تفاوت کشورهای اسکاندیناوی با سایر کشورهای دنیا
امتیاز ما

نسل جنگجویان وایکینگی معروف همان مردم اسکاندیناوی هستند که در زمان‌های قدیم، با کشتی به سرزمین‌های مختلف حمله می‌کردند و اموال آنها را غارت می‌کردند. دزدان شمال اروپا خرافاتی بودند و خدایان وایکینگی نظیر اودین و گرگ غول‌آسا  را ستایش می‌کردند. وایکینگ‌ها اعتقاد داشتند که اگر در جنگ کشته می‌شدند روحشان به «والهالا» (بهشت وایکینگ‌ها) وارد می‌شد و همراه با سایر جنگجویان افسانه‌‌ای بر سر یک میز بزرگ چوبی می‌نشستند و نوشیدنی‌های ناب والهالایی می‌نوشیدند و می‌خندیدند. در ادامه با دور و نزدیک همراه باشید.

مردم اسکاندیناوی که به هم «نوردیک»ها معروف‌اند به عنوان انسان‌های آرام و صلح‌طلب و در عین حال متفکر شناخته می‌شوند که نه تنها مثل وایکینگ‌‌ها نان کسی را از چنگش در نمی‌آورند، بلکه با تکیه بر نظام اقتصادی منحصر‌به‌فردشان کاری کرده‌اند که تمام اتباع آنها بدون چشم‌داشت به دارایی دیگران، در رفاه کامل زندگی کنند. این چنین است که نوادگان وایکینگ‌ها تفاوت‌های فاحشی با آنان دارند. جاذبه های گردشگری نروژ

مؤسسه «لگاتوم» هر سال با بررسی عواملی مانند اقتصاد، کارآفرینی، سیستم حکومتی، تحصیلات، بهداشت و سلامت، امنیت فردی و اجتماعی، آزادی‌های فردی و سرمایه اجتماعی در بین تمام کشورهای دنیا، لیستی منتشر می‌کند که خوشحالترین کشورهای دنیا را به ترتیب معرفی می‌کند. با نگاهی به این لیست متوجه می‌شویم از ۶ کشور نوردیک (سوئد، نروژ، دانمارک، فنلاند،ایسلند و جزایر فارو)، نروژ عنوان اول را دارد، دانمارک چهارم است، سوئد ششم، فنلاند هشتم و ایسلند یازدهم است.

چگونه مردمی‌ که گرز و شمشیر به دست بودند، به سطحی رسیده‌اند که می‌توانند کشورهای سردسیر خود را به این خوبی اداره کنند؟

اگر بخواهید کشوری داشته باشید که فقر، تبعیض و جهل باعث نشود مردمش دائم با هم درگیر باشند، باید در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عدالت برقرار کنید، اگر می‌خواهید اندیشه‌های پوسیده از سر مردم کشورتان بپرد باید به تقویت علم روز و دانشگاه‌ها بپردازید، اگر می‌خواهید شیوع یک بیماری مردم را به وحشت نیاندازد باید زیر‌ساخت‌های نظام سلامت و بهداشت را به خوبی در کشور پیاده کنید، اگر می‌خواهید مردم کشورتان رفتار بالغانه‌ای داشته باشند باید به آزادی‌های فردی بها بدهید و در نهایت اداره تمام این امور نیازمند دولتی با ثبات است که بدون شعار دادن، به مردم کشورش خدمت کند.

سیستمی که دولت‌های اسکاندیناوی برای اداره کشورهایشان به کار میبرند چیزی است که به «مدل نوردیک» معروف است که خودشان از آن به عنوان «سیستم رفاقتی» نام می‌برند. بارزترین خصوصیتی که در این سیستم وجود دارد این است که نفع عمومی‌ بر نفع فردی ترجیح داده می‌شود.

در این کشورها، دولت ۴۰ درصد تا ۶۰ درصد از درآمد شما را مشمول مالیات می‌کند و البته مردم این کشورها بدون هیچ‌گونه کارشکنی و اعتراضی این مبلغ را به دولت تقدیم می‌کنند، چون می‌دانند که اگر کارشان به بیمارستان کشید یا به دانشگاه رفتند نیازی نیست پول پرداخت کنند.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.