گرجستان و جالب ترین حقایقی که باید بدانید
امتیاز ما

گرجستان هنوز برای خیلی از مردم ناشناخته است. آنهایی که به گرجستان سفر کرده‌اند، از این کشور زیبایی و مهمان‌نوازی را به یاد می‌آورند. گرجستان، این کشور کوچک بین اروپا و آسیا واقع شده و دارای شهرهای قدیمی، کو‌هستان و طبیعت سبز بوده و در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. اگر هنوز از گرجستان دیدن نکرده‌اید، یا قصد سفر به این کشور را دارید، این حقایق جالب را درباره‌ی آن بخوانید. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

نام این کشور گرجستان نیست

گرجستان و جالب ترین حقایقی که باید بدانید

مردم گرجستان کشور خود را با نام «ساکارتوِلو» می‌خوانند. این نام از دو بخش تشکیل شده است: ‌بخش اول از کلمه‌ی «کارت‌وِلی» گرفته شده که به ساکنین منطقه‌ای در مرکز گرجستان به نام «کارلی ایربیا» اشاره می‌کند و بخش دوم پیشوند «سا» است و در نهایت معنای «سرزمینی که کارت‌وِلی‌ها در آن زندگی می‌کنند» را به‌وجود می‌آورد. مشخص نیست که نام انگلیسی این کشور از کجا آمده اما یک فرضیه وجود دارد که ممکن است آن را توضیح دهد. گفته می‌شود «سنت جورج» فرد مقدسی در آنجا بوده و ممکن است نام گرجستان را اصلاح‌طلبان مسیحی در قرون وسطی بر روی آن گذاشته باشند.

اولین اروپایی‌ها از گرجستان آمده‌اند

یک باستان‌شناس موفق به کشف قدیمی‌ترین اسکلت‌های انسان در قفقاز شد که نشان می‌داد یک مرد از طریق گرجستان از آفریقا به اروپا سفر می‌کرده است. اسکلت‌های ۱.۸ میلیون ساله‌ای هم بقایای جسد یک زوج گرجستانی بودند که نشان می‌داد گرجستان بدون شک اولین محل زندگی اروپایی‌ها بوده است. بهترین زمان سفر به گرجستان

فقط خودشان به این زبان صحبت می‌کنند

زبان گرجی در میان ۱۴ زبان انحصاری دنیا است و الفبای مخصوص به خود را دارد. زبانی که امروزه مردم این کشور استفاده می‌کنند دارای ۳۳ کاراکتر است.

 یکی از متنوع‌ترین زیستگاه‌های دنیا

این کشور ۱۲ نوع منطقه‌ی آب و هوایی دارد که شامل گرمسیری، آلپی و معتدل و نیمه‌بیابانی است وهمچنین ۴۹ نوع خاک در این منطقه یافت می‌شود. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود گرجستان یکی از متنوع‌ترین زیستگاه‌های دنیا را داشته باشد. به علاوه، گونه‌های جانوری زیادی مانند یوزپلنگ‌ها و خرس‌ها در جنگل‌های این کشور زندگی می‌کنند.

آثاری تاریخی که بخشی میراث جهانی یونسکو است

گرجستان و جالب ترین حقایقی که باید بدانید

شهر باستانی و پایتخت سابق به نام «متسختا»، کلیسای جامع «صومعه‌ی گلاتی» و مناطق کوهستانی «سوانتی» در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ مکان دیگر در این لیست قرار بگیرند.

 مرتفع‌ترین زیستگاه‌های اروپا

دهکده‌های «بوچورنا» و «اوشگولی» با داشتن ۲۳۴۵ متر و ۲۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع‌ترین نقاط زیستگاه‌های اروپا هستند. هردو منطقه‌ی کوهستانی بوده و دارای تابستان کوتاه و زمستان برفی هستند.

یک آهنگ گرجستانی در فضا وجود دارد

«چاکرولو»، یک آهنگ سنتی گرجستانی که اغلب در فستیوال‌ها و جشن‌ها خوانده می‌شود، با فضاپیمای«وویجر» به فضا فرستاده شد. «صفحه‌‌ی طلایی وویجر» شامل ۱۱۵عکس، صداهای طبیعی مختلف، موسیقی‌های سنتی از کشورهای مختلف و خوش‌آمدگویی به ۵۹ زبان دنیا است. این صفحه مانند یک پیام درون یک بطری است، یک خوش‌آمدگویی برای هرآنچه که ممکن است بر سر راه این کاوشگر قرار بگیرد.

 دو شهر باستانی اروپایی

گرجستان و جالب ترین حقایقی که باید بدانید

«متسختا» و «کوتایسی»، هردو از پایتخت‌های سابق این کشور بوده‌اند و در میان ۱۶ شهر قدیمی اروپا قرار دارند. «کوتایسی» در غرب گرجستان قرار دارد و پایتخت پادشاهی «کولخیس»، کشوری باستانی در غرب قفقاز و گرجستان کنونی بوده است و مردم از هزاره‌ی دوم قبل از میلاد در آن زندگی می‌کنند. در مقایسه با «کوتایسی»، «متسختا» قدمت کمتری دارد و ۳۰۰۰ سال قبل تاسیس شد.

 خانه‌ی قدیمی‌ترین جوامع یهودی

جامعه‌ی یهودی یکی از قدیمی‌ترین جوامع موجود در جهان است و به دو دسته‌ی یهودی‌های گرجستانی که ۲۶۰۰ سال در آنجا زندگی کرده‌اند و یهودی‌های اشکنازی که از قرن نوزدهم در آنجا ساکن شده‌اند.

 مکان ایده‌آل اما ناشناخته‌ای برای اسکی

مناظر زیبا و دامنه‌های عریض، منطقه‌ی «گوادوری» در گرجستان را به مکانی فوق‌العاده برای اسکی تبدیل کرده است. این منطقه جمعیتی که پیست‌های اسکی اروپایی به خود می‌بینند ندارد.

نام تفلیس از کلمه‌ی گرجی به معنای گرم گرفته شده است

نام پایتخت این کشورر، تفلیس به چشمه‌های آب گرمی باز می‌گردد که در طول حکومت پادشاه «واختانگ» در قرن ۵ میلادی کشف شدند. کلمه‌ی تفلیس به معنای «مکان گرم» است. سفر خاطره انگیز به تفلیس را با خرید ارزان بلیط تهران تفلیس از ما تجربه کنید.