تارخچه مذهبی مشهد
امتیاز ما

معرفی تاریخچه مذهبی مشهد

امروز قصد داریم در خصوص شهر مشهد و تاریخچه مذهبی مشهد صحبت کنیم. بهتر است بدانیم که تاریخ شهر مشهد از دوره صفوی آغاز شده است و به طور دقیق تر تاریخ این منطقه با ولایت طوس، و همینطور نیشابور وابسته شده است. در نظر داشته باشید که با داشتن اطلاعات کامل در خصوص تاریخچه مذهبی مشهد می توانید دید وسیع تری در خصوص این شهر زیبا داشته باشید.بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

مشهد دومین کلان شهر مذهبی در ایران محسوب می شود. تاریخ مشهد در حقیقت از پیدایش مشهدالرضا آغاز شده است و اینطور که مشخص است در این تاریخ کانون اولیه و عوامل پیدایش شهر نیز مربوط به مشهدالرضا است. مشهد از دسته کلان شهرهایی است که در شمال شرقی ایران قرار دارد و مرکز خراسان رضوی محسوب می شود. در دوره افشاریان مشهد پایتخت ایران شناخته شد.

اگر بخواهیم تاریخچه مذهبی مشهد را مورد بررسی قرار دهیم در ابتدا باید به پیش از دوره اسلام باز گردیم، این شهر به دلیل داشتن شرایط طبیعی بسیار مناسب قبل از اسلام نیز به عنوان یک منطقه بسیار عالی برای سکونت به شمار می رفت. تاریخچه مذهبی مشهد از چندین جهت قابل بررسی است.

طبق تاریخ این شهر در ابتدای امر محل اقامت اقوام آریایی محسوب شده است اگر به داستان های ملی ایران دقت کرده باشید که نام سپهسالار برای این شهر بارها و بارها دیده شده است.

ریشه نام در تاریخچه مذهبی مشهد

واژه مشهد بر گرفته از کلمه شهود است که  نوعی به شهادت استفاده دارد، حضرت علی بن موسی الرضا پس از قتل خود به دست مآمون که خلیفه عباسی بود در یک آرامگاه که مشهور به آرامگاه هارونی سناباد است به خاک سپرده شد. سناباد نوغان پس از مدتی مشهور به مشهد الرضا شد و در حال حاضر پس از گذشت چندین سال مردم شهر توس به مشهد کوچ کرده اند و آنچه در حال حاضر در خصوص این شهر دیده می شود معروف به مشهد است و کسی نام قبلی آن را صدا نمی زند.

خراسان به طور کلی در زبان پهلوی خوراسان نیز تلفظ می شود که معنی آن برگرفته از سرزمین خورشید است و البته شاید محل طلوع آفتاب نیز تلفظ شود.

این شهر به طور دقیق در بین کوه های بینالود و همینطور هزار مسجد قرار گرفته است . از سطح دریا در حدود ۹۵۰ متر ارتفاع دارد.

تارخچه مذهبی مشهد

قدیمی ترین مکان های مذهبی در مشهد

اگر به تاریخچه مذهبی مشهد نگاهی بیندازید قطعا یک سری اماکن نظر شما را به خود جلب می کند. به عنوان مثال مسجد گوهرشاه از اماکن مذهبی مشهد محسوب می شود که دقیق در جوار بارگاه امام رضا قرار دارد و به دستور بیگم که همسر شاهرخ است ساخته شده است این مسجد در سال ۸۲۱ ساخته شده است. این مسجد دارای مجموعه هایی از کاشی کاری های بسیار زیبا و خاص محسوب می شود که دارای معماری بی نظیری است. این شاهکار به دوره تیموریان باز می گردد.

آرامگاه خواجه ربیع به دوران صفویه باز می گردد و به دست شاه عباس صفوی ساخته شده است. این آثار مذهبی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی در لیست فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

نام دیگر این بنا ابوزید ربیع بین خثیم اسدی نام دارد که از طایفه بنی اسد است که ساکن کوفه بوده و از اصحاب پیغمبر در دوران صدر اسلام به شمار می رود. تاریخچه مذهبی مشهد از دید بسیاری از تاریخ دوستان بسیار ارزشمند است.

تارخچه مذهبی مشهد