اجاق سفری
امتیاز ما

در این مطلب می‌خواهیم به شما بیاموزیم که چگونه یک اجاق ارزان الکلی ساده را به عنوان اجاق سفری در ماجراجویی‌های خود بسازید. پس در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

با یک ظرف آلومینیومی مثل کنسرو غذا و کمک گرفتن از یک پانچ (سوراخ‌کن)، می‌توانید تنها در ۱۰ دقیقه یک اجاق سفری ارزان و کاربردی بسازید. این اجاق وزنی حدود ۱۰-۱۵ گرم خواهد داشت و هزینه آن نیز نزدیک به صفر است! همچنین فضای زیادی اشغال نمی‌کند و نیازی به پایه ندارد.

البته لازم است بگوییم این اجاق مناسب برای پخت‌وپزهای مفصل و یا گروه‌های پرتعداد نیست. استفاده این اجاق سفری، مناسب برای گروه‌های ۲-۳ نفری و همین‌طور برای آماده‌سازی نوشیدنی‌های گرم و پخت‌وپزهای ساده است. مثلاً می‌توانید غذاهای نیمه آماده که به سفر آورده‌اید، با این اجاق سفری ارزان و کوچک آماده کنید.

سوخت این اجاق خوراک‌پزی، الکل است که می‌توانید در بطری پلاستیکی همراه خود ببرید و برای هر وعده استفاده، حدود یک فنجان کوچک الکل موردنیاز است.

جهت بالا بردن بازده این اجاق خوراک‌پزی، بهتر است از ظروفی برای پخت ماده غذایی موردنظر استفاده کنید که ترجیحاً نازک، پهن و کوتاه باشد. همچنین استفاده از یک بادگیر آلومینیومی نیز توصیه می‌شود.

چگونه ارزان ترین و ساده ترین اجاق سفری را بسازیم؟

  1. ابتدا ظرف موردنظر خود را که می‌تواند یک کنسرو خالی باشد، به خوبی تمیز کنید.
  2. لبه‌های تیز ظرف را صاف کنید
  3. سپس قسمت بالایی ظرف را، در فاصله نرسیده به لبهٔ ظرف، با دستگاه سوراخ‌کن (پانچ) سوراخ‌کنید. بین سوراخ‌ها فاصله‌ای حدود یک‌هشتم اینچ بگذارید.
  4. پس از یک دور کامل که سوراخ ایجاد کردید، زیر آن حلقه از سوراخ‌ها نیز دوباره یک دور سوراخ ایجاد کنید.

چگونه برای اجاق سفری خود بادگیر بسازیم؟

  1. قطعه‌ای فویل آلومینیومی ببرید که حدود ۴ اینچ از محیط ظرف شما بزرگ‌تر باشد.
  2. فویل را در جهت طولش از وسط تا کنید.
  3. جهت افزایش مقاومت لبه‌های آن و جلوگیری از پارگی، لبه‌هایش را کمی تا بزنید. در پایین بادگیر چند سوراخ ایجاد کنید تا جریان هوا حفظ شود.
  4. بادگیر را طوری پیرامون اجاق و ظرف قرار دهید که حدود یک‌چهارم اینچ با ظرف فاصله داشته باشد. البته ازنظر ارتفاع، بادگیر باید حدود یک و نیم اینچ با ظرف شما همپوشانی داشته باشد.

چگونه از این اجاق سفری استفاده کنیم؟

  1. سوخت را که الکل است در اجاق سفری بریزید. بهتر است زیاد از حد الکل نریزید، چرا که اگر اضافه بیاید، در انتها بیرون ریختن آن دشوار است؛ اجاق سفری شما کلید روشن و خاموش ندارد!
  2. با یک کبریت اجاق خود را روشن کنید و حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه صبر کنید تا مطمئن شوید الکل به خوبی می‌سوزد.
  3. ظرف خود را پر از آب کنید و روی اجاق بگذارید. سپس با بادگیر خود آن‌ها را احاطه کنید. این اجاق آبی را که در حدود دو لیوان باشد، حدود ۷ دقیقه طول می‌کشد به جوش آورد.
  4. برای جلوگیری از آسیب بادگیر و اجاق در حین جابجایی‌هایتان، بهتر است آن‌ها را درون ظرف غذایتان (مثلاً کتری سفری) قرار دهید و فضای باقی‌مانده را نیز با چیز دیگری پر کنید تا تکان‌های حین جابجایی آن‌ها را خراب نکنند.

 نکاتی در باب استفاده از اجاق سفری

  1. حتما محلی صاف و هموار را برای قرار دادن این اجاق انتخاب کنید؛ ریختن الکل می‌تواند برای شما خطرناک باشد.
  2. مواد اشتعال‌زا مانند خس‌و‌خاشاک را از اطراف این اجاق کنار بزنید.
  3. بهتر است از ظروفی سبک برای پخت‌و‌پز استفاده کنید.

 

حالا می‌توانید اجاق سفری خود را آماده کنید و در ماجراجویی هایتان استفاده کنید.

خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.