اختراعات مخل آسایش در سفر
امتیاز ما

جهان مدرن امروز بدون اختراعات و دستاوردهایش برای انسان امروز شاید دیگر حتی قابل تصور هم نباشد. سخت است دل کندن از ابزاری که زندگی روزمره انسان را در قیاس با گذشته به مراتب آسان‌تر کرده است. این چنین است که انسان جستجوگر در پی کشف‌های بیشتر و انسان مصرف‌کننده در پی مصرف بیشتر است. هر چقدر دسته اول برای بقا بشریت مفید و کارگشا باشد، دسته دوم می‌تواند مضر و کارشکن باشد. اما در حالی که بیش از نیمی از جمعیت دنیا در حال لذت‌جویی از دستاوردهای جهان ابرقدرت‌هاست، هستند عده‌ای هر چند معدود که برای هر آنچه جهان مدرن به آن‌ها می‌دهد، ایستاده کف نمی‌زنند. در ادامه با مجله دور و نزدیک همراه باشید. بلیط هواپیما ارزان قیمت

نشریه تلگراف به تازگی در بخش سفر و گردشگری وب‌سایت خود مقاله‌ای را منتشر کرده که به اختراعات نامناسب که می‌تواند یکی از مهم‌ترین تجارت انسان در طول زندگی را ضایع کند، می‌پردازد. اختراعاتی که قرار بوده کار انسان را به وقت سفر راحت‌تر کند اما دست‌کم به عقیده نویسنده نشریه بریتانیایی تلگراف نتیجه معکوس می‌‌دهد.

مونوپاد

مونوپاد| اختراعات

آنتونیو اُلموس، عکاس مکزیکی جایزه برده مقیم لندن درباره پدیده عکاسی در جهان مدرن می‌گوید: «عکاسی در هیچ دوره‌ای از تاریخ بشر تا این اندازه محبوب و رایج نبوده اما در واقع دارد از بین می‌رود. در کل تاریخ بشر هرگز این اندازه عکس گرفته نشده اما خود عکاسی دارد از بین می‌رود.»

او در مصاحبه خود با نشریه گاردین دقیقا همزمان با هفته‌ای که سلفی معروف نخست‌وزیر دانمارک با باراک اوباما و دیوید کامرون در مراسم یادبود نلسون ماندلا در رسانه‌ها منتشر شد، می‌گوید: « این عکس نمونه بارز ماهیت خودشیفته عکاسی با گوشی‌های هوشمند است.»

نویسنده مقاله «اختراعاتی که سفر را ضایع می‌کند» نظر مشابهی درباره به قول خودش این «چوب‌های سلفی» دارد. از آن به عنوان «سلاح خودشیفتگی شیطان» یاد می‌کند و معتقد است که این چوب‌های بی‌قواره تجربه بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری مهم دنیا را مختل می‌کند.

وای‌فای

نویسنده پا از مبحث سلفی‌ گرفتن در سفر فراتر می‌گذارد و یکی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین ابزار امروز انسان امروز را هم به باد انتقاد می‌گیرد. می‌نویسد برای بسیاری از مردم این روزها سفر کردن بیشتر مساوی است با ثبت کردن و پز دادن در شبکه‌های اجتماعی و نه تجربه کردن. نیاز دائم برای متصل بودن به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، دوربین‌های دیجیتالی و گوشی‌های هوشند، همه آنچه را که در بطن سفر نهفته است، می‌بلعد و آنچه می‌ماند چیزی جز مشتی داده اطلاعاتی رایانه‌ای نیست.

الموس در این‌باره می‌گوید:« مردم حالا وقتی به رستوران می‌روند، خوراک‌شان که می‌آید اول گوشی‌شان را از کیف بیرون می‌آورند، از آن عکس می‌گیرند، بعد شروع می‌کنند به خوردن. وقتی تابلوی نقاشی مونالیزا را می‌بینند به جای آن که تماشایش کنند، ازش عکس می‌گیرند. در واقع آیفون و سایر گوشی‌های هوشمند دارند تجربه را از مردم می‌گیرند.»

نویسنده تلگراف می‌گوید این که اولین پرسش افراد بعد از ورود به یک هتل جدید، نه درباره جاذبه‌های بومی که رمز وای‌فای هتل است، حقیقتی است افسرده‌کننده.

دستگاه بسته‌بندی چمدان

دستگاه بسته بندی چمدان| اختراعات

نویسنده خیلی مختصر درباره این اختراع نوشته: « چه اتلاف وقت بیهوده و ناسازگار با محیط زیستی است این اختراع.»

ماشین ترجمه گوگل

نویسنده معتقد است که یا بهتر است زبان یاد بگیرید یا دست‌کم برایش تلاش کنید. اما این برنامه ضعیف را روی گوشی هوشمندتان نصب نکنید و در سفر کاملا فراموشش کنید.