شهرهای متروکه - کیت سالت
امتیاز ما

شهرهای متروکه همیشه موضوعات جالب و هیجان‌انگیزی برای صحبت و مطالعه بوده‌اند. بلیط هواپیما

حتی برخی از آنها با شرایط خاصی به مکان‌های توریستی تبدیل شده‌اند. آنچه امروز در مجله‌ی دور و نزدیک می‌خوانید، داستان یکی از شهرهای متروکه جهان به نام «کیت سالت» است که شاید با آن چیزی که تا به حال درباره‌ی این شهرها خوانده‌اید فرق داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

شهرهای متروکه ؛ کیت سالت

شهرهای متروکه - کیت سالت

هر زمان که نام شهرهای متروکه یا شهر ارواح به گوش‌تان می‌رسد، احتمالا به یاد خانه‌های بدون سقف، پنجره‌های شکسته یا زمین‌های ترک خورده و پر از خاک می‌افتید. شهر «کیت سالت» که در سواحل شمالی «بریتیش کلمبیا» در کانادا واقع شده کمی با این تعریف فرق دارد. در سرتاسر این شهر کوچک، خانه‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها، کافه‌ها و سینماهایی را می‌بینید که بسیار تمیز و نو هستند و تنها خالی از سکنه شده و صندلی‌هایشان خالی مانده است. چراغ‌های این شهر همیشه روشن است، درختان شهر هرس شده و چمن‌ها مرتب هستند اما از سال ۱۹۸۲ هیچ‌کس در این شهر زندگی نکرده است.

شهرهای متروکه - کیت سالت

شهر کیت سالت که در نزدیکی مرز «آلسکا» که در فاصله‌ی ۱۱۵ کیلومتری شهر «ترس» قرار گرفته، گذشته‌ی جالب اما کوتاهی داشته است. این شهر در سال ۱۹۷۹، محل زندگی کارگران معادن «مولیبدن» و خانواده‌هایشان بود. زمانی که زندگی در این شهر در حال شکل گرفتن بود، بازار مولیبدن ورشکست شد و تمام ۱۲۰۰ ساکن شهر مجبور به ترک آن شدند.

علت ساخت شهر کیت سالت

در این منطقه از بریتیش کلمبیا، به مدت یک قرن فلزات با ارزشی چون نقره، روی و مس استخراج می‌شد و همین باعث شد شهرهایی مانند «آلیس آرم» و «آنیوکس» به رونق زیادی برسند. فلز مولیبدن ابتدا در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی تا اوایل دهه‌ی ۷۰ در این شهر استخراج می‌شد اما پس از اینکه میزان سوددهی کاهش پیدا کرد، استخراج این فلزات هم متوقف شد. پس از مدتی در اواخر دهه، قیمت فلز مولیبدن افزایش پیدا کرد زیرا ذخایر مولیبدن آلاسکا، بریتیش کلمبیا و غرب ایالات متحده کاهش قابل توجهی پیدا کرده بود. در همین زمان،‌کمپانی آمریکایی «فلپس داج» از فرصت استفاده کرد و وارد این ماجرا شد. بلیط تهران استانبول

شهرهای متروکه - کیت سالت

پیش از اینکه این شهر به یکی از شهرهای متروکه تبدیل شود، چندین هکتار زمین برای پروژه‌های عظیم ساخت و ساز در کیت‌سالت آماده‌ی بهره‌برداری بود. چنین پروژه‌ای پیش از این در بریتیش کلمبیا سابقه نداشت. کشتی‌های زیادی با ابزار و تجهیزات ساختمانی به آب‌های نزدیک کیت‌سالت آمدند و یک جاده‌ی بزرگ از شهر ترس و از داخل کوه‌ها ساخته شد. مهندسین و کارگران ساختمان از سراسر آمریکای شمالی به این منطقه آمده بودند زیرا درآمد مشاغل ساخت و سازی در این پروژه بسیار بالا بود.

شهرهای متروکه - کیت سالت

بیش از صد خانه و عمارت و ۷ ساختمان آپارتمانی با بیش از ۲۰۰ واحد در این منطقه ساخته شد. علاوه بر این، یک بیمارستان مدرن، یک مرکز خرید، چندین رستوران و بانک، استخر، کافه، کتابخانه، دو مرکز تفریحی، سونا و جکوزی، سینما ویک اداره‌ی پست نیز احداث شد. خطوط تلفن و کابل‌های تلویزیونی راه‌اندازی شده یکی از بهترین سیستم‌های آب آشامیدنی نیز برای ساکنین کیت سالت به راه انداخته شد. بلیط هواپیما تهران آنتالیا

چگونه کیت سالت متروکه شد؟

تنها ۱۸ ماه پس از اینکه خانواده‌ها در آنجا ساکن شدند، بازار خرید و فروش مولیبدن دچار مشکل شد و این تجارت با یک بحران اقتصادی، همزمان با ظهور محصولات جانبی مولیبدن رو به رو شد. معادن بسته شدند، مردم از این شهر کوچ کردند و کیت سالت کم‌کم به فراموشی سپرده شد.

شهرهای متروکه - کیت سالت

در سال ۲۰۰۵، یک کارآفرین هندی-آمریکایی ۷ میلیون دلار سرمایه به کیت‌سالت آورد و برای بازیابی این شهر شروع به کار و تلاش کرد. از آن زمان تا کنون این فرد میلیونر ۲۵ میلیون دلار برای نگه‌داری و تعمیر این شهر هزینه کرده است. تعدا زیادی نیروی انسانی ساختار و امنیت این خانه‌ها را بررسی می‌کنند، درخت‌ها را هرس کرده، چمن‌ها را کوتاه می‌کنند و خیابان‌ها را تمیز می‌کنند. بلیط هواپیما تهران مشهد

این میلیونر هندی-آمریکایی که «سوتهانت‌هیران» نام دارد،‌تصمیم دارد کیت‌سالت که اکنون به عنوان یکی از شهرهای متروکه جهان به شمار می‌رود را به محلی برای صنعت «گاز طبیعی مایع بریتیش کلمبیا» تبدیل کند. می‌توان گفت آینده‌ی  این شهر به موفقیت این پروژه بستگی دارد تا بتواند از لیست شهرهای متروکه جهان یا شهر ارواح خارج شود.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی وبسایت مراجعه کنید.