تاریخچه مذهبی کشور ترکیه
امتیاز ما

تاریخچه مذهبی کشور ترکیه

مردم ترکیه، به دلیل اینکه این کشور حدود ۶۰۰ سال به عنوان مرکزی برای خلافت اسلام بوده است، اعتقادات قوی و عمیقی دارند. تاریخچه مذهبی کشور ترکیه باعث شده است مذاهب مختلف را در بین مردم آن ببینیم که این، از ویژگی های ساختار دینی کشور ترکیه است. تاریخچه مذهبی کشور ترکیه، نشان می دهد که این کشور در سال ۱۹۲۴ بوده است که اسلام را به عنوان دین رسمی جامعه خود برگزیده است. در این مقاله به بررسی تاریخچه مذهبی کشور ترکیه خواهیم پرداخت.بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

با اینکه در سال ۱۹۲۴، دین اسلام در کشور ترکیه به عنوان دین رسمی شناخته شد اما در سال ۱۹۲۸ اصلاحاتی در قانون ایجاد کردند و به جدایی دین از سیاست تاکید کردند و این کشور را به حکومتی لائیک که بین دین و سیاست تفکیک قائل می شود، تبدیل نمودند. تاریخچه مذهبی کشور ترکیه، نشان می دهد زمانی که در سال ۱۹۲۸ قانون اساسی جدیدی تدوین می کردند، حاکمیت اصل لائیک را تصریح کردند. خرید بلیط هواپیما تهران استانبول

مذاهب مختلف در ترکیه

تاریخچه مذهبی کشور ترکیه بازگو می کند که در کشور ترکیه، وحدتی در زمینه اعتقادات مذهبی وجود ندارد و در میان مردم، مذاهب مختلفی را خواهد دید. بر اساس آمار، مسلمانان ۹۸ درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهند و مابقی آن مسیحیان، کلیمیان و دیگر ادیان هستند. با توجه به تاریخچه مذهبی کشور ترکیه، این کشور از دوران بیزانس که به آن به عنوان دوره آرامش در آسیای صغیر یاد می کردند، به دلیل حملاتی که ایرانیان و اعراب برای گسترش اسلام انجام می دادند، تحت تاثیر قرار گرفت و آناتولی بارها مورد حمله اعراب قرار گرفت. قبایل چادرنشین با این حملات به دین اسلام گرویدند و اولین دسته های اسلامی را تشکیل دادند و به دنبال گسترش آن به سایر مناطق رفتند.

 با توجه به تاریخچه مذهبی کشور ترکیه، بعد از اینکه سپاه عثمانی در سال ۱۴۵۳ استانبول را به دنبال جنگ های صلیبی فتح کرد شخصی به نام سلطان محمد دوم، اختلاف بین پروتستان ها و مسیحیت را زیاد کرد تا مسیحیت را تضعیف کند و در این حین از کلیسای ارتدوکس حمایت می کرد و دستور داد که از نو سازماندهی شود. اختیارات پاتریک زیاد بود و در کل شبه جزیره بالکان و مشرق به عنوان رهبر پاتریک ها به شمار می رفت که این اقتدار، با تحولاتی که در قرن نوزدهم و بیستم صورت گرفت، ضعیف شد. در رابطه با یهودیان نیز، آن ها در ابتدا در سال ۱۴۹۲ بود که از اسپانیا وارد سرزمین های عثمانی شدند و حدود ۱۰۰ هزار نفر بودند که در رشته هایی چون ساخت سلاح، نساجی، طبابت، چاپ و … از مهارت برخوردار بودند که بعدها به دلیل مهاجرت به اسرائیل، از تعداد آن ها کم شد.

دین اسلام در ترکیه

بعد از این که نظام جمهوری ترکیه شکل گرفت، تحولات بسیاری در آن به وجود آمد که سعی به نزدیک شدن به سمت باورهای غربی داشت، با این حال اسلام در بین مردم آن جایگاه خاص خود را دارد و بسیاری از نمودهای آن را در بطن جامعه و بین ارزش های غربی می توان دید. مردم مسلمان ترکیه بسیار مؤمن هستند و برای انجام تکالیف عبادی کوتاهی نمی کنند. در حالت کلی، پیروان ادیان در کشور ترکیه دو دسته هستند که یکی را می توان پیروان اسلام دانست که از حنفی ها، اهل سنت، شیعیان و علوی ها تشکیل شده اند، دسته دوم ادیان دیگری چون یهودیان، فرقه های پروتستان، ارمنه گریگوری و کاتولیک ها در مسیحیت و پیروان ادیان دیگر دانست.مجله گردشگری دور و نزدیک

تاریخچه مذهبی کشور ترکیه