تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان
امتیاز ما

از دست رفتن چمدان به هر علتی که باشد یکی از بزرگترین دلایل شکایت در سفر است. قوانین زمانی که مسئولیت شرکت هواپیمایی در مورد بد اداره کردن وضعیت چمدان شما ثابت شود، واضح هستند.

اما رفتار خطوط هوایی در دو مورد واضح نیست:

۱) شرکت­ها چگونه شکایت را ارائه می­دهند.

۲) آنها به شما برای جبران خسارت چه چیزی را پیشنهاد می­دهند.

کنوانسیون مونترال، که قوانین بین المللی «حمل مسافر، چمدان و محموله» را بیان می­کند در سال ۱۹۹۹ تنظیم شد. این کنوانسیون چهارچوب مسئولیت شرکت هواپیمایی را در مورد چمدان­های گم یا خراب شده و ضرب الاجل­ هایی که مسافران و شرکت­ها با آن­ها روبرو هستند، بیان ­می­کند.  بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان

تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان : قوانین

خطوط هوایی در مورد تاخیر گم یا خراب شدن چمدان ­هایی که چک شده و به آنها تحویل داده شده است مسئول هستند، حتی اگر قصوری صورت نگرفته باشد.

میزان جبران خسارت شما حدود ۱۱۰۰ پوند است. اگر فکر می­کنید بارتان ارزش بیشتری دارد باید حدود مسئولیت شرکت هواپیمایی را با یک «اظهارنامه ویژه برای سرمایه» افزایش دهید. حداکثر میزان جبران خسارت حدود ۲۲۰۰ پوند است.

همچنین کنوانسیون بیان می­کند که اگر چمدان آسیب ببیند یا از بین برود، باید ظرف ۷ روز از شرکت هوایی شکایت کتبی شود. خرید ارزان بلیط هواپیما

چمدان­هایی که تا ۲۱ روز تحویل داده نشوند گم شده محسوب می­شوند. شکایت کتبی هم باید در اولین فرصت بعد از ۲۱ روز نوشته شود. قوانین پرداخت خسارت تاخیر یا گم شدن چمدان در برخی از شرکت های هواپیمایی

تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان

مهلت نوشتن شکایت تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان

بسته به اتفاقی که برای چمدان شما افتاده است ( تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان ) شما محدوده­های زمانی متفاوتی برای طرح شکایت دارید.

در صورت خرابی چمدان ، ۷ روز بعد از گرفتن چمدان فرصت دارید تا با شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.

اگر اقلام موجود در چمدان گم شود یا آسیب ببیند نیز شما هفت روز برای اطلاع دادن به شرکت فرصت دارید.

برای گم شدن یا تاخیر چمدان بعد از ۲۱ روز از روزی که پرواز به مقصد رسیده است برای شکایت باید اقدام کنید.

چمدان­ها بعد از ۲۱ روز رسما گم شده محسوب می­شوند: بعد از ۲۱ روز باید در اسرع وقت با شرکت تماس بگیرید.

شما می­توانید بدون «پی آی آر» هم شکایت کنید اما بدون آن کار کمی سخت­تر است.

فرم «پی آی آر» و طرح شکایت تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان

«پی آی آر» یک شکایت واقعی نیست و بیشتر شبیه یک گزارش خرابی است و اثبات می­کند شما مشکل را گزارش داده اید. «پی آی آر» را پیوست شکایت خود کنید. البته «پی آی آر» تضمینی برای اینکه شرکت ادعای شما را قبول کند نیست. اگر مدارکی مانند عکس هم دارید ارزش ارسال کردن را دارند. بنابراین پیش از اینکه سفر خود را آغاز کنید از چمدان­های خود عکس بگیرید. روی چمدان­تان هم یک برچسب اطلاعات تماس و آدرس نصب کنید.

اگر به شما گفته شد که کالاها ضروری را جایگزین می­کنند، ممکن است لازم باشد اطلاعات مربوط به هزینه­ها را هم ضمیمه شکایت کنید.همچنین ممکن است کارت اعتباری، شناسنامه و تخمین میزان هزینه تعمیر یا جایگزینی نیز از شما خواسته شود. البته شما ارزش چمدان و اقلام داخل آن را باید با رسیدهای کارت اعتباری ثابت کنید.

مسیر را دنبال کنید

بسیاری ازخطوط هوایی به مسافران اجازه می­دهند تا به وسیله یک صفحه اینترنتی، با یک شماره مرجع آنلاین بار خود را ردیابی کنند.این شماره مرجع که مربوط به رسید چمدان شماست معمولا به پاسپورت یا کارت پرواز شما الصاق شده است. بنابراین لازم است که حتما آن را نگه دارید. اگر بعد از سه هفته خبری از چمدان نشد به عنوان گم شده شناخته می شود. اگر شرکت هواپیمایی امکان دنبال کردن مسیر چمدان را فراهم نکرد با خدمات بار در تماس باشید.

چمدان من گم شده و من به شلوار نیاز دارم، آیا شرکت هواپیمایی غرامت می­دهد؟

با توجه به «سی ای ای» اکثر خطوط هوایی به شما برای ملزوماتی که نیاز دارید بابت تاخیری که رخ داده است غرامت پرداخت می کنند.

اگر بیش از یک پرواز داشتم به چه کسی شکایت کنم ؟

اگر چند پرواز داشته باشید و چمدانتان گم شود ماجرا کمی پیچیده می­شود. اما به هر حال آخری شرکت هواپیمایی که شما با آن پرواز کردید، شکایت شما را خواهد گرفت. بنابراین اینجا محل خوبی برای شروع است. با مجله گردشگری دورونزدیک همراه باشید.