حمل خودرو با قطار
امتیاز ما

حمل خودرو با قطار یکی از خدماتی است که می‌تواند لذت سفر را چند برابر کند و بسیاری از مشکلات حمل و نقل را از میان بردارد. امروز در کشورمان امکان خرید بلیط حمل خودرو با قطار به راحتی امکان‌پذیر است.

چرا حمل خودرو با قطار گزینه خوبی است؟

سفر همیشه دوست‌داشتنی و لذتبخش است اما خیلی‌ها مسیر رسیدن به مقصد را دوست ندارند مخصوصا اگر قرار باشد چند ساعتی در راه پشت فرمان باشند و خستگی سفر به تنشان بماند. این خستگی را بگذارید در کنار خطرات رانندگی در جاده که هر ساله تلفات زیادی می‌دهد و جدیدا گران شدن بنزین. همه اینها باعث می‌شود سفر با قطار به عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی ارزان و راحت جذابیت بیشتری از رانندگی طولانی با خودروی شخصی داشته باشد اما چه کسی دوست دارد وقتی به مقصد می‌رسد با کلی بار وبندیل دنبال تاکسی و اتوبوس بگردد؟ اگر می‌شد خودروی ما هم همراهمان با قطار بیاید خوب می‌شد. در این صورت است که می‌توانیم لم بدهیم و با خیال راحت از پنجره قطار بیرون را نگاه کنیم. (خرید بلیط قطار)

آیا می‌توانیم خودروی خود را با قطار همراه خودمان ببریم؟

 خب حمل خودرو با قطار مساله‌ای نیست که شدنی نباشد. امروز در کشور خودمان برای مقاصد مختلف امکان این کار فراهم شده است. هرچند همه مقصدها این امکان را ندارند اما برای سفر بین شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد و اهواز و تبریز و شیراز و بندرعباس و… این امکان فراهم شده است. واگن‌های ماشین‌بر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی ایران دوطبقه بوده و گنجایشی بین ۱۰ تا ۱۲ خودرو را دارند. (بلیط قطار تهران مشهد)

مراحل خرید بلیط حمل خودرو با قطار

 اما برای اینکه بتوانیم راحت با قطار به مقصدمان سفر کنیم و وقتی رسیدیم راحت و آسوده ماشینمان را تحویل بگیریم و هرجا دلمان می‌خواهد با دوستان و خانواده برویم باید همانطور که برای خودمان بلیط می‌خریم، خرید بلیط حمل خودرو با قطار را هم در برنامه‌هایمان قرار دهیم. خب برای حمل خودرو با قطار می‌توانید وقتی برای خودتان از آژانس‌های مسافرتی بلیط می‌خرید برای خودرویتان هم بلیط بگیرید اما راه‌های بهتری هم برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار وجود دارد. امروزه خرید بلیط اینترنتی راحت‌ترین کار ممکن است و در روزهایی که ویروس کرونا سلامتی ما را تهدید می‌کند سفارش اینترنتی بلیط قطار بیش‌تر هم توصیه می‌شود. برای این کار می‌توانید درخواست حمل خودرو با قطار را در سایت ثبت کنید و با خیال راحت روزی که بار و بندیل سفر را بستید، خودرو خود را هم همراه اسباب و اثاثیه با قطار ببرید. اینطوری خیالتان هم راحت‌تر است. هرچند حمل خودرو با قطار مزیت‌های منحصر به فردی دارد اما مانند هرکار دیگر شرایط و ضوابط خودش را دارد که بد نیست قبل از سفر و خرید بلیط حمل خودرو با قطار به آنها دقت کنید. (بلیط قطار تهران بندرعباس)

شرایط حمل خودرو با قطار

مهم‌ترین شرطی که باید مسافران مدنظر داشته باشند این است که ارتفاع ماشین باید کمتر از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض آن تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد. همچنین باید حواستان باشد بلیط حمل خودرو با قطار را نهایتا تا ۳ ساعت مانده به زمان حرکت قطار بخرید. البته اگر می‌خواهید خودرو را همراه خود ببرید باید آن را هم مانند خودتان بیمه کنید تا خیالتان راحت باشد. مبلغ این بیمه به ارزش خودروی شما بستگی دارد. علاوه بر تهیه به موقع بلیط مثل هرکار دیگری نباید فراموش کنید که مدارک خودتان و خودرو همراهتان باشد و بلیط را به اسم صاحب خودرو بخرید. فراموش نکنید دیر نکنید و یک ساعت قبل از زمان حرکت قطار، ماشین را به انبار تحویل دهید. از آنجایی که شرکت ریلی مسئولیتی در قبال حفظ وسایل شخصی شما ندارد چه بهتر که مالتان را سفت بچسبید و غیر از زاپاس و جک و وسایل مرسوم بقیه وسایل را همراه خود داشته باشید. یک نکته را هم فراموش نکنید، قرار نیست با قطار خودرویتان را به بیابانی بی آب و علف ببرید که خبری از بنزین و پمپ بنزین نباشد یا در چند ساعتی که در مسیر هستید بنزین گران شود، پس نکات ایمنی را فراموش نکنید؛ لازم نیست قبل از تحویل ماشین بنزین بزنید و سرباطری ماشین‌ها را هم در مبدا از هم جدا کنید. اگر خودرو شما صفرکیلومتر است و هنوز شماره نشده، باید هنگام تحویل، برگه فروش را نشان دهید. برای این خودروها به‌جای شماره‌ پلاک، شش رقم آخر شماره شاسی یادداشت می‌شود. همچنین اگر خودرویی که قصد حمل آن با قطار را دارید، سازمانی باشد باید برگه معرفی سازمان را ارائه کنید و درصورتی‌که خودرو گذر موقت باشد، اگر زمان مجوز عبورش تمام نشده، تحویل گرفته می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید خودروی تصادفی یا معیوب با قطارجابه جا نمی‌شود  و فقط می‌توانید خودروی سالم و روشن تحویل دهید. (بلیط قطار تهران شیراز)

حمل خودرو با قطار چقدر هزینه دارد؟

مقاصدی مانند اهواز، مشهد و بندرعباس مهمترین مسیرهایی هستند که مسافران دوست دارند خودروی خود را از طریق قطار با خود ببرند و جدول هزینه‌ این سفرها روی سایت شرکت‌های ریلی قابل مشاهده است اما همانقدر بدانید که در سال ۱۳۹۸ حمل خودرو با قطار از تهران به اهواز و مشهد و شیراز و کرمان حدود ۱۵۰ تومان و مقاصد دیگر با توجه به مسافت کمتر یا بیشتر از این عدد است. مثلا اهواز مشهد ۲۳۵ هزار تومان قیمت می‌خورد.

همچنین تا ۲۴ ساعت از زمان رسیدن ماشین به مقصد، پارکینگ بری شما رایگان است. اگر در این فاصله ماشین تحویل گرفته نشود تا ۵ روز بعد هرروز ۱۵ هزار تومان هزینه‌ پارکینگ اضافه خواهد شد و از روز پنجم به بعد، روزانه ۲۰ هزار تومان هزینه‌ پارکینگ می‌شود. همچنین اگر برنامه سفرتان تغییر کرد امکان استرداد بلیط نیز وجود دارد ولی با توجه به این‌که چقدر تا زمان حرکت باقی‌مانده مبلغ آن فرق می‌کند.