استانبول شهری که گرسنه نمی مان
امتیاز ما

مردم استانبول هیچ وقت گرسنه نمی‌مانند. توی خیابان که باشند- که در اکثر مواقع هستند- سرشان را به هر طرف برگردانند به هر حال چیزی برای خوردن پیدا می‌کنند، با هر قمیتی. از بلوط، صدف و ذرت گرفته تا نخودپلو با مرغ، سمیت، ساندویچ ماهی کبابی با گوجه‌فرنگی، جعفری، پیاز و نانی شبیه لواش. حالا بماند که بخشی از روز را در کافه‌ها مشغول قهوه یا چای خوردن با باقلوا و چند جور شیرینی خیلی شیرین دیگر هستند. استانبول در میان گردشگران به خوردنی‌های ریز و درشتش معروف است. برای آشنایی با این خوردنی‌ها با بخش سوم این مقاله در مجله دور و نزدیک همراه باشید.

اسکندر کباب استانبول

اسکندر کباب استانبول

استانبولی‌ها در انتخاب مواد تشکیل دهنده غذاهای اصلی‌ هم دست و دلباز بوده‌اند. خوردنی‌هایی دریایی، مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز، انواع سبزیجات، حبوباب و لبنیات و افزودنی‌ها، همه و همه در غذاهای استانبولی پیدا می‌شود. به راحتی می‌توان گفت برای هر سلیقه‌ای بالاخره یک جور غذا هست. حتی بدغذاها هم در استانبول گرسنه نمی‌مانند. نهایتش این است که می‌روند کنار خیابان سمیت و پنیر می‌خورند. به این نان‌های حلقه‌ای که در ایران خودمان هم پیدا می‌شود، می‌گویند سمیت.

اما غذاهایی که با گوشت قرمز تهیه می‌شوند، مهم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای اصلی استانبولی به شمار می‌روند. ترک‌ها هم مثل ما کباب‌خور هستند. با دونرهاشان که آشنا هستید، اما برای خوردن یک «اسکندر کباب» لذیذ و اصیل باید تا بازار استانبول بروید. درست مثل چلوکباب‌های ما که خوبش را فقط در بازار می‌توان پیدا کرد.

کباب اسکندر یا اسکندر کباب چیزی شبیه به کباب دونر است -یعنی گوشتش طعم همان کباب‌های دونری را می‌دهد که در ایران هم پیدا می‌شود- با سس گوجه‌فرنگی، نان پیده(که یک نوع نان استانبولی است اما به جایش می‌توان از نان بربری هم استفاده کرد) و ماست. درست کردن این کباب در خانه کار آسانی نیست. این‌طور که می‌گویند حتی خود استانبولی‌ها، یا دست‌کم مدرن‌هایشان، اگر هوسش را بکنند می‌روند رستوران.

خوردن اسکندر کباب آداب دارد. تکه‌های نان پیده یا بربری را تصور کنید که کمی در کره تفت داده شده و در سس گوجه‌فرنگی مخصوص اسکندر کباب خیس خورده. رویش تکه‌های نازک گوشت کبابی گوساله قرار دارد و کنارش هم کمی ماست. درستش این است که یک تکه از نان خیس‌خورده را بردارید، توی ماست بزنید و بعد تکه‌ای از گوشت را رویش بگذارید  و به این صورت طعم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا را تجربه کنید. با خرید آنلاین بلیط تهران استانبول در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

پیتزا اسکندر

پیتزا اسکندر

استانبولی‌ها آن قدر به اسکندرکباب علاقه دارند که حتی پیتزایش را هم درست کرده‌اند. گوشت و سس گوجه فرنگی و ماست اسکندر کباب را برداشته‌اند و گذاشته‌اند روی پایه پیتزا یعنی خمیر و پنیر. نتیجه می‌شود چیزی که در این تصویر مشاهده می‌کنید؛ بدون شک یکی از خوشمزه‌ترین پیتزاهای دنیا.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.