کشورهایی که رستوران‌های زنجیره‌ای مک دونالد در آن حضور ندارند
امتیاز ما

در کشوری مثل آمریکا شما به ندرت شهری را پیدا می‌کنید که در آن رستوران مک دونالد وجود نداشته باشد. اما کشورهایی نیز وجود دارند که در آن حتی یک شعبه مک دونالد هم نمی‌توان یافت . از شرایط اقتصادی گرفته تا صلاح دید سیاسی دولت‌ این کشور‌ها؛ در ادامه این مقاله ۹ کشوری را به شما معرفی خواهیم کرد که در آن مک دونالد ممنوع است. با دور و نزدیک همراه باشید.

برمودا

تا سال ۱۹۹۵ فقط یک شعبه‌ی مک‌ دونالد در این جزیره وجود داشت. اما از این سال به بعد همان یک شعبه هم تعطیل شد. دولت برمودا علت این تصمیم را حمایت از تولید داخل و جلوگیری از فعالیت کمپانی‌های غیربومی در این کشور اعلام کرده است.

ایران

ایران یکی از کشورهایی است که دولت به دلایل سیاسی و اقتصادی از فعالیت مک دونالد در کشور جلوگیری کرده است. هرچند که با بهبود روابط میان ایران و کشورهای غربی در مقطعی صحبت از حضور مک‌دونالد در ایران به میان آمد اما در نهایت این امر محقق نشد تا رستوران‌های زنجیره‌ای که داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.

مقدونیه

این کشور کوچک اروپایی که در منطقه‌ی بالکان واقع شده است، در گذشته تعداد کمی از شعبات مک‌دونالد را در اختیار داشته اما در سال ۲۰۱۳ شخصی که امتیاز این ۷ شعبه را به نام خود داشت، مجوز فعالیتش باطل شد و به طبع هر ۷ شعبه‌ی مک دونالد نیز در این کشور تعطیل شد

یمن

با توجه به اقتصاد متزلزل کشور یمن،‌ مالکان مک‌دونالد از نظر اقتصادی و سودرسانی دلیل قانع کننده‌ای برای فعالیت در این کشور پیدا نکردند. همچنین تهدید‌های افراط‌گرایان یمنی دلیل دیگر عدم فعالیت این برند مطرح در این کشور است.

 

مونتنگرو

در سال ۲۰۱۳ مک‌‌دونالد شعبه‌ی کوچکی در این کشور کم‌جمعیت افتتاح کرد. آن‌ها امید داشتند که با توجه به اعتبار خود در سراسر دنیا خیلی زود در این کشور نیز جایی برای خود باز کنند و شعب بیشتری در مونتنگرو افتتاح کنند. اما درنهایت فعالیت‌های دولت این کشور مانع از ادامه‌ی کار این برند در مونتنگرو شد.

کره شمالی

همان‌طور که انتظارش می‌رفت یکی از نام‌های درون لیست ما، کشور کره‌ی شمالی است که با توجه به سیاسیت‌های عجیب حکومت کره شمالی، فعالیت اکثر رستوران‌ها و فست‌فود‌ها در این کشور ممنوع است. در چنین شرایطی جای تعجب ندارد که یک برند مطرح آمریکایی جایی در لیست رستوران‌های این کشور نداشته باشد.

 

زیمباوه

در سال ۲۰۰۰ در تلاش بود که خود را وارد زنجیره‌ی غذایی این کشور آفریقایی کند، هرچند که اقتصاد بسیار ضعیف این کشور همواره برای سرمایه‌گذاران خارجی جای تردید باقی می‌گذارد. در نهایت این پروژه با شکست روبه‌رو شد تا شاید در زمانی دیگر این برند مطرح فست‌فود در این کشور شروع به فعالیت کند.

 

بولیوی

هرچند در بولیوی که در آمریکای جنوبی واقع شده، فعالیت مک دونالد ممنوع نیست اما آخرین شعبه‌ی آن در سال ۲۰۰۲ تعطیل شد. علت شکست این پروژه عدم تمایل مردم به خرید فست‌فود از کمپانی‌های بزرگ اعلام شد. در توضیح این موضوع باید اضافه کنیم که طبق گزارشات مردم بولیوی اعتقاد داشتند که برند‌های مانند مک دونالد فقط به فکر سود خود هستند و ارزشی برای سلامت غذایی که به دست مردم می‌دهند قائل نیستند.

 

ایسلند

همانند زیمباوه، مردم کشور ایسلند هم از اقتصاد ضعیفی رنج می‌برند. اما باید بدانید که تا سال ۲۰۰۹ و رکود اقتصادی این سال، مک دونالد در این کشور حضور داشت. شنیده‌ها حاکی از عدم رضایت دولت ایسلند از حضور این برند در ایسلند بوده است . شاید بتوان دلیل اصلی برچینده شدن پای مک دونالد را همین تصمیم مقامات کشور ایسلند دانست.

 

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.