شهرهایی در معرض خطر زلزله هستند
امتیاز ما

زلزله یکی از زیان‌بارترین و خطرناک‌ترین حوادث طبیعی کره‌ی زمین بوده که قابل پیش بینی دقیق هم نیست. کشور ما روی خط زلزله قرار گرفته و متاسفانه هر چند سال یکبار، تعدادی از هموطنانمان قربانی این بلای طبیعی می‌شوند. اما مناطقی که بیشترین زلزله در آن‌ها رخ می‌دهد بیشتر در حاشیه‌ی اقیانوس‌ها، جایی که صفحات زمین به هم نزدیک یا از هم دور می‌شوند، به وقوع می‌پیوندد و اتفاقا تعدادی از شهرهای بزرگ جهان دقیقا روی همین نقاط زلزله‌خیز بنا شده‌اند. در ادامه این شهرها را می‌شناسیم. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

تهران، ایران

حتی تصورش هم ترسناک است که وقوع زلزله در تهران چه خسارات جانی و مالی و فراوانی در پی خواهد داشت. چندی پیش دانشگاه کمبریج بریتانیا میزان خسارت مالی زلزله‌ی احتمالی چند شهر بزرگ جهان از جمله تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش خسارت مالی زلزله‌ی احتمالی تهران ۱۳۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود. ساختمان‌های این شهر برخلاف ساختمان‌های مقاوم شهرهایی مانند توکیو و سانفرانسیسکو، کاملا سست بوده و بسیاری از ساکنان خانه‌های بتنی غیرمقاوم درصورت وقوع زلزله‌ای شدید به کام مرگ خواهند رفت.
زمانی وزارت بهداشت اعلام کرده بود که درصورت وقوع زلزله‌ای ۷ ریشتری در تهران، بیش از ۹۰ درصد از بیمارستان‌های این شهر نابود خواهد شد. بلیط هواپیما خود را انتخاب نمایید

لس‌ آنجلس، آمریکا

این شهر با زلزله و دیگر بلایای طبیعی چندان بیگانه نیست. برآورد می‌شود که در صورت وقوع زلزله‌ای مهیب، بین ۲ تا ۵ هزار نفر قربانی خواهند شد. آخرین زلزله‌ای که در این شهر به وقوع پیوست، قدرتی معادل ۷.۲ ریشتر داشت. این شهر هم در حاشیه‌ی اقیانوس قرار گرفته و همان عوامل زمین‌ساختی صفحات زمین، امکان وقوع زلزله را افزایش داده. به طور میانگین تقریبا هر ۱۵۰ سال این شهر زلزله‌ای بزرگ را تجربه می‌کند. زیباترین شهرهای آمریکا

کاسکادیا، آمریکا

کاسکادیا در طول یکی دو قرن اخیر زلزله‌ای به خود ندیده و ساکنان آن از بابت این بلای طبیعی خیالی آسوده دارند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این منطقه زلزله‌ی ویرانگری را تجربه خواهد کرد. آخرین باری که در کاسکادیا زلزله رخ داده به سال ۱۷۰۰ میلادی بر می‌گردد که زلزله‌شناسان قدرت آن را چیزی حدود ۹.۲ ریشتر محاسبه کرده‌اند.

سانفرانسیسکو، آمریکا

این شهر هم همانند لس آنجلس در معرض خطر شدید زلزله است. سانفرانسیسکو روی گسل سن آندرئاس قرار دارد و در صورت وقوع زلزله، سونامی نیز این شهر را تهدید می‌کند. بر اساس گزارشی که زمین‌شناسان در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند، احتمال وقوع زلزله در این شهر تا اواسط قرن ۲۱، حدود ۶۰ درصد است.