چیز هایی که نباید به مردم چین گفت
امتیاز ما

اینکه گردشگران به علت آشنا نبودن با فرهنگ یک کشور که برایشان تازگی دارد مرتکب اشتباهاتی خجالت‌آور شوند قابل قبول است، اما آیا بهتر نیست که با برطرف کردن سوتفاهم‌ها نسبت به فرهنگ‌هایی که برایتان تازگی دارند از این گونه اتفاقات ناگوار دوری کنیم؟ از مردم چین سوال کرده‌اند که گردشگران چه تبعیض‌هایی نسبت به آن‌ها انجام می دهند و یا چه چیز‌هایی به آن‌ها می‌گویند که ناراحتشان می‌کند. با مجله دور و نزدیک همراه باشید تا با فرهنگ مردم چین بیشتر آشنا شوید.

«کونیچیوا» (Konichiwa) و یا «آنیوه‌ساو» (Anyohaseyo)

 

سلام به زبان چینی |‌ چین

اگر قصد دارید تا دل یک فرد چینی را به دست بیاورید، حداقل باید شروع خوبی داشته باشید. با سلام کردن به زبان ژاپنی و کره‌ای مطمئنا آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهید اما نه آن طور که قصدش را داشتید. اگر شما «نی هاو» (ni hao) که سلام به زبان چینی است را یادتان می‌رود، خیلی بهتر است که به زبان انگلیسی به آن‌ها سلام کنید. سوغات چین

«فرقی نمی‌کند»

«برای ناهار چه دوست دارید؟»، «دوست داری فردا برویم فیلم ببینیم؟» در جوب سوال‌هایی از این نظیر هیچوقت نگویید فرقی نمی‌کند.  «فرقی نمی‌کند» عبارتی است که بعضی از مردم چین دوست دارند استفاده کنند اما اکثر آن‌ها متنفرند تا آن را بشنوند. این که به دیگران حق انتخاب بدهید خوب است اما بیشتر چینی‌ها این کار را عملی برای فرار از مسئولیت می‌دانند. پس دفعه بعد قبل  از این که در جواب یک فرد چینی بگویید فرقی نمی کند، دوباره فکر کنید.

«ما عاشق محصولات تولید شده در چین هستیم، چون ارزان هستند.»

محصولات چینی | چین

هنگامی که در خارج از چین سفر می‌کنید، معمولا افرادی هستند که سعی می‌کنند با عباراتی نظیر «شما اهل چین هستید؟» و یا «تمام این اجناس در چین تولید شده‌اند. بسیار ارزان و خوب هستند.» توجه شما را به قفسه‌های پر از کالا جلب کنند. به همان اندازه که دیدن کالاهای چین در سراسر دنیا خوشایند است به همان اندازه نیز ناخوشایند می‌تواند باشد زیرا که می‌توان از دید دیگری به این حرف‌ها نگاه کرد. در واقع  با این جملات زحمات فراوان یک کارگر چینی و کیفیت محصولات چین را زیر سوال می‌برند.

«آه درسته شما نمی‌توانید از فیس‌بوک/اینستاگرام/توئیتر… استفاده کنید»

اینترنت چین

آیا به نظر شما نیز این جمله کمی کوته‌نظرانه می‌باشد یا فقط ما اینطور فکر می‌کنیم؟ درست است که به دلیل وجود فایروال (firewall) بسیار بزرگ دولت، مردم چین نمی توانند آزادانه از اینترنت استفاده کنند و با وجود سانسور و فیلتر‌ها حتی وضع بدتر هم شده است، اما این به این معنا نیست که چینی‌ها خود را به دست سرنوشت سپرده‌اند. این خیلی واضح است که اکثر مردم چین برای دست‌یابی به سایت‌های ممنوعه از فیلتر‌شکن و اینترنت خصوصی استفاده می‌کنند و همچنین این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که چینی‌ها فقط برای استفاده از اینستاگرام و فیسبوک به خود زحمت گذشتن از این سد را نمی‌دهند.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.