سمت چپ هواپیما
امتیاز ما

چه اولین بار باشد که با هواپیما مسافرت می‌کنید و چه مسافر همیشگی سفرهای هوایی باشید حاضریم با شما شرط ببندیم که همیشه و هنوز پرسش‌هایی درباره برخی از موضوعات هواپیما در ذهن شما پرسه می‌زنند و دوست دارید جواب آنها را بدانید. برای مثال، برچسب‌های مثلثی شکل بالای سرتان در هواپیما به چه کاری می‌آیند؟ یا این که چرا بیشتر اوقات نفر بغل دست‌تان یا یک بچه تخس و فضول از آب درمی‌آید و یا کسی است که همین که روی صندلی نشست صدای خروپف او سقف هواپیما را می‌شکافد!؟

اما در میان همه پرسش‌هایی که به شکل رازآلود ذهن آدم را قلقلک می‌دهند یک سوال هست که شاید هر وقت پرسیده باشید یا جواب نمی‌دانم شنیده‌اید یا پاسخی که داده‌اند نه تنها قانع کننده نبوده بلکه خنده‌دار هم بوده است. این پرسش مهم این است که چرا همیشه از سمت چپ هواپیما سوار و پیاده می‌شویم؟ هر کجای دنیا که باشید و به هر جا که بخواهید با هواپیما سفر کنید حتما از سمت چپ هواپیما شما را سوار می‌کنند و هیچ کس هم توضیح نمی‌دهد چرا. به راستی چه علتی دارد و چرا مثلا از سمت راست هواپیما سوار نمی‌شویم؟  با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

هواپیما

وقتی جواب این پرسش را دانستید متوجه می‌شوید که قضیه چه قدر ساده بوده و حتی ممکن است به خوتان نهیب بزنید که من دیوانه چرا از همان اول خودم متوجه نشدم که از سمت راست هواپیما هم سوخت‌گیری می‌کنند و هم بار و بنه سفر مسافران را در هواپیما جا می‌دهند. پس دیگر چه طور ممکن است بشود مسافران از سمت راست هواپیما سوار شوند!؟

نکته دیگر این که خلبان‌ها نیز معمولا روی صندلی سمت چپ می‌نشینند. یکی از خلبان‌های پیشین نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در این باره می‌گوید: «این که خلبان اصلی هواپیما یا همان کاپیتان روی صندلی سمت چپ می‌نشیند به این دلیل است که بتواند حواسش بیشتر به محیط اطراف از جمله بال‌‌های هواپیما و ساختمان‌های پایانه پرواز باشد. همین طور خلبان فقط روی صندلی سمت چپ بنشیند بهتر می‌تواند هواپیما را در مقابل درهای پایانه پرواز قرار دهد.»

یک توضیح دیگر در همین باره هست که البته ریشه در سنت و آداب و آیین کار در دریا دارد. از وقتی هدایت قایق برعهده نخستین پاروی نزدیک به دماغه قایق گذاشته شد برای حفظ تعادل قایق سرنشینان چاره‌ای جز این نداشتند که هنگام سوار شدن بیشتر در سمت چپ قایق بنشینند. نتیجه این شد که به گفته اندرو استگ، خلبان تجاری، «بیشتر طراحان هواپیما و جت‌ها دست به دامن همین روش شدند.»

هواپیما

می‌دانید چه وقت و در کدام هواپیما نه از سمت چپ که از سمت راست سوار می‌شوید؟ هنگامی که بخواهید سوار هواپیماهای کوچک دو نفره شوید. در غیر این صورت، در بیشتر مواقع و در همه پروازها سرنشینان از سمت چپ سوار هواپیما می‌شوند. حالا اگر دل‌تان خواست که قدری به مهماندار هواپیما فخر بفروشید که شما هم چیزهایی از ریزه‌کاری کار او می‌دانید می‌توانید از قضیه را برای او تعریف کنید. می‌دانید چرا؟ چون هیچ بعید نیست مهمانداران هواپیما هم از موضوع آگاه نباشند!

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.