غلبه بر ترس از پرواز
امتیاز ما

خیلی از مردم علاقه مند به سفر و بازدید از مکان‌های جدید هستند اما یکی از بخش‌های ضروری سفر آن‌ها را از انجام این کارها باز می‌دارد؛ پرواز با هوایپما، جدا از مشکلاتی از قبیل هزینه‌های پرواز (روش های کم کردن هزینه)، تاخیر هواپیما و گم شدن چمدان، ترس از پرواز یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که برخی از مردم با آن روبه‌رو می‌شوند. در ادامه با مجله‌ی گردشگری دور و نزدیک همراه باشید تا با روش‌های غلبه بر ترس از پرواز بیشتر آشنا شوید.

علل ترس از پرواز

ترس از پرواز ممکن است دلایل مختلفی مانند ترس از فضای بسته یا ترس از ارتفاع به‌وجود بیاید. خیلی‌ها تصور می‌کنند هواپیما ممکن است دچار نقص فنی یا سانحه شود و شنیدن آماری که نشان می‌دهد پرواز با هواپیما به اندازه‌ی رانندگی ایمن است فرقی به حال‌شان نمی‌کند. برخی دیگر از مسافران از ربوده شدن هواپیما یا حملات تروریستی وحشت دارند. مهم نیست علت ترس از پرواز چیست زیرا روش‌های زیادی برای غلبه بر این ترس وجود دارد که در ادامه خواهید خواند.

راهکارهای برای غلبه بر ترس از پرواز پیش از سفر

غلبه بر ترس از پرواز

اطلاعات خود را بالا ببرید

کسب اطلاعات درباره‌ی نحوه‌ی کار کردن هواپیما می‌تواند استرس و نگرانی شما را تا حد زیادی کاهش دهد. درک این مطلب که چگونه هواپیما حتی بعد از از کار افتادن موتور می‌تواند به پرواز ادامه دهد باعث می‌شود از نقص فنی هواپیما کمتر احساس نگرانی کنید. نحوه‌ی پرواز، علت لرزش‌ها و صدایی که هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما شنیده می‌شود و همچنین آشنایی با ساختار هواپیما می‌تواند نگرانی‌های بیهوده را از بین ببرد.

صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید

اگر امکان انتخاب صندلی را دارید، حتما صندلی کنار راهرو را انتخاب کنید؛ مخصوص اگر ترس از فضای بسته دارید. در این صورت کمتر فشار فضا را حس می‌کنید و می‌توانید در کابین به‌راحتی رفت‌وآمد داشته باشید. به علاوه، اگر ترس از ارتفاع داشته باشید، نگاه کردن از پنجره باعث نمی‌شود اضطراب‌تان افزایش پیدا کند. چگونه آسوده سفر کنیم؟

غلبه بر ترس از پرواز

مراقب رسانه ها باشید

سعی کنید تا حد ممکن از فیلم‌ها و اخبار مربوط به سوانح هوایی و دیدن تصاویر وحشتناک آن دوری کنید. به خاطر داشته باشید که بیشتر پروازها با موفقیت و در امنیت کامل انجام می‌گیرند اما رسانه‌ها تنها از سوانح می‌گویند. پس با این اخبار و فیلم‌ها به ترس خود دامن نزنید.

مثبت فکر کنید

روزهای نزدیک به سفر سعی کنید از استرس دوری کنید و تنها روی افکار مثبت تمرکز داشته باشید. برای مثال به اوقات خوشی که پس از رسیدن به مقصد خواهید داشت فکر کنید. راز های شرکت های هواپیمایی

راهکارهای برای غلبه بر ترس از پرواز در فرودگاه

غلبه بر ترس از پرواز

عجله نکنید

برای رسیدن به فرودگاه و سوار شدن به هواپیما عجله نکنید. هجوم بردن به سمت گیت پرواز و نگرانی برای از دست دادن پرواز تنها به نگرانی شما می‌افزاید. می‌توانید کمی زودتر به فرودگاه برسید و در استراحتگاه‌ها یا سالن انتظار فرودگاه در آرامش منتظر پرواز خود شوید.

راهکارهای برای غلبه بر ترس از پرواز در هواپیما

با گروه پروازی آشنا شوید

می‌توانید پیش از پرواز با خلبان ملاقات کنید یا با گروه پرواز به گفت‌وگو مشغول شوید. با این کار فضایی دوستانه با افرادی که قرار است شما را تا رسیدن به مقصد همراهی کنند برقرار خواهید کرد و همین برای شما اطمینان خاطری خواهد بود.

نفس عمیق بکشید

اگر در زمان پرواز دچار استرس شدید نفس عمیق بکشید. نفس‌های عمیق و آهسته و شمارش اعداد تا ۱۰ به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

خودتان را سرگرم کنید

یک مجله یا کتاب خوب همراه خود ببرید تا افکارتان را از پرواز به سمت دیگری ببرید. اگر پرواز شما مجهز به سیستم صوتی و تصویری است می‌توانید فیلم کمدی انتخاب کنید یا این فیلم‌ها را در لپ‌تاپ خود تماشا کنید. فراموش نکنید در طول پرواز به موسیقی گوش کنید تا آرامش خود را به‌دست بیاورید. راهکارهای شرکت های هواپیمایی برای کودکان

متداول ترین روش درمانی برای غلبه بر ترس از پرواز

رفتار درمانی شناختی یا (CBT) یکی از مرسوم‌ترین روش‌های درمانی ترس از پرواز شناخته شده است. در این روش درمانی، افکار شما چارچوب جدیدی پیدا خواهد کرد و ترس‌های شما را به چالش خواهد کشید. در این رویکرد مواجهه‌سازی و جلوگیری از واکنش مد نظر قرار می گیرد. در این شما فرد در موقعیتی که از آن می‌ترسد قرار می‌گیرد تا با تکنیک‌هایی مانند نفس عمیق و… بر ترس خود غلبه کنند. برای مثال فعالیت‌هایی مانند پریدن به فرد داده می‌شود تا ضربان قلب خود را مانند زمان اضطراب بالا ببرد و کنترل این علائم را در دست بگیرد و زمانی‌که به این نوع اضطراب عادت کند، دیگر شرایط را ترسناک تلقی نمی‌کند.