هرمز جزیره سرخ
امتیاز ما

بومی‌های این منطقه پر از قصه‌اند درباره صخره‌ها و تپه‌سنگ‌های که هر یک شبیه پرنده، حیوان یا موجودی افسانه‌ای هستند. «این صخره شبیه اژدهاست. به آن بالای تپه نگاه کن. ما به آن صخره می‌گوییم فردوسی.» کوه‌هایی که زیر نور آفتاب به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی و زرد درمی‌آیند، مشرف به سواحلی‌اند که لاک‌پشت‌ها و فلامینگوها در آن مشغول زندگی‌اند. این‌جا جزیره هرمز است. جزیره‌‌‌ بیضی‌شکل و گنبدی نمکی رنگارنگ در تنگه هرمز که در جنوب شرق بندر عباس قرار دارد. کلید خلیج فارس که روزی از مقاصد سفرهای مارکوپولو بوده. بین سال‌های هزار و سیصد و سی و چهل، ابن بتوته دو بار به دیدنش آمده و در سفرنامه‌اش از هرمز به عنوان «جزیره‌ای بزرگ و زیبا با بازارهای شگفت‌انگیز» یاد کرده است. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

هرمز شبیه هیچ‌کجا نیست

 

زمانی بود که ده‌ها هزار نفر ساکن هرمز بوده‌اند اما حالا جمعیتش به زیر ده هزار نفر می‌رسد و دیگر خبری از تجارت پر رونق با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست. اما از فعالیت کاربران شبکه‌های اجتماعی پیداست که جوانان اهل سفر امروز این جزیره را به عنوان یکی از مکان‌های مناسب حال و نیاز خود کشف کرده‌اند. گروه‌های موسیقی از آن الهام گرفته‌اند و در دنیای سینما هم بدل به یک لوکیشن فیلم شد.

از شکل و شمایل و هر آن‌چه در این جزیره می‌گذرد، پیداست که این جا با بقیه ایران فرق دارد. از رنگ زمینش گرفته تا لباس ساکنینش. حتی بادگیرهایش هم با بادگیرهای یزد فرق دارد. گربه‌هایش شبیه گربه‌های سیامی‌اند و هیچ شباهتی به گربه‌های تهران، اصفهان و شهرهای دیگر ندارند. انگار که روزی کشتی‌های بازرگانی به این جزیره آمده‌اند.

مردم شلوار بندری می‌پوشند و لباس‌هاشان بر خلاف جاهای دیگر ایران از سر تا پا پر از رنگ است. مردمان هرمز به‌رغم شباهت‌هایی زیادی که به لحاظ فرهنگی با پاکستانی‌ها و هندی‌ها دارند، خودشان را ایرانی می‌دانند. برنج را مثل تمام ایرانی‌ها، دم‌کرده و با ته‌دیگ می‌پزند.

غذای بومی این منطقه اما به نوبه خودش حرف زیادی برای گفتن دارد. غذاهای دریایی‌ این جزیره به‌خصوص در میان گردشگران از محبوبیت زیادی برخوردار است. بومی‌ها هشت‌پا، ماهی و میگو را با پیاز و گوجه و ادویه‌ محلی سرخ می‌کنند و با خیار و کلم لای نان می‌گذارند و به صورت ساندویچ می‌خورند. ترکیبی محلی از ده‌ها نوع ادویه گیاهی از جمله زردچوبه، میخک، گل‌سرخ خشک شده و دارچین طعم غذاهای این جزیره را بی‌نظیر می‌کند؛ به اندازه‌ای که می‌تواند به فهرست طعم و مزه‌های بین‌المللی هم بپیوندد.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.