بوشهر
امتیاز ما

در این مطلب قصد داریم شما را به گردشی کوتاه میان جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر ببریم. زیبایی‌های این استان در فصل زمستان دوچندان می‌شود. شاید با شنیدن اسم جنوب در ذهن بسیاری از افراد چیز‌هایی مثل گاز، نفت، بیابان بی‌روح و … تداعی گردد؛ اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با چهره‌ای متفاوت از آنچه در ذهن دارید آشنا سازیم؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با دور و نزدیک همراه باشید تا شما را به سفری در عمق زیبایی‌های این خطه ببریم.

بوشهر

از دید من و هر جنوبی دیگر این خطه سرشار از زیبایی و شگفتی است. شاید پیش خود فکر کنید این حرف‌ها را فقط به دلیل علاقه‌ای که به زادگاه خود دارم بیان می‌کنم؛ اما ما اطمینان داریم پس از خواندن این مطلب سفر برنامه ریزی نشده‌ای به بوشهر خواهید داشت! شگفتی‌های جنوب آن‌قدر گوناگون و رنگارنگ هستند که در چند جمله یا یک مطلب قابل بیان نیستند؛ اما ما نهایت سعی خود را می‌کنیم تا سفر‌های زمستانی خود را به جنوب و مخصوصا بوشهر تدارک ببینید.

۱ – دریا

بوشهر

گل سر سبد زیبایی‌های جنوب ایران، دریا است. دریا این تجلی عظمت و جلال خداوندی که قطعاٌ زیبایی‌های آن نیز از عظمتش کمتر نیست. دریا برای مردم این منطقه همه چیز است؛ گویی چشمه‌ای جوشان است که همه چیز آن‌ها (درآمد، شادی، سلامتی و …) از آن سرچشمه می‌گیرد.

دریا در اواخر پاییز و اوایل زمستان میزبان پرندگانی است که از نقاط دور دست برای گذر از سرما به این نقطه مهاجرت کرده‌اند. مردمان جنوب که گویی برای این مهمان‌ها لحظه شماری می‌کرده‌اند در مهمان نوازی از این پرندگان سنگ تمام می‌گذارند به طوری که هر روز خیل مشتاقانی را می‌توان دید که با اشتیاقی مثال زدنی مشغول غذا دادن به این پرندگان هستند. زیبایی این صحنه آنچنان است که چشم هر رهگذری را می‌نوازد.

یکی از تفریحات دریایی که در چند سال اخیر نزد گردشگران رونق ویژه‌ای یافته است گردش دریایی است. گردش دریایی معمولاً با قایق‌های موتوری کوچک که در گویش محلی برخی از مناطق جنوب به آن‌ها «تَراد» نیز گفته می‌شود، انجام می‌شود. این گردش‌ها معمولاً با پخش موسیقی‌های بومی-محلی همراه است.

در این گردش‌های هیجانی، آدرنالین به اوج خود می‌رسد! زیرا انسان در این موقعیت خود را بی‌دفاع‌تر از همیشه در مقابل طبیعت احساس می‌کند و همواره خود را آماده‌ی روبرویی با چالشی جدید می‌بیند.

دریا، دریا و باز هم دریا هر چه از دریا و زیبایی‌هایش بگوییم باز هم کم گفته‌ایم زیرا کلمات محدود و فرصت اندک است اما دریا عظیم و بی‌پایان است.

۲ – نخلستان‌های بوشهر

بگذارید سراغ نخلستان یکی دیگر از زیبایی‌های دیاری که در آن سرسختی و ظرافت طبیعت در هم آمیخته‌اند برویم؛

واحد شمارش هر راس نخل، نفر است و به راستی که این مردم هر نخل را مانند فرزند خود دوست دارند و گرامی می‌دارند. نخلستان هم محل کار و تلاش و هم تفریح و استراحت است. نخلستان در فصل تابستان محل کار و تلاش و در فصل زمستان و بهار معیادگاه مردمی است که برای بیرون راندان خستگی تابستان به نخلستان پناه می‌برند.
اوج شلوغی و رونق نخلستان مربوط به تعطیلات عید است که مشتاقان طبیعت جنوب از دور و نزدیک خود را به نخلستان رسانده و هم‌زمان از فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات و فرآورده‌های نخلستان و همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی منطقه دیدن به عمل می‌آورند. آب موردنیاز برای آبیاری نخیلات معمولاً از آب پشت سدها تامین می‌شود. همین امر باعث شده است، بسیاری از مردم اطراف دریاچه‌های پشت سد را به تفرجگاهی فصلی برای خود تبدیل کنند.

آب پس از رها‌سازی از سد توسط کانال‌هایی مخصوص به نخیلات می‌رسد. اطراف این کانال‌ها در فصل بهار سرسبز و چشم‌نواز هستند و این امر سبب شده است بسیاری از بومیان برای گذران عصر‌های بهاری خود به این مناطق بروند.

در میان قسمتی از نخیلات جاده‌ی دسترسی آسفالته‌ای وجود دارد که گذر از آن برای هر فردی می‌تواند جالب و خاطره انگیز باشد. بسیاری از گردشگران غیر‌بومی که از این جاده‌ها عبور می‌کنند، می‌گویند گذشتن از این جاده‌ها حسی شبیه به گذشتن از جاده‌های شمال را به ما می‌دهد.

 

 ۳ – بیابان‌های بوشهر

بوشهر

تا اینجا هر چه گفتیم از آب و درخت و سرسبزی بود، حال اجازه دهید تا روی دیگر طبیعت جنوب را به شما نشان دهیم. شاید برخی از ما تصور کنیم که زیبایی‌های طبیعت فقط در کوه و جنگل خلاصه می‌شود؛ اما هرکس اگر یک بار سکوت و عظمت بیابان را تجربه کند حتماً نظر خود را تغییر خواهیم داد.

مردم این منطقه طبق عادتی که از پیشینیان خود به ارث برده‌اند در شب‌های زمستان راه بیابان در پیش گرفته و گروه گروه یک گوشه از این دریای عظیم سکوت را برای شب نشینی دسته‌جمعی خود انتخاب می‌کنند؛ سپس آتشی مهیا کرده و گرداگرد آن می‌نشینند و شام و نوشیدنی‌های خود را روی آن گرم کرده و میل می‌کنند. معمولاً جز ثابت این شب نشینی‌ها چای زغالی و قهوه است.

پس از خوردن غذا و نوشیدنی افراد از هر دری سخن گفته و اوقات خوشی را برای خود تا نیمه‌شب خلق می‌کنند. نزدیکی‌های نیمه شب در حالی که شور و علاقه به بیابان همچنان در چشم همه برق می‌زند مردم دسته دسته به سمت خانه‌های خود حرکت می‌کنند.

حرف درباره جنوب و طبیعت زیبایش که در هر لحظه‌ی آن نزاعی بی‌پایان میان دریا و بیابان موج می‌زند بسیار است. امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم گوشه‌ای از این طبیعت بکر را برای شما منعکس کنیم.

امیدوارم توانسته باشم شما را برای سفر به جنوب کشور مخصوصا بوشهر ترغیب کنم.

برای خرید بلیط چارتر هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.