بلیط
امتیاز ما

تصمیم‌گیری در مورد سفر اغلب می‌تواند دشوار و گیج کننده باشد، به‌خصوص هنگامی که نوع بلیط هواپیما را انتخاب می‌کنید. قیمت‌ها پیوسته تغییر می‌کند، کنسلی پرواز مثل کابوس است، گیر نیامدن بلیط هم که داستان خودش را دارد! خوشبختانه ما برای کمک به شما اینجا هستیم. در این مقاله شما را با تفاوت‌های پرواز چارتری و پرواز سیستمی آشنا خواهیم کرد.

پرواز سیستمی چیست؟

پرواز سیستمی توسط شرکت‌های هواپیمایی اداره می‌شود. این پروازها به‌طور منظم برنامه‌ریزی می‌شوند و افراد یا گروه‌ها می‌توانند در آن پرواز، صندلی خریداری کنند. هم‌چنین بلیط این پروازها می‌تواند از سال قبل توسط افراد خریداری شود. به‌عنوان مثال دوشنبه ماه آینده، امارات ۲۰ پرواز برنامه‌ریزی شده و سیستمی از دبی به لندن دارد. هم‌چنین احتمال لغو یک پرواز سیستمی پایین است. (بلیط تهران مشهد)

پرواز چارتری چیست؟

در اصطلاح گردشگری هرچیزی که به مقدار زیاد موجود باشد و امکان دربست کرایه کردن آن باشد، می‌تواند چارتر شود. پس چارتر مختص هواپیما نیست و می‌تواند شامل تخت‌ها و اتاق‌های هتل و غیره هم بشود.

 پرواز چارتر زمانی است که یک گروه یا یک شرکت چارتر کننده، کل هواپیما یا تعدادی از صندلی‌ها را برای یک سفر خاص اجاره می‌کنند. بنابراین در ابتدا برنامه پرواز، ساعت برخاستن و مکان فرود تعیین نشده است و این موارد مطابق آنچه بین شرکت چارتر کننده و ایرلاین توافق شده است، خواهد بود. پس می‌توان گفت در پروازهای چارتری طرف حساب شما درواقع شرکت چارتر کننده است و ایرلاین فقط مسئول اجرای پرواز است.

بنابراین شرکت چارتر کننده در قبال این کار باید مبلغ توافق شده با ایرلاین را تأمین کند و قصه از همین‌جا شروع می‌شود! حتماً الآن می‌توانید حدس بزنید چرا تغییرات کنسلی و تاریخ و قیمت در پروازهای چارتری بیشتر اتفاق می‌افتد. یک دلیل می‌تواند این باشد که گاهی چون درآمد حاصل از فروش بلیط در پرواز چارتری به حدنصاب نمی‌رسد، شرکت چارتر کننده چاره‌ای ندارد به‌جز کنسل کردن پرواز.

در پروازهای چارتری هرچه نزدیک به زمان پرواز، بلیط خود را خریداری کنید، احتمال اینکه یک بلیط ارزان‌تر گیرتان بیاید، بیشتر است! چون شرکت چارتر کننده سعی می‌کند در لحظات آخر  بلیط‌های خود را با قیمت ارزان‌تری بفروشد تا متقبل ضرر و زیان کمتری بشود. (بلیط تهران استانبول)

مطالب مرتبط

اطلاعاتی که باید در مورد بلیط هواپیما بدانیم

آیا می­دانید قیمت بلیط هواپیما چگونه تعیین می­شود؟

آیا برای خرید بلیط هواپیما باید ویزا داشته باشیم؟

تفاوت‌های پرواز چارتری و پرواز سیستمی

اگر برایتان فقط استاندارد پرواز دارای اهمیت است، بهتر است بدانید که استانداردها و مقررات ایمنی در هر دو پرواز سیستمی و چارتر یکسان است. بنابراین می‌توانید اطمینان داشته باشید که هر دو گزینه ازلحاظ امنیت راضی‌تان کند. همچنین پرواز چارتری و پرواز سیستمی هیچ تفاوتی در خدمات ارائه شده داخل هواپیما، کادر پرواز و نوع هواپیما ندارند. بهتر است بدانید ممکن است داخل یک هواپیما عده‌ای از افراد بلیط چارتری خریداری کرده باشند و عده‌ای بلیط سیستمی داشته باشند، اما هر دوی آن‌ها کنار هم و در یک هواپیما حضور دارند و از خدمات و امکانات یکسان بهره‌مند می‌شوند. البته که حساب پرواز درجه‌یک و ردیف‌های اول، به خاطر تفاوت مبلغ زیادی که پرداخت کرده‌اند، از سایر افراد جداست! (بلیط تهران تورنتو)

چرا پرواز چارتری؟

  • ارزان‌تر هستند! و این گزینه چیزی نیست ک بتوان به‌راحتی از آن گذشت!
  • اگر برنامه آینده شما غیرقابل پیش بینی و لحظه‌ای است، این پروازها برای شما بهترین انتخاب هستند و به‌منزله صرفه‌جویی در هزینه و زمان به شمار می‌روند.
  • در صورت پر شدن ظرفیت پروازهای سیستمی، به کمک شما می‌شتابند. البته این بار نه لزوماً با قیمت ارزان!
  • چون در این پروازها، تخفیف برای خردسالان وجود ندارد، می‌توانید امیدوار باشید سرتان را با خیال راحت روی بالش می‌گذارید و صدای گریه بچه‌ها کمتر آرامش شما را نابود می‌کند! (بلیط تهران کیش)

چرا پرواز سیستمی؟

  • امکان کنسل کردن بلیط توسط خریدار در این نوع پرواز‌ها وجود دارد. بنابراین برای کسانی که اطمینان به برنامه آینده خود ندارند، مناسب هستند.
  • قیمت بلیط برای افراد بزرگسال و کودکان و خردسالان در این نوع پروازها متفاوت هستند. این پرواز به درد کسانی می‌خورد که در خانواده‌شان چندین فرد خردسال وجود دارد.
  • برای مسیرهای کم تردد هم می‌توان از این پروازها استفاده کرد. به عبارتی اگر مسافر یک مقصد کمتر معروف هستید، به‌سختی می‌توانید بلیط یک پرواز چارتری پیدا کنید. اما پروازهای سیستمی همیشه و برای هر مقصدی در کنارتان هستند!
  • نرخ مصوب این پروازها از نکات مثبت آن‌ها به شمار می‌رود. یعنی آژانس‌ها حق افزایش قیمت این پروازها را ندارند. به‌عبارت‌دیگر فرقی ندارد این پروازها را از آژانس‌های گردشگری خریداری کنید یا از خود هواپیمایی‌ها.
  • اگر به دنبال پروازهای درجه‌یک یا تجاری هستید، حتماً بلیط یک پرواز سیستمی را بخرید، چون معمولاً شرکت‌های چارتر کننده، ارزان‌ترین کلاس پرواز را چارتر می‌کنند. (بلیط تهران لس آنجلس)

شما می‌توانید برای خرید انواع بلیط هواپیما اعم از چارتری یا سیستمی از سایت دور و نزدیک اقدام کنید.