گم شدن چمدان شرکت هواپیمایی
امتیاز ما

بیشتر خطوط هوایی برای ملزومات ضروری شما وقتی چمدانتان تاخیر دارد یا گم شده است، ملزم به پرداخت هزینه هستند البته این موضوع کاملا به شرکت های هواپیمایی بستگی دارد. قوانین هم در این حوزه مبهم هستند. که در این مقاله به برخی از قوانین شرکت های هواپیمایی می پردازیم. دقت داشته باشید که قوانین شرکت های هواپیمایی نیز ممکن است در بازه های زمانی متفاوت دست خوش تغییراتی باشد. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

شرکت هواپیمایی بریتیش: مسافران می­توانند برای اقلام ضروری مانند لوازم بهداشتی و اساسی برای تاخیر یا گم شدن چمدان ادعای خسارت کنند. البته ادعای شما باید معقول و منطقی باشد، بنابراین رسیدهای خرید را نزد خود نگه دارید. زمانی که چمدان شما پیدا شد « شرکت هواپیمایی بریتیش » آن را به صورت رایگان به آدرسی که شما می­خواهید خواهد آورد.

"گم

شرکت هواپیمایی امارات: اطلاعات امارات خیلی مشخص نیست. آنها بیان می کنند که در صورت تاخیریا گم شدن چمدان که بسیار بعید است امارات به کنوانسیون­ ها احترام می­گذارد و به موجب آن به مسافران خسارت پرداخت می­کند. اما زمانی که در مورد جزئیات از آنها پرسیده می شود آنها از پاسخ سر باز می­زنند.

شرکت هواپیمایی ایزی جت: ایزیجت به مسافرانی که دور از خانه هستند به مدت ۲۵ پوند هر روز به مدت سه روز برای خرید وسایل مورد نیاز پرداخت می­کند. برای این موضوع می­توان به مدت ۲۱ روز به صورت آنلاین با مدرکی برای اثبات خرید چمدان، شکایت کرد. زمانی که چمدان پیدا شد به شما بازگردانده می­شود و یا می ­توانید خودتان برای آوردن چمدان به فرودگاه بروید.

شرکت هواپیمایی رایان ایر: رایان ایر بیان می­کند که «هزینه ­های معقول برای یک ادعای معتبر» را پرداخت می­کند.

ایران: این امر طبق «آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی» در ایران در صورت آسیب دیدگی یا گم شدن چمدان و بار همراه، شرکت حمل‌کننده بر دستور پیگیری، جست‌وجو یا جبران خسارت خود (طبق پیمان ورشو که عینا در تاریخ ۱۹/۸/۱۳۶۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است) موظف به تامین رضایت مسافر است:

اگر چمدان‌هایتان پیدا نشد، باید گزارش دومی را صادر کنید که معمولا کمی زمان خواهد برد. به طور معمول، رسیدگی به این گزارش از ۶ هفته تا ۳ ماه زمان خواهد برد. در این کشور، در صورت گم شدن چمدان و بار مسافر، تقریبا ۳ هزار و ۴۰۰ دلار به مسافر پرداخت می‌شود. در پروازهای بین‌المللی میزان این پرداخت متفاوت خواهد بود

البته باید متوجه محدودیت‌ های خود نیز باشید. در ایران و طبق آیین‌نامه یاد‌شده در بالا، مسافر باید خسارت یا گم شدن چمدان خود را بلافاصله (قبل از ترک فرودگاه) به اطلاع شرکت حمل‌کننده برساند و فهرستی از اقلام موجود در چمدان خود را تحویل شرکت حمل‌کننده دهد. تاخیر در تحویل چمدان در ایران باید حداکثر تا ۲۱ روز از طریق شرکت حمل‌کننده پیگیری شود.

البته برای تخمین هزینه اگر چمدان شما پیدا نشود نیاز به رسیدهای خرید چمدان و اقلام داخل آن و یا مدرکی برای اثبات ادعای خود دارید. پس رسید ها را نزد خود نگه دارید و حتما از چمدان و اقلام داخل آن قبل از سفر عکس بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تاخیر، گم یا خراب شدن چمدان هایتان در پرواز با مجله گردشگری دورونزدیک همراه باشید.

گم شدن چمدان شرکت هواپیمایی

چه زمانی برای دریافت بیمه بابت گم شدن چدان و یا خسارت وارده مناسب است؟

شما می ­توانید از یکی ازشرکت­های هواپیمای یا بیمه، خسارت دریافت کنید، نه هر دو.

مارتین جیمز، کارشناس حقوقی بیان می­کند که شرکت هواپیمایی در مور بارها مسئول است و ابتدا باید خود شرکت کارهای پیدا کردن چمدان یا پرداخت غرامت را انجام دهد. با این حال اگر شرکت هواپیمایی در این مورد ضعیف عمل کنند شما می توانید به بیمه­گران خود که مسئول پوشش خسارت شما هستند مراجعه کنید. البته اگر شرکت هواپیمایی ادعای شما را قبول نکرد یا شما موافق میزان ارزشگذاری آنها را برای چمدانتان نبودید، به بیمه گذار خود مراجعه کنید. مجبور نیستید پیشنهاد شرکت هواپیمایی را قبول کنید..