یونا جزیره‌ی اسرآمیز و پنهان اسکاتلند
امتیاز ما

یونا در اسکاتلند قرار دارد. جزیره‌ای کوچک و آرام که تنها ۶ کیلوتر طول و ۲ کیلومتر عرض دارد. با این حال یونا نقش خود را در تاریخ اسکاتلند و در واقع تاریخ جهان ایفا کرده است. این جزیره را گهواره‌ی‌ مسیحیت اسکاتلند می‌نامند؛ در اینجا بود که «سنت کولومبا»، راهب ایرلندی صومعه‌ی مشهور خود را بنا کرد که برای چندین قرن به عنوان یک نهاد مسلط دینی و سیاسی در کل منطقه تاثیر مهمی داشت. البته یونا زیبایی‌هی طبیعی خود را هم دارد؛ ساحل‌های شنی سفید و گنجینه‌ای از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری. در اینجا می‌توان حس عمیق صلح و آرامش را درک کرد. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

موقعیت مکانی

یونا جزیره‌ی اسرآمیز و پنهان اسکاتلند

در حدود دو کیلومتری ساحل جزیره‌ی «مول» و کمی دور از«آردنامرکن»، شبه‌جزیره‌ای در ساحل غربی اسکاتلند، یونا در کرانه‌ی اقیانوس اطلس و در معرض بادهایی که از اقیانوس می‌وزد، آرام در جای خود قرار گرفته است. باوجوداینکه اینجا یک جزیره‌ی کوچک است و «بیل مور» مرکز این جزیره، دهکده نامیده می‌شود و جمعیت آن‌هم کمتر از ۲۰۰ نفر است، با این حال همین جزیره‌ی کوچک سالانه میزبان ۱۳۰ هزار گردشگر است.

تاریخ و قدمت

یونا جزیره‌ی اسرآمیز و پنهان اسکاتلند

یونا سال‌های بسیاری سکونتگاه مردمان بوده است؛ سال‌ها پیش از آنکه سنت کولومبا پای بر این جزیره بگذارد. بلندترین نقطه‌ی جزیره تنها ۱۰۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد؛ روی این تپه بقایایی از یک سازه‌ی نظامی مربوط به عصر سنگ وجود دارد که قدمت آن به صدها سال پیش از آن‌که سنت کولومبا پای در این جزیره بگذارد برمی‌گردد. با این حال با ورود سنت کولومبا و کارهای او بود که یونا توانست در تاریخ اسکاتلند جایگاهی برای خود بیابد. جاذبه های گردشگری نروژ

کولومبا که از ایرلند، کشور بومی خود تبعیدشده بود، در یونا به همراه ۱۲ نفر از پیروان خود بنای صومعه‌ی معروف این جزیره را گذاشتند و بعد از آن فرایند گرویدن «پیکت»ها(بومیان اسکاتلند که بدن خو را رنگ می‌کردند) به مسیحیت آغاز شد که این امر به قبایل «آنگلوساکسون‌» که در شمال انگلستان سکونت کرده بودند، سرایت پیدا کرد و آن‌ها هم مسیحیت گرویدند.

پس از آن بود که یونا به عنوان مرکزی برای آموزش و ترویج مسیحیت در اروپای آن زمان شناخته شد.
بعد از اینکه سلسله حملات وایکینگ‌ها در اواخر قرن ۸ میلادی به سواحل اسکاتلند و انگلستان آغاز شد، راهبان یونا تصمیم گرفتند که صومعه را در سال ۸۴۹ میلادی رها کنند؛ آن‌ها دارایی‌ها و آثار با ارزش صومعه را بین ایرلند و اسکاتلند تقسیم کردند. بعد از آن بود که یونا وارد قرون تاریک شد و قرن‌ها به طول انجامید تا این جزیره دوباره احیا شود.

طبیعت جزیره

یونا جزیره‌ی اسرآمیز و پنهان اسکاتلند

یونا طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد؛ چه داخل خود جزیره و چه در اطراف ساحل. گل‌های وحشی آن مانند ۴ نوع گل ارکیده دیدنی و چشمگیر هستند، به‌ویژه در میانه‌ی تابستان. گونه‌های متنوعی از پرندگآن‌هم در این جزیره زندگی می‌کنند. آب‌های اطراف این جزیره یکی از بزرگترین دسته‌های ماهی‌های جهان را به خود جلب می‌کنند، از نوع خاصی از کوسه گرفته تا سه گونه از دلفین‌ها و انواع ماهی‌های کوچک و بزرگ نادر و کمیاب و اگر به این‌ لیست صدف‌ها و نیز فک‌های دریایی را اضافه کنید، به راحتی متوجه می‌شوید که چرا این جزیره مکان مورد علاقه‌ی دوست داران طبیعت است.

از دیگر جاذبه‌های این جزیره زمین گلف فوق‌العاده‌ای است که دارد. استفاده از این زمین گلف رایگان است. و دلیل آن‌هم این است که چمن این زمین‌ها کاملاً طبیعی است و کار کوتاه کردن آن را هم گاوها و گوسفندانی که در آن می‌چرند، انجام می‌دهند. در یونا سواحل بسیاری وجود دارد و یکی از جذابیت‌های این جزیره آن است که اهمیتی ندارد که باد از کدام جهت می‌وزد؛ همواره می‌توانید به راحتی به ساحل آن‌سوی جزیره بروید.

پیاده‌روی آسان است و جاهای زیادی برای این کار هست؛ معادن سنگ مرمر متروک در جنوب جزیره یا پرسه زدن در اطراف. هر جا که بخواهید نقاط آرام زیادی وجود دارد یکی از نکات جالب این جزیره آن است که تعداد کمی ماشین در آن وجود دارد(با ۲۰۰ نفر جمعیت باید هم کم باشد). گردشگران با کشتی وارد جزیره می‌شوند و عموماً از دوچرخه برای رفتن به نقاط مختلف جزیره استفاده می‌کنند.