معابد مصر
امتیاز ما

اولین معابد مصر باستان در اواسط هزاره‌ی چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شدند. معابد مصر باستان از جمله جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به این کشور حتما باید دید. امروز در مجله گردشگری دور و نزدیک چند نمونه از شگفت‌انگیزترین معابد مصر باستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

معابد مصر باستان – معبد مدینت هابو

«مدینت هابو» نام عربی مجموعه‌ای از معابدی بزرگ که تقریبا به اندازه‌ی کارناک هستند و در کرانه‌ی غربی اقصر واقع شده‌اند، است. «حتشپسوت» و «توتموسیس سوم» فرعون‌هایی بودند که معبدی کوچک را به عنوان پیشکشی برای آمون بنا کردند. «رامسس سوم» معبد خود را در کنار معبد این دو ساخت که بزرگ‌ترین بنای مدینت هابو است. رامسس سوم سپس هر دو ساختار را در داخل یک دیوار عظیم آجری قرار داد که شامل انبار، کارگاه و اقامتگاه بود.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد کوم امبو

معبد «کوم امبو» در یک دره‌ی بلند مشرف به رود نیل بنا شده است. این معبد یک معبد دوگانه‌ی غیرمعمول است که در سلسله‌ی «بطلمیوسی» ساخته شد. این معبد به دست بطلمیوس ششم در اوایل قرن دوم پیش از میلاد مسیح ساخته شد. معبد کوم امبو در واقع دو معبد است و همه چیز در محور اصلی تکرار می‌شود. این معبد دارای دو ورودی، دو بارگاه، دو ردیف ستون، دو سالن و دو جایگاه مقدس است. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

 

معابد مصر

معابد مصر باستان – مجسمه های ممنون

مجسمه‌های «ممنون» در سال ۱۳۵۰ پیش از میلاد مسیح ساخته شده‌اند و نماد «آمنهوتپ سوم» هستند. ویژگی اصلی این مجسمه‌ها نگهبانی از ورودی مقبره‌ی آمنهوتپ است. آمنهوتپ پیش و پس از مرگش به عنوان فردی مقدس به شمار می‌رفت. این معبد زمانی از بزرگ‌ترین معابد مصر باستان بود اما امروزه تنها این دو مجسمه از آن‌ها باقی مانده است. این دو مجسمه نیز بسیار آسیب دیده‌اند به گونه‌ای که غیر قابل شناسایی هستند.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد فیله

جزیره‌ی «فیله» مرکز قوم الهه «ایزیس» بود. اولین معبد این جزیره توسط فرعون‌های سلسله‌ی سی‌ام ساخته شد. ساخت این معابد بیش از ۳ قرن طول کشید و به دوره‌ی بطلمیوس و حاکمان رومی رسید. امپراطور روم به نام «تراژان» در سال ۱۰۰ پس از میلاد مسیح معبد تراژان را بنا کرد. گفته می‌شود این بنا ورودی رودخانه به معبد بزرگ ایزیس است. در دهه‌ی ۱۹۶۰ این معبد و دیگر بناهای این جزیره توسط یونسکو به جزیره‌ای دیگر به نام «آگیلکیا» منتقل شدند تا به دلیل بالا آمدن رود نیل فرسایش پیدا نکنند. جزیره‌ی فیله اکنون در دریاچه‌ی «ناصر» دفن شده است.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد ادفو 

معبد «ادفو» به یکی از خدایان به نام هورس تقدیم شده است. این معبد دومین معبد بزرگ مصر بعد از کارناک است و یکی از معابدی است که به خوبی محافظت شده است. ساخت این معبد در سال ۲۳۷ پیش از میلاد مسیح در دوره‌ی بطلمیوس سوم آغاز شد و دو قرن بعد در سال ۵۷ پیش از میلاد مسیح توسط بطلمیوس دوازدهم به پایان رسید. بطلمیوس دوازدهم پدر «کلئوپاترا»ی معروف است. این معبد شامل المان‌های سنتی معابد مصری به همراه المان‌های یونانی است.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد ستی اول

معبد «ستی اول» آرامگاه فرعونی به نام ستی است که در کرانه‌ی غربی رود نیل در «آبیدوس» واقع شده است. ساخت این معبد باستانی در اواخر دوره‌ی ستی آغاز و توسط پسرش رامسس پس از مرگش در سال ۱۲۷۹ پیش از میلاد مسیح به پایان رسید.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد حتشپسوت

آرامگاه «حتشپسوت» که در سال‌های ۱۴۷۹ تا ۱۴۵۸ پیش از میلاد مسیح در مصر حکومت می‌کرد در کرانه‌ی غربی رود نیل واقع شده است. ساختار پر از ستون این معبد توسط معمار سلطنتی این فرعون طراحی و اجرا شد. این معبد دارای ۳ تراس است که هر کدام ۳۰ متر ارتفاع دارد. زمانی این تراس‌ها توسط باغ‌های زیبا احاطه شده بود.

معابد مصر

معابد مصر باستان – معبد ابو سیمبل

معبدهای دوقلوی ابوسیمبل در دوره‌ی رامسس بزرگ در قرن سیزدهم پیش از میلاد مسیح در دل یک کوه ساخته شدند. این معبد نماد رامسس و ملکه‌اش «نفرتاری» است. در دهه‌ی ۱۹۶۰ این معبد به طور کامل جابجا شد تا با ساخته شدن دریاچه‌ی ناصر فرسایش پیدا نکند. ابو سیمبل یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مصر است.

معابد مصر

معابد مصر باستان –معبد کارناک

معبد کارناک اگرچه آسیب‌های زیادی دیده است اما کم‌تر جاذبه‌ای در مصر به پای این معبد می‌رسد. این معبد بزرگ‌ترین مکان مذهبی باستانی در دنیا است. معبد کارناک دارای ۳ معبد اصلی، معابدی کوچک‌تر و چندین معبد خارجی است. یکی از معروف‌ترین بناهای کارناک سالن‌ پر از ستون این معبد است که ۵۰۰۰ متر مکعب مساحت دارد و ستون‌های آن در ۱۶ ردیف ۱۳۴‌تایی قرار گرفته‌اند. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

معابد مصر