درخت آرزوها
امتیاز ما

دعا و درخواست موفقیت بروی درخت آرزوها در محله «لام‌تسون» از جذاب‌ترین سنت‌های مردم این ناحیه است. در طی چند روز اول سال جدید چینی‌ها، مردم محلی و توریست‌ها در این محل جمع می‌شوند و آرزوهای خود را برای سال جدید، روی کاغذی کوچک می‌نویسند. سپس این کاغذ را به پرتقالی پلاستیکی بسته و آن پرتقال را به سمت درخت پرتاب می‌کنند تا به شاخه‌های درخت بیاویزد. باور مردم طبق افسانه‌های قدیم این است که اگر پرتقال با موفقیت بروی درخت آویزان شود، آرزوهایشان برآورده می‌شود. برای بررسی این موضوع در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

معرفی فرهنگ درخت آرزوها

در فرهنگ چین دعا و آرزو برای موفقیت و کامیابی، از سنت‌های مهم روزهای ابتدایی سال جدید است. مردم چین علاقه زیادی دارند برای آرزوهای سال نو، به سمت درخت‌های آرزوی لام‌تسون سفر کوتاهی داشته باشند. منطقه‌ای که نزدیک معبدی در روستای «فونگ ماپو» قرار دارد. خرید بلیط هواپیمای تهران پکن

بر طبق افسانه‌های محلی، درخت انجیر هندی لام‌تسون خاصیت جادویی دارد و می‌تواند آرزوها را برآورده کند. علاوه بر این در آغاز سال جدید، تمام روستاها کارناوال شادی به راه می‌اندازند و با اجرای نمایش‌های محلی چینی جشن می‌گیرند.

در سال ۲۰۰۵ سقوط چند شاخه از درست باعث مصدومیت دو نفر شد. از آن به بعد آویختن پرتقال بروی درخت اصلی و طبیعی، برای حفظ سلامتی مردم و درختان توصیه نمی‌شود. در عوض با قرار دادن درختان مصنوعی در این منطقه، این سنت همچنان پابرجاست.

درخت آرزوها

افسانه‌ها و تاریخچه درخت آرزوها

روستای فونگ ماپو در منطقه «تای پو»، بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. اولین مهاجران این روستا، ماهی گیران ساده بودند. «تین هایو» معبد این روستا، پس از الههٔ دریایی چین، در سال ۱۷۳۶ میلادی در زمان امپراتوری «چیان‌لونگ» ساخته شد. سوغات چین

درختان آرزوی لام‌تسون، در اصل دو درخت غول‌پیکر بودند. یکی در ورودی روستا و دیگری در نزدیکی معبد تین هایو قرار داشت. مردم محلی پس از عبادت در معبد تین هایو، باید به عبادتگاه «یانگ وه» و «پانک کونگ» (خدایان چینی) می‌رفتند و با روشن کردن عود بخشی از عبادت خود را انجام می‌دادند. این عبادتگاه‌ها دقیقاً در کنار درخت آرزوها بود.

به‌نوعی گفته‌شده است که نوشتن نام، تاریخ تولد و آرزو (مثلاً برای ماهی‌گیران ساکن آن منطقه، صید بیشتر ماهی) و چنین مشخصاتی بروی کاغذ و آویختن آن به درخت، آیینی برای عبادت‌کنندگان بود. از طرفی درختان در طول زمان، جایگاهی سمبلیک و اسطوره‌ای میان مردم محلی پیداکرده بودند. خرید بلیط هواپیمای تهران پکن

علاوه بر این افسانه‌هایی در رابطه با درخت آرزوها وجود دارد.

یکی از این افسانه‌ها در مورد زنی است که به شدت بیمار بود. شبی این زن در خواب می‌بیند که الهه به او می‌گوید به لام‌تسون برود و تکه کاغذی که روی آن آرزوی سلامتی خود را نوشته است، به درخت بیاویزد تا آرزویش به خدایان برسد. زن بیمار پس از اجرای این توصیه، به طرز معجزه‌آسایی خوب می‌شود. وقتی این داستان عجیب میان مردم محلی شایع شد، آن‌ها را به سمت لام‌تسون کشاند تا حتماً این کار را انجام دهند.

داستان دیگری وجود دارد که در آن مردی به معبد می‌آید تا برای موفقیت‌های تحصیلی پسرش دعا و آرزو کند. گفته می‌شود پس از آرزوی این مرد در مقابل درخت آرزوها، پسرش به شکل چشمگیری درزمینهٔ تحصیلات به موفقیت‌هایی رسید. پس از آن بود که افسانه درخت آرزوها متولد شد.

پایان بخش اول

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.