کاخ سعدآباد
امتیاز ما

مجموعه سعدآباد از شمال به کوه‌های البرز می‌رسد و از جنوب به تجریش. این کاخ حل سکونت تابستانی شاهان قاجار بوده است. این مجموعه شامل عمارت‌ها و کاخ‌هایی است که در دره دربند واقع هستند و مساحتش هم 110 هکتار است. در ادامه این مقاله با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد از شمال به کوه‌های البرز می‌رسد و از جنوب به تجریش. این کاخ حل سکونت تابستانی شاهان قاجار بوده است. این مجموعه شامل عمارت‌ها و کاخ‌هایی است که در دره دربند واقع هستند و مساحتش هم 110 هکتار است. پس از کودتای سال 1299 بود که خاندان پهلوی در این مجموعه بناها و عمارت‌های پرشماری ساختند.

یکی از موزه‌های اصلی این مجموعه، موزه آب است. در آن اسناد، مدارک، ابزار و ادوات مربوط به آب نگه‌داری می‌شود. همچنین می‌توان تندیس‌های متعددی از دانشمندان آب‌شناس را در آن یافت.

موزه مینیاتور استاد بهزاد در بخش مرکزی مجموعه واقع شده و موزه برادران امیدوار در شمال غرب آن است که چهار اتاق دارد. نام این موزه برگرفته از اولین جهانگردان ایرانی عصر نو است.

یک کاربر فنلاندی درباره این مجموعه نوشته است: «این‌جا هم مانند کاخ گلستان تعداد زیادی موزه و نمایشگاه کوچک (16 تا) دارد و اگر می‌خواهید از همه آنها بازدید کنید پول و وقت زیادی می‌خواهید. ورودی اولیه (تنها قسمت پارک) 155 هزار تومان است و با آن می‌توانید به باغ زیبایی دسترسی پیدا کنید. به نظرم اگر نمی‌خواهید از موزه‌ها بازدید کنید همین خوب است.»

یک کاربر اهل رومانی هم نوشته: «در واقع این‌جا مجتمعی از بیش از 15 ساختمان است که در یک پارک بزرگ وجود دارند. شما می‌توانید کل یک روز را به بازدید از آنها بگذرانید. اما تنها جایی که واقعا زیباست کاخ سبز است. به نظرم شما باید از کاخ سبز بازدید کنید، کمی در پارک قدم بزنید و سپس به سراغ کاخ نیاوران بروید.»

کاربر دیگری از بلژیک هم با او موافق است: «برای رفتن به این موزه خط 1 مترو را تا ته بروید. آن‌جا به‌راحتی می‌توانید سوار تاکسی خطی شوید. البته دربست نگیرید چون زیاد گران می‌شود. این مجتمع خیلی بزرگ است و 18 کاخ دارد که در یک پارک که عالی از آن نگه‌داری می‌شود وجود دارند. برای افراد اروپایی، کاخ سفید کپی بسیاری از کاخ‌های اروپایی است و تنها فرش آنهاست که ایرانی است. اما کاخ سبز واقعا ارزش دیدن را دارد. در پارک باید زیاد راه بروید تا به کاخ سبز برسید. اما من عاشق کاخ سبز شدم.»

برای خرید بلیط چارتر هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.