جشنواره‌های هند
امتیاز ما

جشنواره‌های هند مانند مذهب های هندی بسیار متنوع است که مردم با آنها زندگی می‌کنند. در هر یک از جشنواره‌هایی که سالانه در هند به روش خاص خودش برگزار می‌شود فرهنگی منحصر بفرد نهفته است. در ادامه مطلب تاریخچه و معنایی چند جشنواره های هند که رایج و مهم هستند را با هم مرور می‌کنیم. .بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

رایج‌ترین جشنواره‌های هند

جشنواره دیوالی 

جشنواره‌های هند

یکی از رایج‌ترین جشنواره‌های هند ، جشنواره دیوالی به یمن غلبه خیر بر شر و روشنایی بر تاریکی برگزار می‌شود. این جشنواره در هند به افتخار بازگشت لرد رام و زنش سیتا به پادشاهی آیودیا مراسم جشنی برپا می‌شود. در آیین دیوالی قصه شکسته رام و هانمن از شاه راوانا و نجات سیتا از چنگال شیطان روایت می‌شود. از جشنواره با نام «جشنواره روشنایی‌ها» یاد می‌شود چون ضمن برگزاری آن آتش‌بازی انجام می‌شود و مردم فانوس‌های گلی و شمع روشن می‌کنند. از نظر بسیاری از مردم هند جشنواره دیوالی بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین جشنواره سال است. نکات سفر به هندوستان

جشنواره گانش

جشنواره باشکوه گانش گاتورتی به افتخار تولد لرد گانش که خدای هندو است و سر او از فیل است برگزار می‌شود. در ابتدای برگزاری این جشنواره هندوه مجسمه‌های دست‌ساز گانش را در خانه‌ها و امکان بلند مرتبه قرار می‌دهند و به شکل چشمگیر و زیبایی آذین بسته می‌شوند. در پایان جشنواره، با مجسمه‌های در خیابان‌ها راه‌پیمایی می‌کنند و در همان ضمن مردم آواز می‌خوانند و رقص و پایکوبی می‌کنند و در نهایت مجسمه‌ها را در اقیانوس می‌اندازند. باشکوه‌ترین جشنواره گانش در شهر مومبای هند برگزار می‌شود.

جشنواره هولی

جشنواره هولی نیز به یمن چیرگی خیر بر شر و نیز برداشت محصول در فصل بهار به اجرا درمی‌آید. این جشنواره با نام «جشنواره رنگ‌ها» هم شناخته شده است. در این آیین مردم به یک دیگر آب و پودرهای رنگی پرتاب می‌کنند و ضمن برپایی جشن زیر قطرات آب رقص و پایکوبی می‌کنند. همچنین در خلال برپایی جشنواره هولی مردم نوعی معجون به نام «بهنگ» که از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود مصرف می‌کنند. هولی جشنواره بسیار سبکی است و معمولا کسانی در آن شرکت می‌جویند که از کثیف شدن و خیس شدن ابایی ندارند. یکی از جشنواره‌های هند معروف است.

جشنواره‌های هند

جشنواره‌های ناواراتری، دوسرا و دورگا پوجا

نه روز اول این مجموعه جشنواره‌ها تخت عنوان ناواراتری شناخته می‌شود و به یمن خدایگان مادر مشحون از انواع رقص است. روز دهم، که دوسرا نام دارد، مختص برپایی جشن به برکت شکست راوانا، پادشاه شیطان، به دست لرد رام است. این جشن مصادف است با پیروزی خدایگان دورگا بر ماهیشاسورا که جنی از نوادگان شیطان است. در بخش شرقی هندوستان، این جشن با نام دورگان پوجا به اجرا درمی‌آید. این جشنواره هندی بزرگترین جشنواره سال در کلکته به شمار می‌آید. در این جشنواره مجسمه‌های غول پیکری از خدایان ساخته و در رودخانه به آب انداخته می‌شود. در دهلی (جاذبه های گردشگری دهلی) نیز بازی‌های شبانه در محدوده رود فورت انجام و ضمن آن در بخش‌هایی از زندگی لرد رام روایت می‌شود.

جشنواره اونام

اونام یکی از بزرگترین جشنواره های هندی است که سالانه در کرالا برگزار می شود. این جشنواره که به مدت ۱۰ روز به اجرا درمی‌آید در حقیقت نوعی جشن برداشت محصول است که به برکت شاه ماهابالی افسانه‌ای برگزار می‌شود. جشنواره اونام جشنواره‌ای غنی از فرهنگ و میراث باستانی است. مردم در این جشن باشکوه خانه‌های خود را با گل‌های گوناگون و طرح‌های متنوع آذیین می‌بندند و چشم به راه پادشاه می‌شوند. در این جشنواره همچنین مردم لباس‌های نو به تن می‌کنند، در مهمانی‌های خود موز می‌خورند، می‌رقصند، ورزش می‌کنند، بازی می‌کنند و مسابقه قایق‌رانی به راه می‌اندازند. غذاهای معروف هند

جشنواره‌های هند

 جشنواره کریشنا جانماشتیما (گویندا)

جشنواره کریشنا جانماشتیما که با نام گویندا نیز معروف است زادروز لرد کریشنا جشن گرفته می‌شود. جالب‌ترین بخش این جشنواره عبارت از تشکیل گروه‌هایی است که از سر و کله هم بالا می‌روند و هرم انسانی تشکیل می‌دهند تا دستشان به کوزه‌های گلی پر از شیر لخته برسند. این کوزه‌ها از ساختمان‌ها آویخته شده‌اند. این فعالیت که داهی هاندی نام دارد در روز دوم برگزار می‌شود و بهترین رویداد مومبای به حساب می‌آید.

نمایشگاه شتر پوشکار

در این رویداد شماری از بهترین شترهای را در بیابان کوچکی به نام پوشکار که در استان راجستان قرار دارد گرد هم جمع می‌کنند. این شترها را لباس می‌پوشانند، آرایش می‌کنند، اصلاح می‌کنند و با سر و وضعی آراسته به مسابقه می‌گذارند و البته به فروش هم می‌رسانند. این نمایشگاه فرصت مغتنمی است تا شاهد برگزاری جشنواره‌ای قدیمی در هند باشیم.

جشنواره‌های معابد در کرالا

 

استان کرالا که در جنوب هند واقع شده است پر از معابدی است که در هر یک جشنواره‌ای برگزار می‌شود. فیل‌های آموزش دیده غول پیکر پر زرق و برق جذاب‌ترین بخش این جشنواره‌ها است. در این جشنواره‌ها وسایل نقلیه رنگارنگ به حرکت درمی‌آیند و نوازندگان طبل می‌نوازند. مجله گردشگری دور و نزدیک

جشنواره‌های هند