شبتاب
امتیاز ما

شبتاب بله درست حدس زدید، این نورهای آبی و سبزی که بر سقف غار برای شما چشمک می‌زنند چیزی جز مشتی گونه‌ای نادر و کمیاب از کرم نیستند! این موجودات کوچک که با نام «آراکنوکامپا لومینوزا» شناخته شده‌اند در مکان‌های تاریک و مرطوب زندگی می‌کنند و با تولید نور شکار و قربانی را فریفته و به سمت خود جذب می‌کنند. نوری که از کرم‌ها بیرون می‌زد آدم را به یاد پژواک نور عینک و یا آسمانی پر از ستاره می‌اندازد. نکته جالب آن که این موجودات فقط به خاطر نوری که از خود تولید می‌کنند توجه انسان را به خود جلب نکرده‌اند بلکه علت اصلی میکروارگانیسم بودن آنها است.

مکان اصلی و در حقیقت زیستگاه این کرم‌‌های شبتاب در «غارهای وایتومو» (Waitomo Caves) واقع در کشور نیوزیلند است. گردشگران برای دیدن این کرم‌ها یک سفر آبی به وسیله قایق را سپری می‌کنند و در میانه راه همچنین با حشراتی روبه‌رو می‌شوند که آنها نیز در شب می‌درخشند. بدون شک «غارهای وایتومو» را باید در فهرست مکان‌هایی قرار داد که حتما باید قبل از مرگ دید. با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

شبتاب

این جا است که خیلی سخت می‌شود جلوی وسوسه چنین سفری مقاومت کرد و آن را نادیده گرفت؛ هر چند کشوری مثل نیوزیلند در آن سوی دنیا قرار دارد و برای رسیدن به آن مکان باید کلی پول بلیت هواپیما داد. پس بنابراین چاره‌ای به جز این نمی‌ماند که به تماشای آنها در عکس بسنده کنیم.

شاید هم نه! یعنی اصلا نیازی نباشد که برای دیدن این کرم‌‌های نورانی شبتاب از این سر دنیا به آن سر دنیا سفر کرد چون از قرار معلوم در برخی از دیگر نقاط جهان از این قبیل جانوران زندگی می‌کنند و می‌توان با هزینه به مراتب کمتر به تماشای آنها رفت. برای مثال در برخی از مناطق ایالات متحده آمریکا مانند فرانکین کانتی و آلاباما کرم‌ها و برخی حشرات نورانی پیدا می‌شوند. به طور دقیق اگر بخواهیم نام ببریم می‌توان به پارک ملی «دیسمالز کانیون» (Dismals Canyon) در آلاباما اشاره کرد که در آن جا موجوداتی حشره مانند زیست می‌کنند به نام «اورفلیا فولتونی» (Orfelia fultoni) که اگر چه کمتر شناخته شده‌اند اما از نظر زیبایی و نورافشانی از آراکنوکامپا لومینوزاها چیزی کم ندارند.

شبتاب

محوطه‌ای که حشرات اورفلیا فولتونی در آن زندگی می‌کنند از جمله‌ محوطه‌هایی است که هنوز بسیاری از مناطق آن بکر و دست نخورده است و از این رو کرم‌های شبتابی در آن جا یافت می‌شوند که از نوع نادر و کمیاب هستند و درست مانند بومیان نیوزیلند، تنها بومیان پارک ملی دیسمالز کانیون قادر به شناسایی زیستگاه‌های آنها هستند. گفته می‌شود که بومیان این پارک شب‌هایی که آسمان مهتابی نیست و همه جا تاریک است با استفاده از نور این نوع از کرم‌ها و حشران شبتاب راه خود را در دل تاریکی پیدا می‌کنند و حتی حکم راهنما برای گردشگران هستند.

شم هم اگر قدری کنجکاو باشید شاید بتوانید در منطقه‌ای که زندگی می‌کنید از این دست حشرات و کرم‌ها پیدا کنید و دیگر نیازی به مسافرت خارج از کشور و سفر هوایی 15 ساعته نداشته باشید؛ اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند جای گشت وگذار را در زندگی انسان بگیرد.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.