هرمز جزیره سرخ
امتیاز ما

بومی‌های این منطقه پر از قصه‌اند درباره صخره‌ها و تپه‌سنگ‌های که هر یک شبیه پرنده، حیوان یا موجودی افسانه‌ای هستند. «این صخره شبیه اژدهاست. به آن بالای تپه نگاه کن. ما به آن صخره می‌گوییم فردوسی.» کوه‌هایی که زیر نور آفتاب به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی و زرد درمی‌آیند، مشرف به سواحلی‌اند که لاک‌پشت‌ها و فلامینگوها در آن مشغول زندگی‌اند. این‌جا جزیره هرمز است. جزیره‌‌‌ بیضی‌شکل و گنبدی نمکی رنگارنگ در تنگه هرمز که در جنوب شرق بندر عباس قرار دارد. کلید خلیج فارس که روزی از مقاصد سفرهای مارکوپولو بوده. بین سال‌های هزار و سیصد و سی و چهل، ابن بتوته دو بار به دیدنش آمده و در سفرنامه‌اش از هرمز به عنوان «جزیره‌ای بزرگ و زیبا با بازارهای شگفت‌انگیز» یاد کرده است. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

جغرافیای هرمز

جغرافیای هرمز

خانه‌های کل جزایر این منطقه از قدیم با بادگیر ساخته می‌شدند اما امروز روستای لافت جزیره قشم تنها جایی است که خانه‌های بادگیردار در آن پیدا می‌شود. به دنبال زمین‌لرزه‌ای که در سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار رخ داد، خانه‌ها با سیمان ساخته شدند و همه مجهز به دستگاه تهویه هستند. جاذبه های گردشگری جنوب ایران

در سال‌های اخیر به خاطر فقدان هتل در تمام جزایر این منطقه، بسیاری از بومی‌ها خانه‌های خود را به رستوران و مسافرخانه تبدیل کرده‌اند. معروف‌ترین‌شان ناخدا امینی در روستای طبل جزیره قشم که از دریانوردی به رستوران‌داری رسید. او مسافرخانه‌ای بزرگ با یک دوجین اتاق دارد و کل خانواده‌اش هم در این بیزینس با او همکاری می‌کنند. همسرش وظیفه‌ آشپزی را بر عهده دارد، خودش مدیریت می‌کند، بچه‌ها و نوه‌هایش هم کارهای دیگر را انجام می‌دهند.

جزیره هرمز به خاک سرخ زمینش معروف است. زمین سرخ‌رنگ این جزیره باعث شده که حتی از کیلومترها فاصله هم منظر‌ه‌اش اعجاب‌انگیز به نظر بیاید. در گذشته، از خاک سرخ این جزیره در همه چیز استفاده می‌شد؛ از هنرهای تزئینی گرفته تا مراسم عروسی و حتی به عنوان ادویه در غذاهای دریایی و ترشی. این خاک خاصیت نمکی خوراکی دارد.

ماهی‌گیری یکی از منابع اصلی درآمد در جزایر خلیج فارس است. این در حالی است که مشاغل غیرقانونی دیگری هم در این منطقه وجود دارد. روستاهایی که مردمش به کارهای غیرقانونی می‌کنند، نسبت به روستاهایی که مردمش ماهی‌گیرند، به مراتب لوکس‌ترند. ساکنین که هستند؟ صاحبان مراکز خرید، تاجران و کشتی‌سازان.

ساکنین جزیره هرمز که بدون شک یکی از بکرترین و آرام‌ترین نقاط دنیا محسوب می‌شود، مثل اهالی قشم ثروتمند نیستند. مردمی هستند با آرزوهای بکر اما بزرگ و هیچ معلوم نیست که زندگی‌شان در صورت تحقق آرزوهاشان به همین شکل باقی بماند.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.