گونه‌ های جانوری نادر ایرانی
امتیاز ما

از گذشته تا امروز، بشر همواره در حال لطمه زدن و نابود کردن طبیعت بوده است و متاسفانه هیچ‌گاه نتوانسته مانند دیگر جانداران سود و منفعتی برای طبیعت داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم تا به معرفی گونه های جانوری نادر ایرانی بپردازیم و از ضرورت و لزوم وجود آن‌ها به لحاظ سود و منفعتی که برای اکوسیستم دارند، بگوییم. در ادامه با مجله اینترنتی دور و نزدیک همراه باشید.

سمندر جویباری ایران

گونه‌ های جانوری نادر ایرانی

سمندر جویباری ایرانی از دیگر حیوانات کمیاب ایران است. این حیوان تنها در جنگل‌های شمال کشور یافت می‌شود. طول سمندر جویباری ایرانی ۱۲۷ میلی‌متر است. این حیوان تنها در رودخانه‌های پرآب و پرتلاطم زندگی می‌کند اما متاسفانه به دلیل ریختن زباله‌های فراوان در رودخانه‌ها توسط انسان‌هایی که برای تفریح به جنگل پا می‌گذارند زیستگاه این حیوان به خطر افتاده است.

انسان‌ها به راحتی می‌توانند جان این گونه حیوان را از خطر انقراض نجات دهند. به دلیل شکل ظاهری این حیوان اغلب انسان‌ها فکر می‌کنند این حیوان سمی است و دست به کشتن آن می‌زنند. این حیوان جزو بی‌آزارترین حیوانات جهان است و اگر مسؤولان دست به کار نشوند ممکن است این تصویر می‌تواند آخرین تصویر این حیوان باشد.

خرگوش ایرانی

خرگوش ایرانی به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است. این حیوان اغلب در استان‌های کردستان، آذربایجان و خوزستان دیده شده است. طول این حیوان ۶۷ سانتی‌متر است و هفت کیلو وزن دارد. این حیوان هم به دلیل پیشروی انسان‌ها و ازدیاد جمعیت در حال انقراض است. خرگوش ایرانی به خرگوش اروپایی نیز معروف است. کشاورزان و شکارچیان به محض مشاهده‌ی این حیوان دست به شکار آن می‌زنند. اغلب کشاورزان این گونه توجیه می‌کنند که خرگوش‌های ایرانی به محصولات کشاورزی آنها صدمه وارد می‌کنند و متاسفانه آمار دقیقی از تعداد این حیوان در کشور وجود ندارد.

عقاب طلایی ایران

گونه‌ های جانوری نادر ایرانی

عقاب طلایی ایرانی از با شکوه‌ترین پرندگان و قوی‌ترین پرنده شکاری آسیا و اروپا محسوب می‌شود. زیستگاه این پرنده در کوه‌های زاگرس و البرز است. رنگ این پرنده قهوه‌ای تیره است. این پرنده به دلیل زیبایی و شکوهی که دارد اغلب توسط شکارچیان شکار می‌شود. قلمرو این پرنده ۹۰ کیلومتر است. در نقش و نگارهای باستانی تخت جمشید این پرنده دیده می‌شود. عقاب طلایی از گذشته‌های دور، همیشه مورد ستایش تمام پادشاهان ایرانی قرار گرفته است و این پرنده را نشانه‌ی شکوه و قدرت ایران می‌دانستند.

 

برای این‌که بتوانیم حیوانات در حال انقراض را نجات دهیم، کافی است که همیشه به تمام حیوانات اطراف‌مان احترام بگذاریم و هیچ‌گاه به دیگران و شکارچیان سودجو اجازه ندهیم تا این حیوانات زیبای کشورمان را نابود کنند. حیواناتی مانند شیر ایرانی و ببر مازندران از حیواناتی هستند که به کلی منقرض شده‌اند. پس از همین امروز برای جلوگیری از نابودی زیستگاه حیوانات تلاش کنیم و به دیگران هم اطلاع‌رسانی کنیم تا بتوانیم دیگر حیوانات کشورمان را نجات دهیم.

برای خرید بلیت هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.