شایعه های اشتباهی که در مورد هواپیما باید بدانید
امتیاز ما

همواره شایعه در مورد هواپیما و پروازهای آن وجود داشته که بسیاری از این شایعات اشتباه و غیر واقعی است اما اگر واقعیت را بدانید از این پس با خیال آسوده‌تری سوار هواپیما خواهید شد و از پروازتان لذت بیشتری خواهید برد. در ادامه این مقاله با مجله اینترنتی دور و نزدیک همراه باشید.

 فریب فیلم‌های سینمایی را نخورید

یکی از واقعیت‌هایی که مهمانداران هواپیما به شما نمی‌گویند این است که فیلم‌های سینمایی که در مورد سقوط و حوادث هواپیما ساخته می‌شود جنبه‌ی سرگرمی دارد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمان حاضر، امنیت پروازها به طرز چشم‌گیری افزایش یافته و خطر سقوط و حادثه‌های هوایی به حداقل رسیده. بنابراین با اطمینان این خبر را به شما می‌دهیم که داستان‌هایی در مورد ریسک سفر با هواپیما دیگر واقعیت ندارد.

ماسک‌های اکسیژن، واقعی هستند

داستان‌های در مورد جعلی بودن ماسک‌های اکسیژن و نداشتن اکسیژن ذخیره همیشه در مورد پرواز شنیده می‌شود اما واقعیت برخلاف این شایعات است. در مواقع بسیار نادری ممکن است فشار داخل کابین هواپیما به شدن کاهش یابد، در این صورت در عرض ۴۵ ثانیه هر انسانی که در کابین باشد بیهوش خواهد شد و در ۱۲ دقیقه‌ی بعدی براثر کمبود اکسیژن خواهد مرد. اما حقیقت طور دیگری است. در صورت کاهش فشار هوا، ماسک‌های اکسیژن به سرعت باز خواهد شد و مسافر باید قبل از بیهوش شدن در اثر کمبود اکسیژن، ماسک‌های زرد رنگ معروف را بر روی صورت خود قرار دهد.

واقعیت این است که این ماسک‌ها فقط برای ۱۲ دقیقه اکسیژن ذخیره‌ای دارد. جای نگرانی نیست زیرا این زمان برای فرود هواپیما و یا کاهش ارتفاع برای خلبان، کافی است.

اکسیژن کابین مسافرین دست کاری نمی‌شود

شایعه‌ی دیگری که در مورد اکسیژن کابین هواپیما شنیده می‌شود، این است که اکسیژن داخل کابین از قصد کم می‌شود تا مسافر در طول پرواز خواب‌آلود باشد و یا به خواب بروند. اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که فشار هوای کابین خلبان هم با دیگر بخش‌ها یکسان است. اگر این شایعه واقعیت داشت خلبان‌ها هم در طول پرواز به خواب می‌رفتند. فکر خوابیدن خلبان در طول پرواز هم ترسناک است بنابراین امکان واقعیت داشتن این شایعه صفر است.

در هنگام پرواز و فرود هواپیما، دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید

لازم است که در هنگام بلند شدن هواپیما و فرود آن دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش کنید ولی نه به آن علت که فکر می‌کنید. ممکن است دستگاه‌های شما باعث برای اختلال در سیستم مخابراتی هواپیما شود اما علت دیگر این کار توجه کامل مسافر به شرایط هواپیما در این لحظات حساس است.

شایعه نیست، خلبان چترنجات ندارد!

جالب است بدانید هوای داخل کابین مسافرین میکروب‌زدایی می‌شود اما این ویژگی در اکثر کابین‌های خلبانان وجود ندارد. در چنین شرایطی منطقی نیست که خلبانان چتر نجات داشته باشند در حالی که مسافرین از داشتن چتر نجات محروم باشند. باید به شما بگوییم که این یک شایعه است. حتی اگر چتر نجاتی هم بود خلبانان طبق وظیفشان، اجازه ترک هواپیما را به هیچ نخواهند داشت.

هواپیما یک خلبان ندارد

همه‌ی شما در ابتدای پرواز صدای خلبان هواپیما را از بلندگوی هواپیمای خود شنیده‌اید. این شایعه در مورد خلبان هواپیما شنیده می‌شود که هر پرواز فقط یک خلبان دارد اما باید به شما بگوییم شخصی که شما به عنوان کمک خلبان می‌شناسید هم یک خلبان کامل است که تمام مدارک و دوره‌های خلبانی را پشت سرگذاشته و تنها تفاوتی که می‌تواند با خلبان اصلی داشته باشد این است که در بیشتر موارد سابقه‌ی خلبان اصلی بیشتر از خلبان دوم است.

مثلث برمودا نقطه‌ی پرواز ممنوع نیست

هنوز هم شایعه در مورد مثلث برمودا وجود دارد. اما علی‌رغم این که این منطقه نام و آوازه‌ی بدی دارد،‌ هیچ دلیل منطقی‌ای وجود ندارد که پرواز از آسمان برمودا ممنوع باشد. اگر پروازها از فراز برمودا انجام نگیرد، مسیر پرواز هواپیماها بسیار طولانی‌تر خواهد شد.

به‌علاوه علت ناپدید شدن هواپیما‌ها عدم توجه به آب‌هوای گرمسیری در امتداد اقیانوس بوده که امروزه پیش‌ از هر پروازی کارمندان کنترل پرواز به دقت شرایط آب و هوایی طول مسیر را بررسی خواهند کرد. بنابراین دیگر جای نگرانی نیست که پرواز شما از مسیر برمودا می‌گذرد یا خیر.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.