معبد همه مذاهب
امتیاز ما

شهر «کازان» پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه و یک بندر مهم در ساحل غربی رود «ولگا» است. این شهر یکی از بزرگ‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی، آموزشی، صنعتی، تجاری و گردشگری روسیه محسوب می‌شود. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

تاریخچه

مانند هر شهر دیگر، کازان نیز تاریخ غنی خود را دارد. این شهر هزار سال پیش به عنوان یک پایگاه دور برای بخش شمالی «بلغارستان ولگا» تاسیس شد. در قرن‌های سیزده و چهارده میلادی، این شهر به یک مرکز اصلی سیاست و تجارت «اردوی طلایی» تبدیل شد. به لطف موقعیت جغرافیایی ویژه‌‌ی شهر در مسیر راه‌های اصلی تجاری که شرق و غرب را به هم متصل می‌کردند، این دوره، دوره‌ی رشد کازان بود. پس از تصرف شهر توسط اردوی طلایی این شهر به پایتحت «خان‌نشین کازان» تبدیل شد و این امر آغازی بر روابط تجاری این شهر با آناتولی، کریمه و مسکو بود.

اما این شهر نیز در نهایت به دست روس‌ها توسط «ایوان مخوف» فتح شد و از آن زمان بود که شکل‌گیری هویت کازان به عنوان یک شهر دو فرهنگی آغاز شد، زیرا که تار و پود شهر از دو فرهنگ ارتدکس و مسلمان تنیده شد.

 کازان امروز

هرمیتاژ کازان

کازان مدرن، همانند گذشته یکی از مراکز فرهنگ چندقومیتی روسیه است. تفسیر طرز فکر غربی و شرقی در این شهر نوعی فرهنگ تفاهم مستقل منحصر به فرد به وجود آورده است که تنها در اینجا یافت می‌شود. بیش از ۱۱۵ قومیت در اینجا زندگی می‌کنند، هرچند تاتارها و روس‌ها اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند.

امروزه، سالانه حدود یک میلیون گردشگر از تمام نقاط دنیا به اینجا می‌آیند تا فرهنگ این شهر را بچشند. «کرملین کازان»، نماد این شهر، در بین تمام نقاط شاخص شهر خودنمایی می‌کند. این مجموعه‌ی باستانی از آثار تاریخی، معماری و باستان‌شناسی امروزه به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده و توسط این نهاد حفاظت می‌شود.

کرملین کازان

کرملین کازان

تاسیس کرملین کازان در قرن شانزدهم و به دستور ایوان مخوف آغاز شد ولی ساخت و ساز در این مجموعه‌ی شگفت‌انگیز از معماری‌های زیبا تا به امروز ادامه دارد. منطقه‌ی کرملین شامل ۸ برج است که هر یک به تنهایی یک اثر شاخص و مستقل هستند. بلندی برخی از آنان به ۵۸ متر می‌رسد.

مسجد کرملین

این مجموعه همچنین شامل کلیسای جامع تبشیر ساخته شده در قرن شانزدهم، صومعه‌ی «تغییر شکل» و مسجد جامع جمهوری تاتارستان «قول شریف» است که به مناسبت هزارمین سالگرد تاسیس کازان در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. نکته‌ی جالب توجه این است که شکل ظاهری این مسجد بر اساس ظاهر بیرونی مسجدی افسانه‌ای و چند مناره‌ای ساحته شده که در پایتخت خان‌نشین کازان قرار داشته و به دستور ایوان مخوف در ۱۵۵۲ تخریب شده است. همچنین موزه‌ی اسلام و شعبه‌ی موزه‌ی معروف «هرمیتاژ» دراین مجموعه قرار دارند.

خیابان باومان

خیابان باومان

یکی دیگر از دیدنی‌های کازان، خیابان‌های شلوغ و زیبای آن است. خیابان «باومان» که با نام «کازان آربات» نیز شناخته می‌شود، خیابانی باستانی است که بناهای دیدنی بسیار و مکان‌های توریستی جالبی را در خود جای داده است. تعداد زیادی کافه و رستوران، بوتیک‌ها و مراکز تفریحی و صد البته بناهای تاریخی در این خیابان قرار دارند که از ساختمان تئاتر درام روسی شروع شده و تا برج ناقوس کلیسای تجلی ادامه‌ می‌یابد. هتل معروف کازان نیز، که زمانی میزبان مهمانانی چون «فیودور شالیاپین» و «ماکسیم گورکی» بوده نیز در این خیابان واقع شده است.

هرم کازان

نماد معماری مدرن شهر مجموعه‌ی تفریحی «هرم» است که در آن مراسم داخلی و بین‌المللی رسمی فرهنگی، عمومی و ورزشی برگزار می‌شود. مراسم سالانه‌ی کازانسامیت، نشست مالی و تجاری اسلامی به طور سنتی در این مکان برگزار می‌شود.

برای رزرو هتل خارجی به صفحه‌ی اصلی وبسایت مراجعه کنید.