معماري پيشرفته ي اسلو
امتیاز ما

معماری معاصر ممکن است چیزی نباشد که در هنگام فکر کردن در مورد اسلو بلافاصله به ذهن متبادر شود، بنابراین شما ممکن است از بعضی از ساختمان‌هایی با معماری بی‌پروا که در دهه گذشته در پایتخت نروژ توسعه یافته‌اند شگفت‌زده شوید، از موزه‌های نوآورانه و برج‌های مبتکرانه تا زیبا‌ترین سالن اپرای اسکاندیناوی. با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

سالن اپرای اسلو

سالن اپرای اسلو

پرچم‌دار معماری معاصر شهر، سالن اپرا، نماد برجسته‌ای از رنسانس معماری شهر است. یک سمفونی از گرانیت سفید، آلومینیوم و شیشه، ترکیب شده با سطوحی بر روی آب که به سمت بالا متمایل‌اند. این ساختمانی است که با چشم، بازی‌های هندسی می‌کند و طراحی شده است تا از تزیینات «فیوردسایدی» (fjordside) خیره کننده آن حداکثر استفاده را بکند. در داخل، پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای فضای درونی را در نور غرق می‌کنند و استفاده از چندین هکتار بلوط گرم و براق، سنت زیبا و کاربردی صنایع چوبی نروژ را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان از ساخته‌های شرکت معماری مشهور شهر، «اسنوهتا» (Snøhetta) است که طراحی‌های دیگر این شرکت شامل موزه یادبود در مرکز تجارت جهانی، سفارت نروژ در برلین که باعث تغییر ظاهر اسکناس‌های کشور نروژ شده است. جاذبه های گردشگری نروژ

موزه «آستراپ فیرنلی» (Astrup Fearnley)

موزه «آستراپ فیرنلی» (Astrup Fearnley)

هر شهر برای این‌که سزاوار لقب مدرن باشد به یک موزه هنر، طراحی شده توسط یک معمار مشهور و هنرمند نیاز دارد، و در اسلو، این موزه آستراپ فیرنلی است، یک دسته سه عددی از ساختمان‌هایی درخشان و با سقف‌هایی که کاملا از شیشه‌ شاخته شده‌اند. این ساختمان توسط معمار مشهور ایتالیایی «رنزو پیانو» (Renzo Piano) طراحی شده، و از کابل‌های مجهز و ستون های فولادی بلند و باریک ساخته شده است، این ساختمان به عنوان یک نمایش بصری از کشتی‌های بلندی است که زمانی در حوالی بندر اسلو حرکت می‌کردند، در نظر گرفته شده است. در داخل، فضاهای کاملا سفید آن، زمینه ای درخشان برای آثار هنری از جمله قطعات جف کوونز، فرانسیس بیکن، دامین هورست، گرهارد ریشتر و اندی وارهول، فراهم می‌کند در حالی که در خارج از آن، پارک مجسمه‌ی تیوولمن به تجربه هنری این مکان می‌افزاید.

بارکد

بارکد

این ۱۲ ردیف از آپارتمان‌ها و ساختمان‌های اداری در امتداد اسکله‌ی (Bjørvika)، آنچه که یک ساختمان بلند می تواند باشد را بازآفرینی می‌کنند. هر یک از ساختمان‌ها کار یک شرکت طراحی متفاوت است و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است: یکی از آن‌ها از بلوک‌هایی که مانند یک «زیگورات» (ziggurat) انباشته شده‌اند تشکیل شده، در حالی که دیگری به نظر می‌رسد به طرز عجیبی از سنگ‌فرش ساخته شده است. اما آن‌ها با هم یک گروه جالب و جذاب تشکیل می‌دهند؛ اگر از فاصله‌ی دور به ساختمان نگاه کنیم فضاهایی که بین ساختمان‌ها دیده می‌شود، شبیه خطوط ضخیم و نازک یک بارکد است، به همین دلیل این ساختمان بارکد نام گرفته است.

ساختمان «استات اویل» (Statoil)

ساختمان «استات اویل» (Statoil)

ممکن است صاحبان آن جذاب نباشند که در این مورد، بزرگترین شرکت نفتی نروژ است، اما به دفتر مرکزی استات اویل، هر چیزی می‌توان اطلاق کرد جز غیرجذاب. پنج ستون سفید و بلند، مانند یک بازی غول پیکر «اسپیلیکینز» (spillikins) روی هم جمع شده‌اند، و به نظر می‌رسد این طراحی از دکل‌های نفت دریایی الهام گرفته است، این یک ساختمان فوتوریستی (futuristic) است که به نظر می‌رسد مانند بقایای یک فیلم‌ علمی تخیلی است. پوشیده شده در آلومینیوم و با پنجره‌هایی مستطیلی شکل، این یک ساختمان بلندپروازانه است که یک بیانیه طراحی واقعی را ایجاد می‌کند. متأسفانه، مردم عادی اجازه‌ی ورود به داخل را ندارند، بنابراین شما باید به گرفتن تصاویر بیرونی بسنده کنید.

برای خرید بلیط هواپیما به مقصد نروژ به صفحه‌ی اصلی سایت مراجعه کنید.