زیباترین مساجد جهان
امتیاز ما

مساجد سال‌ هاست که محل عبادت مسلمانان جهان به شمار آمده و به دلیل معماری و پیشینه غنی، مورد توجه بازدیدکنندگان بسیاری قرار گرفته‌ اند. در ادامه به معرفی ده مورد از زیباترین مساجد جهان می‌ پردازیم که زیبایی خیره‌ کننده آن‌ ها نفس را در سینه حبس می‌کند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید. خرید بلیط هواپیما

مسجد شیخ لطف‌الله

«رابرت بایرون» (Robert Byron)، جهانگرد و نویسنده بریتانیایی، معتقد بود «اصفهان» به لحاظ زیبایی و قدمت هم‌تراز با شهرهای «رُم» و «آتن» است؛ اما به دلیل مسافت زیاد با غرب، به ندرت مورد بررسی و سیاحت قرار می‌گیرد. مسجد «شیخ لطف‌الله» واقع در اصفهان، یکی از شاهکارهای معماری جهان است که در زمان پادشاهی «شاه عباس اول» و بین سال‌های ۱۶۰۲ تا ۱۶۱۹ میلادی (۹۸۰ تا ۹۹۷ ه.ش.) ساخته شد. این بنای چندمنظوره همچنین دارای چندین حمام، یک بیمارستان، کاروانسرا و ضرابخانه سلطنتی بود.

زیباترین مساجد جهان

مسجد آق سنقر

پیشینه مسجد «آق سنقر» (Aqsunqur) واقع در قاهره مصر، به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. روی کاشی‌کاری‌های این بنا طرح‌هایی از درختان سرو و گل‌های لاله به چشم می‌خورد که بیانگر سبک عثمانی و ایزنیکی هستند. مقبره مؤسس مسجد، یعنی «شمس‌الدین آق سنقر» و تعدادی از پسرانش نیز در این مکان قرار دارد.

زیباترین مساجد جهان

مسجدالحرام

«مسجدالحرام» بدون تردید یکی از برجسته‌ترین مساجد جهان اسلام به شمار می‌آید؛ چراکه به فرموده قرآن کریم، اولین مکان ساخته‌شده برای پرستش خداوند متعال است. مسجدالحرام با مساحتی برابر ۴۰۰۸۰۰ مترمربع بزرگ‌ترین عبادتگاه مسلمانان بوده و گنجایش ۴ میلیون نفر را دارد. روزانه زائران بسیاری از سراسر جهان، برای به‌جا آوردن فریضه حج از این مکان مقدس بازدید می‌نمایند.

زیباترین مساجد جهان

مسجدالاقصی

«مسجدالاقصی» در شهر تاریخی «قدس» («اورشلیم» در زبان عبری) قرار داشته و سومین مکان مقدس مسلمانان به حساب می‌آید؛ چراکه گفته می‌شود معراج محمد (ص) در این محل رخ داده است. ساختمان مسجد بارها تحت بازسازی و مرمت قرار گرفته؛ زیرا وقوع زمین‌لرزه‌های مختلف در طول تاریخ آسیب و خسارات جدی را به آن وارد می‌کرد. مسجدالاقصی هر جمعه پذیرای مسلمانان بسیاری است که برای دعا و عبادت در صحن مسجد گرد یکدیگر می‌آیند.

زیباترین مساجد جهان

مسجد حسن دوم

مسجد «حسن دوم» سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۱ ه.ش.) در سواحل اقیانوس «اطلس» و شهر «کازابلانکا» بنا شده و از نظر وسعت رتبه اول را در «مراکش» و رتبه هفتم را در جهان دارد. مناره ۲۱۰ متری این عبادتگاه مرتفع‌ترین مناره جهان به شمار آمده و چراغ موجود در بالای آن به سمت مکه تنظیم شده است. دیوارهای داخلی مسجد از جنس سنگ مرمر بوده و کف‌پوش‌های شیشه‌ای موجود در سالن اصلی، نمایی از سطح دریا را به نمایش می‌گذارند.

زیباترین مساجد جهان

مسجد آبی

«مسجد آبی» به دستور پادشاه عثمانی، سلطان احمد اول، بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی (۹۸۷ تا  ۹۹۴ ه.ش.) در «استانبول» ساخته شد. این مسجد دارای شش مناره سوزنی شکل و گنبدهای بسیاری است که همگی در ارتفاعات پایین‌تر و به موازات گنبد اصلی قرار دارند. سقف مسجد پوشیده شده از ۲۰۰۰۰ کاشی ایزنیکی است که مزین به نقش‌های انتزاعی، گل و درخت هستند. با خرید آنلاین بلیط تهران استانبول در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

زیباترین مساجد جهان

مسجد عبودیه

«مسجد عبودیه» (Ubudia) واقع در شهر «کوالا کنگسر» (Kuala Kangsar) زیباترین عبادتگاه موجود در «مالزی» است. این مسجد به فرمان سلطان «ادریس موشیدول اعظم شاه» (Idris Mushidul Azam Shah) بنا شد و معمار بریتانیایی، «آرتور بنیسون هوباک» (Arthur benison Huback)، طراحی آن را بر عهده داشت. سلطان ادریس نذر کرده بود پس از رها شدن از بند بیماری عبادتگاهی بسازد که نظیر آن در مالزی یافت نشود؛ و همین کار را نیز کرد. عبودیه چهار گلدسته و یک گنبد طلایی‌رنگ دارد و امروزه نمادی از غرور و افتخار مردم ایالت «پِرِک» (Perek) به شمار می‌آید.

زیباترین مساجد جهان

مسجد وزیر خان

مسجد «وزیر خان» در شلوغ‌ترین شهر شمالی پاکستان یعنی «لاهور» قرار گرفته و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی بازمی‌گردد. نمای داخلی و بیرونی این بنا، طراحی منحصربه‌فردی دارد و کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های آن به رنگ آبی لاجوردی، نیلی، سبز، نارنجی، زرد و بنفش است. نمای مسجد وزیر خان از بازار «کشمیری» (Kashmiri) یکی از زیباترین منظره‌های موجود در لاهور را پدید می‌آورد.

زیباترین مساجد جهان

مسجد-کلیسای جامع قرطبه

مسجد-کلیسای جامع «قرطبه» (Cordoba) واقع در جنوب «اسپانیا»، یکی از زیباترین نمونه‌های معماری مراکشی بوده که تاریخ پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته است. این بنا در ابتدا یکی از کلیساهای کاتولیک قرن ششم بود اما پس از گسترش اسلام در قرن هشتم میلادی، به یکی از سیصد عبادتگاه موجود در اروپا مبدل گشت و به رقابت با مساجد پرشکوه «قسطنطنیه» و «دمشق» پرداخت. بالاخره در قرن شانزدهم و پس از گذشت سال‌های متمادی، این مکان دوباره به یکی از کلیساهای کاتولیک رومی تبدیل شد.

زیباترین مساجد جهان

مسجد شیخ زاید

مسجد «شیخ زاید» (Sheikh Zayed) واقع در «ابوظبی» (Abu Dhabi) یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین مساجد جهان است که دارای بیش از ۱۰۰۰ ستون، ۸۲ گنبد و چلچراغ کریستالی ۱۲ تُنی است. فرش‌های دستباف بسیاری که در این مسجد سفیدرنگ پهن شده، حاصل تلاش شبانه‌روزی ۱۲۰۰۰ کارگر هستند. استخرهای موجود در اطراف این بنا، شکوه و زیبایی آن را چند برابر می‌کنند.