رنگ بر خاک | کوه‌های رنگی ماهنشان
امتیاز ما

شهرستان «ماهنشان» در ۱۱۵ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد. ماهنشان یکی از شهرستان‌های بزرگ استان است. این منطقه از نظر مواد معدنی، شهرستان غنی‌ای است و تعداد زیادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در زمینه‌ی معدن در آن مشغول به فعالیت هستند.

ماهنشان از نظر زمین شناسی، وضعیت جالبی دارد. وجود انواع مواد معدنی، سنگ‌ها و کانی‌های مختلف در طبیعت این شهرستان هم نمود داشته و شکل ظاهری زیبایی به برخی از مناطق آن داده است. کوه‌های رنگی ماهنشان یکی از این جلوه‌های ظاهری زیباست. در ادامه با ما همراه باشید تا آنجا را بهتر بشناسیم.

ماهنشان در غرب استان زنجان قرار دارد. در مسیر ۱۱۵ کیلومتری از مرکز استان تا شهر ماهنشان، در دو طرف جاده شاهد پدیده‌ای زیبا هستیم که به کوه‌های رنگی معروف هستند و در اصطلاح مردم محلی «آلا داغلار» نامیده می‌شوند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید.

این کوه‌ها و تپه‌ها با طیف‌های مختلفی از رنگ‌های سبز، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای و زرد دیده می‌شوند. مخصوصا اینکه بارانی سبک هم بر آن‌ها باریده باشد که تلالو و کنتراست فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند.

دلیل این پدیده‌ی فوق‌العاده‌ی طبیعی ۱۵ میلیون ساله به فرایند کوه زایی و بالا آمدگی کوه‌ها و حوزچه های قاره‌ای در این منطقه برمی‌گردد که دارای رسوبات آهنی بودند. تغییر املاح و نوع آنها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل این کوه‌های رنگی شده است.

البته رنگ این کوه‌ها در برخی موارد، نشان دهنده‌ی وجود منابع معدنی با ارزشی است؛ به عنوان مثال رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که بدلیل کربناته شدن به رنگ سبز دیده می‌شود.

این ویژگی منطقه روی ساکنان آن و فرهنگ زیستشان تاثیر مستقیم داسته و هنوز هم دارد. گفته می‌شود که در گذشته یکی از آداب سال نو مردم این بود که یکی از خاک‌های این منطقه یا مخلوطی از آن‌ها را برای رنگ‌آمیزی منازل استفاده می‌کردند.

این کار را بیشتر زنان انجام می‌دانند و عمدتا هم خاک قرمز را به عنوان نشانی از نوروز موزد استفاده قرار می‌دادند. امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقی مانده و می‌توان خانه‌های خشتی‌ای در برخی از روستاهای آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده‌اند.

نکته‌ی جالب اینجاست که ماهنشان قدمت تاریخی دور و درازی دارد و یافته‌های باستان‌شناسی گویای این امر هستند. «مردان نمکی» که در معادن نمک این شهرستان کشف شده، نشان از سکونت انسان‌ها، در بیش از دو هزار سال قبل در این شهرستان دارد. قدیمی‌ترین مرد نمکی کشف شده، مربوط به ۴۰۰ پیش از میلاد است و به زمان حکومت هخامنشیان باز می‌گردد.

وجه تسمیه‌ی ماهنشان هم جالب است. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی، ریشه‌ی نام این منطقه به حکومت مادها باز می‌گردد. این منطقه را در ابتدا «مادنشان» می‌نامیده‌اند که در ادامه به ماهنشان تبدیل شده. نظریه‌ی دیگر، از نامگذاری این منطقه به دلیل وجود باغ‌های انگور سخن به میان می‌آورد. بر طبق این نظریه در ابتدا، ماهنشان را «می نوشان» می‌نامیده‌اند.

در هر صورت وجود قلعه‌های متعددی مانند «بهستان»، «سینار»، «قلعه کاروانسرا»، قلعه‌ی «قشلاق» و ۱۶ قلعه‌ی دیگر نشان از تاریخ طولانی ماهنشان دارد. قلعه‌ی «قشلاق» یکی از قلعه‌هایی است که از خشت و گل ساخته شده و حدود ۲۲۰۰ سال قدمت دارد، این قلعه به صورت قلعه شهر و در کنار رود «قزل‌اوزن» بنا شده بود. بر اساس یافته‌های باستانشناسی این قلعه تاریخی شهرستان ماهنشان متعلق به دوره اشکانیان است که امروز یکی از جاذبه‌‌های مهم شهرستان به شمار می‌رود.

برای رفتن به این سرزمین و دیدن بیشمار اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان، از شهر زنجان به سمت غرب و از اتوبان زنجان-میانه حرکت کنید. خود جاده شما را به این زیبایی‌ها خواهد رساند.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی وبسایت «دور و نزدیک» مراجعه کنید.