لائوس
امتیاز ما

آشنایی با سیستم حمل‌ونقل در لائوس می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. باوجود گزینه‌های حمل‌ونقل متنوعی که دارد، مسافرت در آن طولانی است و جاده‌ها را معمولاً سیل برده و یا بدون آسفالت است. علاوه بر دسترسی به توک توک در همه‌جا، انواع دیگری از سیستم حمل‌ونقل در لائوس وجود دارد. باکمی صبر و شوق، درنهایت به مقصد خود خواهید رسید. مدت‌زمانی که سفر می‌کنید نیز به‌عنوان مقصد شما به‌حساب می‌آید.

لائوس

دوچرخه

اگر در شهرهایی مانند Luang Prabang ، Vientiane یا Pakse گشت‌وگذار کرده باشید یا در سی فان دون چرخیده باشید، متوجه شده‌اید که اجاره دوچرخه بهترین راه‌حل برای جابه‌جایی شما است. هیچ شهر در لائوس آن‌قدر بزرگ نیست که نتوانید با ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری به مقصد خود برسید. با ۱٫۲۵ تا ۶٫۲۵ دلار می‌توانید یک دوچرخه کروز یا کوهستان برای ۲۴ ساعت اجاره کنید.

نکته: در لائوس شما محلی برای نگهداری دوچرخه پیدا نخواهید کرد. بسیار بعید است که دوچرخه شما به سرقت برود، با این‌ وجود باید چرخ عقب دوچرخه را به بدنه آن قفل کنید.

دوچرخه

توک توک

“توک توک، توک توک” این صدای رانندگان این وسیله نقلیه است که در هنگام قدم زدن در شهرهای بزرگ لائوس به گوش می‌رسد. توک توک برای زمانی که گروه هستید، مناسب است و ارزان‌تر از تاکسی‌ها است و در شهرهایی مانند Vientiane ، Luang Prabang و Pakse بسیار رواج دارد. اگر می‌خواهید به بیرون شهر بروید از راننده بخواید که منتظر شما بماند تا شما را به شهر بازگرداند و در شهر کرایه آن را بپردازید. کرایه توک توک معمولاً حدود۶٫۲۵ دلار از فرودگاه یا ایستگاه اتوبوس تا شهر است.

نکته: قبل از سوارشدن در مورد قیمت به توافق برسید، در غیر این صورت ممکن است مبلغی نامتعارف در مقصد از شما درخواست شود. اگر راننده خوبی را پیدا کردید که انگلیسی صحبت می‌کند، شماره تلفن یا Facebook او را بگیرید تا بتوانید دوباره با او سفر کنید.

توک توک

Songthaew یا جامبو

Songthaews یا Jumbos وانت‌هایی هستند که به اتوبوس‌های عمومی بسیار بزرگ اسکو توک-توک تبدیل شده اندکه ایستگاه‌هایی در فواصل نامنظم دارند. اگر شجاعت استفاده از این وسیله حمل‌ونقل را داشته باشید، با کرایه ارزان‌قیمت ۱٫۲۵ تا ۲٫۵۰ دلار می‌توانید سفر کنید اما برای اتفاقات غیرمنتظره باید آماده باشید. ممکن است شما با یک دسته از بچه‌های شلوغ مدرسه‌ای سوار شوید، ۲۵ مسافر دیگر که عملاً بر روی پای یکدیگر نشسته‌اند، یا کسی که سبدهای محصولات، سطل ماهی یا کیسه‌های برنج را به همراه دارد، هم‌سفر شوید.

نکته: با ایستادن در خیابان و دست خود تکان دهید (مثل‌اینکه سگ را دور می‌کنید یا از همان سیگنال‌هایی که برای فراخواندن پیشخدمت رستوران به میز خود استفاده کنید). برای پیاده شدن، روی پنجره عقب بزنید یا صدا بزنید “Yout” که به معنای توقف است.

جامبو

اتوبوس شبانه VIP

رسیدن به هرجایی در لائوس با حمل‌ونقل زمینی مدت‌زمان زیادی طول می‌کشد. با استفاده از اتوبوس شبانه VIP ، با یک تیر، دو نشان را می‌زنید. با حدود ۱۳ دلار شما می‌توانید در اتوبوس در جای راحت خود بخوابید و در شهر جدید از خواب بیدار شوید! کفش‌های خود را می‌توانید دربیاورید و هنگام سوار شدن آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. به هر دو نفر یک‌تخته دونفره می‌دهند. اتوبوس‌های VIP تهویه مطبوع، سرویس بهداشتی، پتو و بالش دارند.

نکته: آب در اتوبوس ممکن است تمام شود، اما حتماً با میان وعده از شما پذیرایی می‌کنند. اگر دوست ندارید تخت خواب دونفره خود را با یک غریبه شریک شوید، برای تأمین امنیت، دو بلیط را خریداری کنید تا کل تخت در اختیار شما باشد. اگر می‌خواهید در هنگام سوار شدن، ماسک چشم، گوش‌گیر و وسایل خواب خود را همراه داشته باشید.

اتوبوس شبانه

مطالب مرتبط

فرودگاه‌های لائوس که به شما اجازه می‌دهند به تمام دنیا بدون نگرانی سفر کنید

اطلاعات ضروری در مورد ویزای لائوس

جاذبه‌های گردشگری لائوس

مینی ون

چطور می‌توان از وینتیان به Vang Vieng یا از Thakhek به Savannakhet رفت؟ از پاکس تا چامپاساک چطور؟ یک مینی ون را برای سفر سریع‌تر و امن‌تر با هزینه ۶٫۲۵ دلار می‌توانید کرایه کنید. به ایستگاه اتوبوس بروید و ونی را سوار شوید که مقصدش جایی باشد که می‌خواهید بروید. کیف و وسایلتان را می‌توانید در بالای ون بگذارید.

نکته: اولین ون صبح معمولاً در ساعت ۷ یا ۷:۳۰ بامداد و سر موقع حرکت می‌کند و در ساعت‌های شلوغ تردد نمی‌کند (گردشگران در این ون می‌خوابند). مهم نیست که در کدام ساعت از روز سوار ون می‌شوید، از شما خواسته می‌شود ۵-۱۰ کیلومتر زودتر از محل پیاده شدن کرایه خود را پرداخت کنید، بنابراین پول خود را در جیب خود آماده کنید نه در چمدان خود در بالای ون.

مینی ون

موتورسیکلت

یکی از محبوب‌ترین و همچنین خطرناک‌ترین اشکال حمل‌ونقل در لائوس موتورسواری است. بیشتر موتورسیکلت‌ها به‌صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک هستند و می‌توان از ایستگاه‌ها و مقاصد گردشگری مهم مانند Pakse برای رانندگی فلات بولوان یا Thakehek برای رانندگی Kong Lor Loop اجاره کرد.

نکته: در لائوس هیچ قانون مشخصی برای کرایه موتورسیکلت وجود ندارد، برخی از مکان‌ها درخواست واریز وجه می‌کنند یا گذرنامه شما را به‌عنوان وثیقه موتورسیکلت نگه می‌دارند. گذرنامه خود را هیچ‌گاه به‌عنوان وثیقه نگذارید زیرا نمی‌توانید بدون داشتن آن به تایلند پرواز کنید.

موتورسیکلت

خودرو شخصی

اتومبیل‌های شخصی یکی از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه برای سفر در لائوس است. تاکسی‌های خصوصی در بیشتر مناطق گردشگری در دسترس هستند. مهمانخانه شما یا یک گروه گردشگری می‌توانند به شما در اجاره ماشین و راننده به مدت یک روز یا در طول سفر خود به لائوس کمک کنند. پیدا کردن اتومبیل اجاره‌ای که خودتان رانندگی کنید، دشوارتر است. اما Avis دفتری  در Pakse و Vientiane  دارد که می‌توانید از آن اتومبیل بدون راننده کرایه کنید. لائوسی‌ها در سمت راست جاده رانندگی می‌کند. بیشتر اتومبیل‌ها و کامیون‌ها گیرنده‌های استانداردی دارند. اگر می‌خواهید به جاده‌های خاکی بروید، از وسیله نقلیه‌ای چهارچرخ استفاده کنید.

نکته: بسیاری از مردم لائوس با خواندن نقشه‌ها ناآشنا هستند و به نشانه‌های محلی بسنده می‌کنند. آن‌ها تمایلی به راهنمایی ندارند. برای پیدا کردن مسیر خود بهتر است از نقشه‌های آفلاین استفاده کنید.

خودرو شخصی

اتوبوس محلی

آیا می‌خواهید تجربه‌ای کامل از لائوس داشته باشید و به تماشای موزیک ویدئو لائوس در وسیله‌ای با تهویه‌ای مطبوع و پردهایی قرمز به همراه توقف برای سیگار کشیدن و وقت‌گذرانی در بوته‌ها داشته باشید؟ اتوبوس‌های محلی بسیار ارزان‌تر از اتوبوس‌های توریستی هستند، که اغلب به مسافران اجازه می‌دهند در هرکجای مسیر پیاده شوند، نه فقط ایستگاه‌های اصلی اتوبوس.

نکته: خانم‌ها به این نکات توجه داشته باشید: سوار شدن اتوبوس‌های محلی طولانی بنابراین برای توالت باید به میان بوته‌ها بروید. مردم محلی دامن‌های بلند لائوسی می‌پوشند می‌توانید از این پوشش پیروی کنید. بسیاری از افراد محلی لائوس هنگام مسافرت با اتوبوس دچار بیماری حرکت می‌شوند و طبیعی است که مسافران استفراغ کنند. یک کیسه پلاستیکی با خود بیاورید.

اتوبوس محلی

خطوط هوایی لائوس

درحالی‌که Luang Prabang ، Vientiane و Pakse پروازهای بین‌المللی در AirAsia ، Vietnam Air ، Hainan و موارد مشابه دارند، تنها شرکت هواپیمایی داخلی در لائوس، هواپیمایی لائوس است. پروازهای موردنظر خود را باید در وب‌سایت جستجو کنید، چراکه در سایت‌های مقایسه پرواز نمایش داده نمی‌شوند. خطوط هوایی لائوس از خدمات مشتری عالی برخوردار است و حرفه‌ای‌تر و به‌موقع‌تر از هر گزینه حمل‌ونقل دیگری هستند. عدم رقابت به این معنی است که قیمت‌ها می‌توانند صعودی باشند و پروازهای محدود بدان معنی است که شما نمی‌توانید در هرروز از هفته به هر مقصدی در لائوس بروید.

نکته: فرودگاه‌های لائوس اندک هستند، بنابراین لازم نیست بیش از ۴۵ دقیقه قبل از زمان عزیمت شما برسید. پروازهای لائوس ایرلاینز خیلی زود بلند می‌شوند. برای حرکت بر روی نقاله  و بالا رفتن از پله‌ها برای رسیدن به هواپیما آماده باشید. شرکت هواپیمایی لائوس برای کمک به افراد با ناتوانی حرکتی، تجهیزاتی ندارند.

خطوط هوایی لائوس