گونه‌ های جانوری نادر ایرانی
امتیاز ما

از گذشته تا امروز، بشر همواره در حال لطمه زدن و نابود کردن طبیعت بوده است و متاسفانه هیچ‌گاه نتوانسته مانند دیگر جانداران سود و منفعتی برای طبیعت داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم تا به معرفی گونه های جانوری نادر ایرانی بپردازیم و از ضرورت و لزوم وجود آن‌ها به لحاظ سود و منفعتی که برای اکوسیستم دارند، بگوییم. در ادامه با مجله اینترنتی دور و نزدیک همراه باشید.

سنجاب ایرانی

گونه‌ های جانوری نادر ایرانی

شاید با خود بگویید که اگر یک حیوان کوچک مانند سنجاب منقرض شود اتفاقی نمی‌افتد، اما همین جاندار به ظاهر کوچک، توانسته بزرگ‌ترین خدمت را به انسان بکند. به عنوان مثال در استان چهارمحال و بختیاری یک گونه سنجاب درختی زندگی می‌کند که از میوه‌‌ی درختان بلوط تغذیه می‌کند. این سنجاب مانند تمام حیوانات دیگر در بهار و تابستان شروع به جمع‌آوری میوه‌ی درخت بلوط می‌کند و برای مخفی کردن بلوط‌ها دست به ابتکار جالبی می‌زند. این سنجاب تمام بلوط‌ها را یک به یک در زیر خاک پنهان می‌کند تا بتواند در زمستان از بلوط‌ها تغذیه کند.

اما به هنگام فرارسیدن زمستان، تنها مقدار کمی از بلوط‌ها را به دلیل فراموش کردن پیدا می‌کند. یک سنجاب درختی در حالت متوسط حدود ۱۰ هزار عدد میوه درخت بلوط را در زیر زمین پنهان می‌کند، طبیعتا برای پیدا کردن تمام ۱۰ هزار عدد بلوط دچار مشکل می‌شود و مقدار کمی از بلوط‌ها را نیز پیدا کرده و می‌خورد و مابقی در زیر خاک پنهان می‌مانند و پس از مدتی میوه‌های درخت بلوط شروع به رشد کردن می‌کنند و به درخت بلوط تبدیل می‌شوند.

به گفته‌ی محققان، درختان بلوط از عوامل مهم به وجود آمدن ابرهای باران‌زا در زردکوه واقع در استان چهارمحال و بختیاری هستند. سرچشمه‌ی بزرگ‌ترین رودخانه‌ی خاورمیانه یعنی کارون از زرد کوه است. بنابراین این سنجاب توانسته بزرگ‌ترین خدمت را به ما ایرانی‌ها بکند اما این جاندار به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است و ممکن است بعد از منقرض شدن این گونه سنجاب در کشور، سرنوشت شومی در انتظار ما باشد.

یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ ایرانی متاسفانه از گونه‌های نادر و کمیاب در حال انقراض است که در شرق کشور ما زندگی می‌کند. این گونه‌ی نادر بیشتر در استان خراسان شمالی و جنوبی یافت می‌شود اما در گذشته یوزپلنگ ایرانی قبل از کمیاب شدن در تمام نقاط کشور یافت می‌شد. این گونه نیز مانند دیگر جانداران به دلیل شکار بی‌رویه در حال انقراض است و شاید باور کردنی نباشد اگر بگوییم تنها دو قلاده از یوزپلنگ ایرانی در کشور ما باقی مانده است که هر دوی این گونه‌ ماده هستند و ممکن است در آینده دیگر هیچ یوزپلنگی در ایران یافت نشود.

هر دوی این یوزپلنگ‌های ماده هم‌اکنون در محیط حفاظت شده توسط اداره‌ی حفاظت از محیط زیست تحت مراقبت هستند. با منقرض شدن این گونه‌ی حیوانی طبیعت دچار لطمات جبران‌ناپذیری می‌شود. یوزپلنگ ایرانی به یوزپلنگ آسیایی نیز معروف است؛ زیرا متاسفانه جز ایران در هیچ کدام از کشورهای آسیایی یوزپلنگ یافت نمی‌شود. ایران به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب توانسته این‌گونه یوزپلنگ را تا به امروز حفظ کند. در کشور ما بیشترین تبلیغات برای نجات دادن یوزپلنگ ایرانی در حال انجام است اما به قول معروف کو گوش شنوا!؟

مار افعی دم عنکبوتی

گونه‌ های جانوری نادر ایرانی

یوزپلنگ ایرانی تنها جانداری نیست که ممکن است منقرض شود یک گونه مار افعی در شهر مهران واقع در استان ایلام در حال انقراض است که نامش مار افعی دم عنکبوتی است. این مار توانسته رنگ خود را پس از هزاران سال مطابق شکل صخره‌ها دربیاورد و دم این مار به شکل عنکبوت است تا بتواند توجه پرندگان کوچک را برای شکار کردن به خود جلب کند.

این گونه‌ی مار به دلیل ترس بی‌جای انسان‌ها به محض دیده شدن کشته می‌شود و تنها سه عدد از این گونه مار در کشور ما یافت می‌شود که هر سه در شهر مهران هستند. شرایط زندگی این گونه‌ی مار توسط انسان‌ها تخریب شده است و قابل ذکر است که مار دم عنکبوتی تنها در ایران یافت می‌شود و در تمام دنیا به دلیل زیبایی و شکل منحصربه‌فرد این گونه، توجه بسیاری از انسان‌ها را به خود جلب کرده است ولی به دلیل پیشروی شهرها، مکان مار دم عنکبوتی در حال نابودی است.

برای خرید بلیت هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.