خطرناک ترین فرودگاه جهان
امتیاز ما

در فاصله‌ی ۴۰ دقیقه‌ای از «کاتماندو» پایتخت نپال، خطرناک ترین فرودگاه جهان به نام «لوکلا» قرار گرفته است. علاوه‌بر اینکه عنوان خطرناک ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده، لوکلا شلوغ‌ترین فرودگاه کشور نپال هم هست. با مجله‌ی گردشگری دور و نزدیک همراه باشید تا با خطرناک ترین فرودگاه جهان بیشتر آشنا شوید. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

درباره فرودگاه لوکلا، خطرناک ترین فرودگاه جهان

فرودگاه لوکلا که با نام خطرناک ترین فرودگاه جهان هم شناخته می‌شود، یکی از نقاط کلیدی کشور نپال برای برای ورود خروج کوهنوردانی است که قصد صعود به قله‌ی اورست را دارند. باند فرودگاه لوکلا در سال ۲۰۰۱ بازسازی شد اما تاریخ ساخت آن یه سال ۱۹۶۴ باز می‌گردد. این باند توسط «ادموند هیلاری» کوهنورد نیوزلندی ساخته شد. او اولین کوهنوردی است که به قله‌ی اورست صعود کرده است.

خطرات فرودگاه لوکلا

طول باند فرودگاه حدود ۵۲۷ متر است که در مقایسه با باند فرودگاه «هیترو» در لندن که ۳۹۰۲ متر طول دارد و حدود ۷ برابر باند فرودگاه لوکلا است کاملا تعجب برانگیز است. بانهای فرودگاه کوچک خطرناک هستند زیرا خلبان فضای کمتر و محدودتری برای تیک‌آف و فرود خواهد داشت. خلبان در یک باند کوچک با فضای کمتر امکان خطای بیشتری دارد. یکی دیگر از مواردی که علاوه‌بر فضای کم باند فرودگاه به خطرناک بودن این فرودگاه می‌افزاید، قرار گرفتن فرودگاه لوکلا در ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متری از سطح دریا است. هرچه ارتفاع بیشتر باشد، چگالی هوا کمتر می‌شود بنابراین هواپیما باید با سرعت بیشتری فرود بیاید.

صرف‌نظر از خطرات کم بودن طول باند فرودگاه و ارتفاع لوکلا از سطح دریا، این فرودگاه به دلیل طبیعت خشنی که آن را محاصره کرده بسیار خطرآفرین است. در انتهای باند فرودگاه یک دیوار سنگی و یک کوه پرشیب قرار گرفته است. اگر هواپیما به سرعت نایستد، این موانع باعث ایستادن آن می‌شوند. برای تیک‌آف هم همین خطرات وجود دارد. قسمت کناری باند فرودگاه با یک صخره‌ی پرشیب به پایان می‌رسد؛ بنابراین اگر تا زمان رسیدن به این صخره، هواپیما از زمین بلند نشود، از کوه به پایین پرتاب می‌شود. فرودگاه بیلی شاپ تورنتو

این شرایط فرودگاه تیک‌آف و فرود را بسیار مشکل می‌سازد و فضای محدودی برای اشتباه و خطای خلبان باقی می‌گذراند. علاوه‌بر این، آب‌وهوای این منطقه به طور مداوم در حال تغییر است و گاهی ابرهای سهمگینی در این منطقه شکل می‌گیرند. این ابرها باعث لرزش می‌شوند. لرزش خود به تنهایی خطرناک نیست اما برای مسافرین استرس‌زا خواهد بود. از هر جنبه‌ای که به این موضوع نگاه کنید پرواز در این فرودگاه تجربه‌ی خوشایندی نخواهد بود.

تنها هواپیماهای خاص و کوچک که تیک‌آف و فرود کوتاهی دارند می‌توانند در این فرودگاه پرواز کنند. خلبانان هم به طور ویژه برای این فرودگاه تعلیم دیده‌اند.

زیباترین فرودگاه جهان

علی‌رغم خطراتی که در این فرودگاه وجود دارد می‌توان آن را به عنوان یکی از زیباترین فرودگاه‌های جهان هم شناخت. این فرودگاه بر فراز یکی از بلندی‌های هیمالیا قرار گرفته و بخش‌هایی از باند فرودگاه با گل‌های کوچک بنفش پوشیده شده است. صدای زنگوله‌های گاوها که در فاصله‌ی کمی از فردودگاه هستند به زیبایی این مکان می‌افزاید. فرودگاه های برتر جهان

حوادث فرودگاه لوکلا

متاسفانه در ۲۸ می سال ۲۰۱۷، حادثه‌ای در این هواپیما رخ داد که باعث شد به عنوان خطرناک ترین فرودگاه جهان شهرت جهانی پیدا کند. این هواپیما بلافاصله پیش از فرود با درختان برخورد کرد. این هواپیما سه سرنشین داشت که دو نفر آن‌ها جان خود را از دست داده و یکی از آن‌ها نجات پیدا کرد. اگر قصد دارید از کوه اورست بالا بروید، به‌جای پرواز به فرودگاه لوکلا تا آن‌جا رانندگی کنید.