گرجستان
امتیاز ما

گرجستان کشور طبیعتی سرسبز، شهرهای قرون وسطایی، غذاهای خوشمزه، یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان و مردمی مهمان‌نواز است. این کشور یکی از مقاصد گردشگری محبوب در میان توریست‌ها است. اگر قصد سفر به گرجستان را دارید درباره‌ی زیباترین شهرهای گرجستان در مجله گردشگری دور و نزدیک بخوانید.

معروف ترین و زیباترین شهرهای گرجستان

متسختا

«متسختا» یکی از معروف‌ترین شهرهای گرجستان است. این شهر پایتخت سابق این کشور بود و از تفلیس تنها ۲۰ دقیقه فاصله دارد. این شهری است که مردم گرجستان به گردشگران توصیه می‌کنند. متسختا ۳۰۰۰ سال پیش تاسیس شد و از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به کلیسای جامع سوتیتسخوولی اشاره کرد. این شاهکار معماری مربوط به قرون وسطی است و گفته می‌شود محل نگهداری خرقه‌ی مسیح نیز هست. این مکان در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.  خرید ارزان بلیط تهران تفلیس | بلیط تفلیس تهران

گوری

شهر «گوری» یکی دیگر از شهرهای نزدیک پایتخت است. نام این شهر از کلمه‌ای گرجی به نام گورا به معنای تپه یا پرش گرفته شده است. این شهر در بزرگراه اصلی که بخش‌های غربی و شرقی گرجستان را به هم متصل می‌سازد قرار گرفته است. یکی از دلایل شهرت شهر گوری این است که این شهر محل تولد جوزف استالین رهبر شوروی است. در اینجا می‌توانید از خانه‌ی استالین که اکنون به موزه تبدیل شده است دیدن کنید و با دوران کودکی او آشنا شوید حتی می‌توانید واگن شخصی‌اش را نیز ببینید. بهترین زمان سفر به گرجستان

کوتایسی

درست مانند متسختا، «کوتایسی» پایتخت سابق گرجستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای این کشور است. کلیسای جامع باگراتی که در قرن ۱۱ میلادی ساخته شد، جزو میراث جهانی یونسکو است.این کلیسا به دلیل حملات زیاد بارها تخریب شد تا اینکه در سال ۲۰۱۲ به طور کامل بازسازی گردید. در کنار کلیسای باگراتی، صومعه‌ی گلاتی که در سال ۱۱۰۶ بنا شد قرار دارد. این صومعه یکی از مراکز فرهنگی گرجستان بود و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی شناخته می‌شد. بلیط هواپیما  را ارزان خریداری کنید.

استپان تسمیندا

«استپان تسمیندا» در ۱۵۷ کیلومتری تفلیس  و در ارتفاع ۱۷۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. این شهر کوچک توسط راهبی به نام استفان ساخته شد. نام این شهر استپان تسمیندا است که واژه‌ای مرکب از دو کلمه‌ی استفان و مقدس است. این شهر در قفقاز بزرگ واقع شده و جاده‌ای که به آن منتهی می‌شود دارای مناظر فوق‌العاده‌ای است. خود شهر، شهری توریستی نیست اما علت شهرت آن کلیسای تثلیث گرگتی در کوه قازبگی است.

تلاوی

طبق یافته‌های باستان‌شناسان «تلاوی» از زمان عصر برنز دارای ساکنانی بوده و بعدها به یک شهر سیاسی و اداری در گرجستان تبدیل شد. شهر تلاوی دارای معماری‌ها و طراحی‌های فوق‌العاده‌ای است و از ابتدا تاکنون پادشاهان کاختی، پادشاهان گرجستان ، رم و تزارهای روسیه معماری‌های خود را در آن‌جا به یادگار گذاشته‌اند.

سیغناغی

این شهر زیبا دارای تاریخی کهن و مناظری زیبا از دره‌ی آلازانی است و مکانی ایده‌آل برای گردشگران به شمار می‌رود. یکی از جاذبه‌های گردشگری سیغناغی ، صومعه‌ی بادبه است که تنها ۲ کیلومتر از سیغناغی فاصله دارد. این منطقه یک مکان مذهبی است و شهر «نینوی مقدس»، اولین قدیسی است که مسیحیت را به گرجستان آورد.

 

بورجومی

شهر «بورجومی» به دلیل تفریحگاه‌ها و چشمه‌های آب معدنی معروف است. آب اصلی کمی گرم است و طعمی شور و سولفوری دارد. آب معدنی صنعتی که در بطری‌ها ریخته شده است، در مقایسه با آب‌های معدنی اروپایی گاز بیشتری دارد. این نوشیدنی هنوز در کشورهای شوروی سابق شهرت دارد. در بورجومی می‌توانید از پارک ملی خاراگائولی دیدن کنید. اگر به فرهنگ علاقه دارید، به دهکده‌ی لیکانی سر بزنید و کاخ تابستانی خاندان «رومانوو» را ببینید. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در بورجومی انجام دهید، سوار شدن بر قطار بورجومی-باکوریانی است که به شما این اجازه را می‌دهد که شاهد مناظر فوق‌العاده‌ای از جنگل‌های سرسبز باشید. در همین مسیر می‌توانید شاهکاری به اسم «گوستاو ایفل» را نیز ببینید. این پل در سال ۱۹۰۲ به دستور خاندان رومانوو در فرانسه ساخته و به گرجستان آورده شد.

زوگدیدی

شهر «زوگدیدی» در فاصله‌ی ۳۱۸ کیلومتری از تفلیس واقع شده است. زوگدیدی شهر مرکزی استان سامگرلو است. این شهر تا سال ۱۸۶۷ زمانی که امپراتوری روسیه قلمروی شاهزادگی مینگرلیا را منسوخ کرد، پایتخت این قلمرو بود. زوگدیدی محل زندگی خاندان سلطنتی مینگرلیا بود و دادیانی کاخ این خاندان بود. یکی از بخش‌های جالب موزه‌ی کاخ دادیانی ماسک مرگ ناپلئون و ردای مقدس حضرت مریم است. در زوگدیدی می‌توانید از باغ گیاه‌شناسی، کاخ ملکه و بلوار شهر دیدن کنید. علاوه بر بناهای تاریخی، غذاهای این شهر نیز شهرت دارد.

مستیا

مستیا شهر مرکزی استان اسوانتی است. این شهر ۱۲۸ کیلوتر تا پایتخت فاصله دارد. اگر قصد دیدن زوگدیدی را دارید می‌توانید در این شهر توقف کنید. این شهر یکی از مناطق دورافتاده‌ی گرجستان است و هنوز هم دژهای دفاعی قرون وسطی و سنت‌های آن زمان را حفظ کرده است. مستیا مکان ایده‌آلی برای افرادی است که به کوهنوردی و طبیعت علاقه دارند.

باتومی

باتومی شهری ساحلی است که مردم گرجستان در تابستان به آن‌جا سفر می‌کنند و همچنین به دلیل شب‌های زیبا، معماری مدرن و رستوران‌های متنوع به یک مقصد گردشگری هیجان‌انگیز برای گردشگران تبدیل شده است. جاذبه ها گردشگری باتومی را بیشتر بشناسید.