سفر به گرجستان
امتیاز ما

گرجستان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در میان مردم جهان و ایران است. برخی از فرهنگ و رسم و رسومات قدیمی این کشور هنوز هم توسط مردم گرجستان حفظ شده و نسل به نسل منتقل گشته است. امروز در مجله گردشگری دور و نزدیک برخی از این رسم و رسومات فرهنگ گرجستان را که شاید تا به حال نمی‌دانستید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فرهنگ گرجستان

 

مردم گرجستان به میهمان نوازی شهرت دارند

 در پایتخت گرجستان شهر تفلیس یک مجسمه به نام «مادر گرجستان» وجود دارد که سمبل میهمان‌نوازی و دوستی است. در این کشور میهمان هدیه‌ای از طرف خداوند تلقی می‌شود و مردم با احترام با آنها برخورد می‌کنند. زمانی‌که گردشگران به خانه‌ی مردم گرجستان می‌روند، از آنها با غذا و نوشیدنی پذیرایی می‌شود و میزبان تلاش می‌کند فرد میهمان آنجا را خانه‌ی خود حس کند.  بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.  کافه های گرجستان

سفر به گرجستان

مدت شام خوردن مردم گرجستان طولانی است

 طبق رسوم قدیمی، در فرهنگ گرجستان مراسم مفصلی برای شام خوردن دارند. میز شام پر از غذاهای رنگارنگ است و افراد ساعت‌ها پشت میز شام می‌نشینند. نام این مراسم «سورپا» است. میزبان سورپا «تامادا» نام دارد و وظیفه دارد اوقات خوبی را برای افرادی که در مراسم شام حضور دارند فراهم کند. هر میهمانی شام موضوع خاصی دارد و اغلب با سرو نوشیدنی مراسم شام آغاز می‌شود و میزبان و میهمانان هرکدام چند دقیقه‌ای درباره‌ی موضوعی مشخص صحبت می‌کنند. به این گونه مراسم شام چند ساعتی طول می‌کشد. در سفر به گرجستان حتما به این نکته دقت کنید.

در گرجستان دو کریسمس و دو سال نو وجود دارد

می توانید در سفر به گرجستان به گونه ای برنامه ریزی کنید تا جشن کریسمس رو دوبار تجربه کنید. مذهب مردم کشور گرجستان «ارتودوکس» است و از تقویم «ژولینی» یا رومی استفاده می‌کنند. بنابراین سال نو دو بار در این کشور جشن گرفته می‌شودو یک‌بار در روز اول ژانویه مانند دیگر کشورها و بار دیگر در روز ۱۳ ژانویه طبق تاریخ تقویم رومی سال نو را جشن می‌گیرند.  مهم‌ترین جشن‌ سال نو در روز ۳۱ دسامبر برگزار می‌شود. در این روز خانواده‌ها دور هم جمع شده و غذا می‌خورند. هنگام نیمه‌شب سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند و سال نو به طور رسمی آغاز می‌شود. کریسمس در روز ۷ژانویه جشن گرفته می‌شود. در این روز غذای مخصوصی به نام «پای گورولی» که نوعی «خاچاپوری» دارای تخم‌مرغ آب‌پز است سرو می‌شود.

سفر به گرجستان

عید پاک در فرهنگ گرجستان

پس از یکشنبه‌ی عید پاک، مردم گرجستان به قبرستان‌ها می‌روند تا به افرادی که از دنیا رفته‌اند ادای احترام کنند. این رسم برای مردم این کشور معانی زیادی دارد. در دوران حکومت شوروری، کلیساها بسته بود بنابراین تنها جایی که مردم می‌توانستند برای خویشاوندان‌شان شمع روشن کنند، قبرستان‌ها بودند. این رسم امروز هم پابرجا است. عید پاک سمبل زندگی ابدی است و مردم گرجستان آن را همراه تمام خانواده، چه آنهایی که زنده هستند و چه آنهایی که از دنیا رفته‌اند جشن می‌گیرند. بازدید از قبرستان‌ها راهی است که به خانواده‌هایشان بگویند که به یاد آنها هستند.

در فرهنگ گرجستان انعام داده نمی شود

در رستوران‌ها و کافه‌های گرجستان، مبلغی که باید به عنوان انعام داده شود به صورتحسابی که در نهایت به شما داده می‌شود اضافه شده است. درصد این مبلغ با توجه به مکانی که رستوران یا کافی‌شاپ در آنجا قرار دارند بین ۱۰ تا ۱۸ درصد متغیر است. البته رستوران‌ها و کافه‌های ارزان‌قیمت این حق سرویس را حساب نمی‌کنند؛ بنابراین در سفر به گرجستان دادن انعام به پیشخدمت اختیاری است. اگر احساس می‌کنید سرویسی که در رستوران یا کافه به شما داده شد ارزشی بیشتر از آن‌چیزی دارد که در صورتحساب آمده است می‌توانید هر قدر که می‌خواهید انعام بدهید.

مراسم های عروسی در گرجستان

 مردم گرجستان علاقه دارند هر موقعیتی را جشن بگیرند و میهمان‌های زیادی را دعوت کنند. مراسم عروسی هم از این قاعده مستثنی نیستند و بسیار بزرگ و باشکوه برگزار می‌شوند. حداقل ۱۰۰ نفر از طرف عروس و ۱۰۰ نفر از طرف داماد به عروسی دعوت می‌شوند. حتی فامیل‌های دوری که عروس و داماد ممکن است آنها را نشناسند نیز به مراسم دعوت می‌شوند. طبق رسم و رسومات، بهتر است زمانی‌که به یک مراسم عروسی دعوت می‌شوید حتما در آن شرکت کنید و رد کردن دعوت بدون داشتن دلیل موجهی، بی‌احترامی تلقی می‌شود. یک مراسم عروسی با وجود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میهمان، یک مراسم کوچک و ساده است.

سفر به گرجستان