بهترین بازارهای دهلی قدیم
امتیاز ما

دهلی قدیم شهر بزرگی است که دهلی نو را محصور کرده است و توسط شاه‌ جهان گورکانی در ۱۰۱۷ هجری شمسی بنیان نهاده شده است. این شهر تا پایان کار گورکانیان پایتخت این سلسله بود. در آغاز این شهر پر از کاخ‌های اعضای دیوان سلطنتی و مساجد و باغ‌های زیبا بوده است. امروزه علی‌رغم اینکه بسیار شلوغ و تکه تکه شده است، هنوز قلب نمادین دهلی مسلمان محسوب می‌شود. در کلان شهر دهلی اماکن تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارد  و این شهر از ظرفیت قابل قبولی برای پذیرایی از گردشگران برخوردار است. بازارهای شلوغ و پر هرج و مرج دهلی قدیم دارای مجموعه ­ای از اقلام جیبی لوازم الکتریکی، ادویه­ جات عجیب و غریب و سنگ­ های قیمتی است.

در این مطلب می خواهیم چندی از بهترین بازارهای دهلی قدیم را به شما معرفی کنید با مجله گردشگری دور و نزدیک همراه باشید تا اطلاعات بیشتری نسبت به بازارهای دهلی بدست بیاورید.  بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

بازار چاواری – دهلی قدیم

بازار چاواری، در ابتدا یک مرکز سخت­ افزاری، نخستین بازار عمده فروشی دهلی قدیم است و عمدتا با محصولات کاغذی مشغول به کار هستند. منتظر ردیف ­های زیادی از مغازه ­ها که کاغذ بسته ­بندی هدیه و کادوهای عروسی و کاغذ دیواری می­فروشند باشید. با این حال، بازدیدکنندگان فروشگاه­ های مختلفی را می­توانند پیدا کنند که ظروف آشپزخانه­ی برنجی و مسی می­فروشند.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

داریبا کالان – دهلی قدیم

داریبا کالان، که به «مروارید بی­نظیر» ترجمه می­شود، در قرن ۱۷میلادی توسط امپراتور مقدس شاه جهان ساخته شده است. هنگامی که نادر شاه ایرانی در سال ۱۷۳۹ دهلی را اشغال کرد، دستور به اعدام جمعی شهروندان این کشور داد و تمام مغازه­ های داریبا کالان را غارت کرد. امروز این خیابان تاریخی به بازار جواهرات نقره­ا معروف است. مردم می­ توانند زیور آلات زیبا را ۲۵ درصد ارزان ­تر از سایر نقاط شهر خریداری کنند.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

بازار قصر بهاگیرات – دهلی قدیم

قصر بهاگیرات اکنون در میان بزرگترین بازارهای عمده فروشی لوازم الکتریکی و الکترونیکی کشور قرار دارد. در میان محصولاتی که در بازار کمیاب هستند چرخی بزنید. محصولاتی مانند لوسترهای زیبا و قدیمی و لامپ ­هایی که بسیار دقیق حکاکی شده ­اند. سال ها پیش این­ ساختمان متعلق به «بگم سامرو» در دوره امپراتوری گورکانی بوده است، اما پس از اینکه یک بازرگان محلی مالک این قصر شد از شکوه و عظمت آن کاسته شد. 

کاترا نیل – دهلی قدیم

«کاترا نیل» روزی مرکز تولیدکنندگان و فروشندگان وسمه بود و در طول زمان به یکی از بزرگترین بازارهای عمده فروشی لباس تبدیل شده است. «کاترا نیل» که سرشار از رنگ­ های مختلف است معمولا برای خرید عروسی مورد توجه قرار می­گیرد. هر چند اینجا برای لباس مردانه ­اش مشهور است. شما می توانید انواع ساری، سالوار و لهنگاس را در این بازار پیدا کنید. در حین پیاده­ روی در بازار به معماری دوران گروکانی بازار نیز توجه کنید.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

خاری بالی – دهلی قدیم

«خاری بالی» درسال ۱۶۵۰ توسط «فاتحپوری بگم» یکی از همسران شاه جهان، ساخته شد. بازار به تدریج در اطراف «خاری بالی» و مجاور «مسجد فتحیپوری» شکل گرفت و خیلی زود به بزرگترین بازار عمده فروشی ادویه­جات در آسیا تبدیل شد. مقدار زیادی از ادویه­ های عجیب و غریب، میوه ­های خشک، چای و غلات از نقاط مختلف هند و نیز کشورهای همسایه مانند افغانستان، روزانه در این بازار به فروش می­رسد.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

بازار چندی چوک – دهلی قدیم

یکی از بهترین بازارهای دهلی قدیم بازار بزرگ چندی چوک (به معنای میدان نقره) که روبه روی قلعه سرخ و در ضلع شمالی مسجد جامع دهلی قرار دارد، توسط جهان آرا بیگم دختر شاه جهان و به دست سازندگان تاج محل ساخته شده و یادآور هنر و تمدن عصر گورکانیان هند است. این بازار سنتی دارای راسته‌های زیادی است که بازار اصلی شهر دهلی (قدیم) را تشکیل می‌دهد. این بازار توسط کانال‌هایی پر از آب به دو بخش تقسیم شده که آب کانال هنگام شب همچون نقره در زیر نور ماه می‌درخشیده‌است.

نای ساراک – دهلی قدیم      

«نای ساراک» یک خیابان طولانی است با مغازه­های کوچک که کتاب­های ارزان می­فروشند.مهم نیست که پرفروش­ترین کتاب بین ­المللی را می­خواهیدیا کتاب دست دوم برای کالج، «نای ساراک» شما را ناامید نمی کند. مغازه­ های اینجا لوازم التحریر، لوازم اداری و ابزار را نیز می­فروشند. متاسفانه امروزه این کتاب فروشی­ ها با رفتن مشتریان به کتاب فروشی­ های آنلاین در حال از بین رفتن هستند.

بهترین بازارهای دهلی قدیم

بازار کوچا چوداری – دهلی قدیم

«بازار کوچا چوداری» بیشتر به عنوان بازار عکس شناخته می­شود. در این مرکز خرید بسیار شلوغ شما همه چیز از جدیدترین دوربین نیکون تا «مینولتا» ۳۵ میلیمتری پیدا می­شود. علاوه بر دوربین­ های اصلی، شما می­توانید لنز، چراغ­ های استودیو، سه پایه و لوازم مورد نیاز عکاسی را از این بازار خریداری کنید. در این بازار کالاها با نرخ رقابتی ارائه می­شود. اما تنها ضعف آن این است که کالا با گارانتی ارائه نمی­شود. در «کوچا چوداری» چند مغازه قابل اعتماد تعمیر دوربین نیز وجود دارد.