اهرام زمین، پدیده‌ ای طبیعی و منحصر به فرد در شمال ایتالیا
امتیاز ما

ایتالیا ، جایی که آغوش طبیعت همیشه به روی فرزندانش باز است و هرساله میلیون‌ها گردشگر و طبیعت‌گرد، از سراسر جهان به نقاط جذاب و دیدنی می‌روند تا رازهای زمین را کشف کنند و از دیدن زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند.

پدیده‌های طبیعی گاهی منجر به ایجاد اشکال هندسی و ساختارهای زمین‌شناسی جالب و بی‌نظیری می‌شوند و این پدیده‌ها مقاصد جذابی برای سفر و طبیعت‌گردی هستند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

جاذبه‌ های گردشگری ایتالیا | اهرام زمین

ایتالیا در تمام فصول مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر دنیاست. علاوه بر معماری اصیل و تاریخی، طبیعت ایتالیا نیز در نوع خود منحصر‌به فرد است.

در بسیاری از نقاط منطقه‌ی «تیرول جنوبی»، واقع در شمال ایتالیا، می‌توان اشکالی طبیعی که به نام «اهرام زمین» مشهور هستند را دید. این اهرام در واقع ستون‌های مخروطی شکلی از جنس خشت هستند که روی بعضی از آن‌ها تخته سنگی قرار دارد. این اشکال عجیب‌و‌غریب و زیبا، از خاکی که از دوران یخ‌بندان و پس از ذوب یخ‌ رودها به جا مانده بود، به طور کاملا طبیعی شکل گرفته است. شهر کاندلا ایتالیا

این نوع خاک در هوای خشک و بدون باران کاملا سفت است اما به محض این که باران ببارد، خاک تبدیل به توده‌ی گِل نرمی می‌شود و شروع به لغزیدن می‌کند و شیب‌های بزرگ به بلندی ده تا پانزده و حتی سی متر را ایجاد می‌کند.

زمانی که فصل باران شروع می‌شود، در این ستون‌ها خوردگی ایجاد می‌شود. اما اگر در بین خاک، سنگ وجود داشته باشد، خاک زیر این سنگ‌ها از باران و خوردگی در امان خواهد ماند. وقتی که باران گِل‌ها و مواد اطراف را با خود می‌برد مخروط‌هایی که دارای تکه‌های سنگ هستند و از خوردگی در امان مانده‌اند، باشکوه از زمین سر برمی‌آورند و این اهرام با عظمت و شگفت‌انگیز ایجاد می‌شود.

شکل‌گیری ستون‌ها به همین سادگی نیست و ممکن است صدها یا هزاران سال طول بکشد که این ستون‌های ده تا سی متری درست شوند. ستون‌ها در طول سال‌های متمادی خورده می‌شوند اما این فرآیند خوردگی بسیار آهسته‌تر از فرسایش زمین صورت می‌گیرد. گاهی بعضی از این ستون‌ها به مرور زمان قدرت خود را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند وزن سنگ بالای سرشان را تحمل کنند و سنگ از قله جدا می‌شود. در این شرایط ستون با سرعت بیشتری خورده می‌شود.

«اهرام زمین» را منحصرا می‌توان در جنوب تیرول یافت اما این مخروط‌های خشتی در این منطقه بسیار زیاد هستند. بهترین مکان برای مشاهده‌ی این ستون‌های زیبا، فلاتی به نام «ریتِن» در نزدیکی «بوزِن» است.

این اهرام را می‌توان در پلاتن در نزدیکی «پرچا» نیز مشاهده کرد. اهرام زمینی رِنون، زیباترین و منحصر‌به فردترین اهرام در شمال ایتالیا به شمار می‌روند. این مخروط‌ها پس از دوران یخ‌بندان به وجود آمده‌اند. مخروط‌های این منطقه در سه نقطه‌ی مختلف در «ریو ریولون» (Rio Rivellon)، بین «لونگوموسو» و «مونته دی‌مِزو» و در «اونا دی سوتو»، بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز هستند.

طول عمر این اهرام بیش از شرایط آب‌و‌هوایی، به مقاومت سنگی که روی قله‌ی آن وجود دارد، بستگی دارد. مخروط‌ها در دره‌های تنگ واقع شده‌اند و دسترسی به آن‌ها عموما از طریق پیاده‌روی و کوه‌نوردی امکان‌پذیر است. این منطقه مقصد گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری بوده و هست. نکته‌ی جالبی که در مورد منطقه‌ی تیرول وجود دارد، این است که در چهار فصل سال زیباست و هر فصل زیبایی‌های منحصر به فردی دارد.