سفر در کویر
امتیاز ما

با شروع فصول خنک سال، مقصدهای سفر به سمت مناطق گرم‌تر تغییر می‌کند. یکی از این مقصدها کویر است. کویر در مقایسه با سایر جاهایی که مناسب برای سفر هستند، متفاوت‌تر و البته سفر به آن سخت‌تر است. کویرنوردی بیشتر شبیه یک سفر معنوی است؛ سفری که تجربه‌ی آن متفاوت از سفر به مناظق خوش آب و هواتر است. پس اگر قصد سفر به کویر و کسب یک تجربه‌ی معنوی را دارید، بهتر است برخی نکات را رعایت کنید تا سفر بهتری داشته باشید.

عموما فصول بهار و پاییز بهترین زمان‌ها برای رفتن به کویر است. نا گفته پیداست که کویر در فصل تابستان چه وضعیتی دارد. در زمستان هم با اینکه روزهای کویر همچنان گرم است اما شب‌های بسیار سردی دارد؛ دمای هوا در شب‌های کویر به دلیل نبود هیچ ابر یا کوه یا پوشش گیاهی که کمی گرما را در خورد نگه دارد، به شدت پایین می‌آید.

مقصد خود را پیش از سفر دقیقا مشخص کنید؛ تمامی مسیرها را به خوبی بررسی کنید و اگر می‌خواهید به مناطق بکرتر کویر بروید، حتما یک راهنمای محلی یا کسی که منطقه را به خوبی می‌شناسد، همراه خود ببرید. گم شدن در کویر به سادگی اتفاق می‌افتد و ممکن است که راه بازگشت را پیدا نکنید. اگر تاکنون تجربه‌ی کویرنوردی ندارید، حتما با تورهای معتبر و گروه‌هایی که مدت‌هاست کویرنوردی می‌کنند، همراه شوید. در ادامه با مجله ی گردشگری دور و نزدیک همراه باشید.

سفر در کویر

آب به مقدار فراوان بنوشید و به مقدار فراوان هم همراه داشته باشید. بطری‌های پلاستیکی بهترین ظرف برای حمل آب هستند. ممکن در مسیر خود به آب بربخورید ولی این چیزی نیست که بتوانید خیلی روی آن حساب کنید. مقدار معمول آب مورد نیاز برای هر فرد، یک گالن در روز است. حمل کردنش کمی سخت است ولی در مقابل اطمینان دارید که آب به مقدار کافی همراهتان هست. فراموش نکنید که قرار است وارد بیابان شوید. جایی که آفتاب بی‌رحمانه می‌تابد و گرما حکومت می‌کند. گرمازدگی یا آفتاب سوختگی‌هایی که در کویر اتفاق می‌افتد می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد.

کرم‌ ضدآفتاب، کلاه و عینک آفتابی تیره را فراموش نکنید. هنگامی که زیر آفتاب هستید لباس زیادی نپوشید اما سعی کنید جایی از پوستتان در معرض آفتاب مستقیم نباشد. شال یا پارچه‌ای نازک روی سر و گردنتان داشته باشید. بهترین زمان برای پیاده‌روی در کویر، صبح زود یا عصر است که شدت تابش آفتاب کمتر است و کویر خنک‌تر.

اگر تخته‌سنگ یا برآمدگی یا هر عارضه‌ی طبیعی که دیدید سایه‌ای ایجاد کرده و محل خوبی برای استراحت است، با احتیاط نزدیک شوید. شما تنها موجودات زنده‌ی کویر نیستید. جانوران زیادی در کویر هستند که نیاز به سایه‌ی خنک برای استراحت دارند. مار گزیدگی یا نیش عقرب اصلا اتفاق خوبی در کویر نیست.

سفر در کویر

اگر می‌خواهید با ماشین خوتان به کویر بروید،حتما این نکات را جدی بگیرید:

۱- قبل از سفر ماشین را به دقت بررسی کنید و هر عیبی هرچند کوچک را هم رفع کنید

۲- باد چرخ‌های ماشین را در حد متوسط نگه دارید. اگر احساس کردید که لاستیک‌ها بیش از اندازه سفت و سخت حرکت می‌کنند، توقف کنید تا کمی فشار از روی آن‌ها برداشته شود. اگر این اتفاق نیافتاد کمی از باد لاستیک را کم کنید. از سالم بودن چرخ زاپاس هم مطمئن شوید.

۳- حتما سوخت اضافی و آب برای خنک کردن موتور ماشین به همراه داشته باشید. فراموش نکنید که در کویر هستید. اگر به هر دلیلی ماشین دچار مشکل شد، آن را ترک نکنید. بی هدف پیاده‌روی کردن در کویر کار خطرناکی است.