سفر به جنگل ، جذاب و شیرین است و تجربه بسیار جالبی خواهد بود.