ونیز ایتالیا
امتیاز ما

سال‌هاست که صحبت از ممنوعیت ورود کشتی‌های گردشگری به شهر ونیز(Venezia) می‌شود. ونیز که به شهر بدون خودرو معروف است  از دهه ۵۰ میلادی به یکی مقصدهای مهم گردشگری جهان  تبدیل شده است که به همین دلیل در خطر جدی تخریب و فرسایش قرار دارد. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

با توجه به آلودگی کشتی‌های گردشگری که پیش از این وارد ونیز می‌‌شدند و ارتعاشاتی تولید می‌کنند. این کشتی‌ها همواره یک خطر جدی برای سلامت شهر ونیز به حساب می‌آیند. به همین دلیل مردم ونیز چندین بار اعتراض خود را نسبت به این مشکلات نشان داده‌اند. اما این صحبت‌ها هیچ وقت تا این حد به واقعیت نزدیک نشده بود. پیش‌تر، در ابتدای سال ۲۰۱۳ میلادی قانونی وضع شد، که طبق آن کشتی های کروز با حجم بالاتر از ۹۶ هزار تن اجازه نداشتند وارد ونیز شوند البته اجرای این قانون ۲ سال بیشتر طول نکشید. اما در نهایت چندی پیش وزیر حمل و نقل ایتالیا اعلام کرد که به زودی ورود کشتی‌های کروز به مرکز شهر ونیز ممنوع خواهد شد. این تصمیم به دلیل اعتراضات ضد توریستی مردم ونیز طی سال‌های اخیر صورت گرفته است البته این قانون به این معنا نیست که مسافران کشتی‌های کروز اجازه‌ی بازدید از ونیز را ندارند. آن‌ها فقط باید روش بازدید خود را تغییر دهند.

ونیز ایتالیا

کانال «گیودکا» (Giudecca) مسیر دسترسی به منطقه‌ی تاریخی میدان «سنت مارک» (St. Mark) است. طبق این قانون تمام کشتی‌های بالای ۵۵ هزار تُن از این پس اجازه ورود به کانال گیودکا را نخواهند داشت در عوض این کشتی‌ها می‌توانند در بندر صنعتی واقع در شمال غرب مرکز این شهر تاریخی پهلو بگیرند تا گردشگران باقی مسیر را تا میدان سنت مارک به صورت پیاده طی کنند. البته دولت ایتالیا امیدوار است طی چهار سال آینده بتواند مسیر جدیدی برای ورود کشتی‌های کروز به مرکز شهر احداث کند. شهر کاندلا ایتالیا

«لوئیجی بروگنارو»، شهردار ونیز این قانون را بسیار مفید می‌داند زیرا علاوه بر کاهش نگرانی‌های زیست محیطی و حفظ میراث باستانی این شهر تاریخی، این قانون باعث به وجود آمدن چندین شغل جدید در بندر جایگزین نیز شده است. طبق خبری که خبرگزاری «تلگراف» منتشر کرده است ۹۹ درصد مردم ونیز طی یک نظرسنجی غیر رسمی که ماه گذشته برگزار شده، رای به ممنوعیت ورود کشتی‌های بزرگ به مرکز شهر داده‌اند. سال گذشته مقامات ونیزی اعلام کرده بودند که در حال بررسی طرحی هستند که طبق آن روزانه تعداد مشخصی از بازدیدکننده‌ها و گردشگران می‌توانند وارد شهر شوند اما درنهایت سیاست‌مداران ایتالیایی ترجیح دادند به جای محدود کردن گردشگران راه جدیدی برای بازدید آن‌ها از شهر تاریخی ونیز احداث کنند.

ونیز سالانه میزبان حدود ‌۲۰ میلیون گردشگر است. این تعداد چند برابر جمعیت ساکن و بومی این شهر است. اما حدود ۶۰ هزار نفری که روزانه از این شهر زیبا دیدن می‌کنند صدمات زیادی را به ونیز وارد کرده‌اند همین امر باعث شد که کمتر از یک سال پیش نیز دولت ایتالیا احداث هتل‌ در بخش مرکزی شهر را ممنوع اعلام کند. به علاوه ساخت رستوران‌هایی که کباب، پیتزا و سایر فست‌فود‌ها را سرو می‌کنند٬ در این منطقه محدود شوند تا از افزایش جعیت در مرکز این شهر جلوگیری شود.