مسجد حاجی بایرام انکارا
امتیاز ما

معرفی مسجد حاجی بایرام و خود او

آنکارا جاذبه های تاریخی و مراکز باستانی زیادی دارد، یکی از این جاذبه ها مسجد حاجی بایرام می باشد. این مسجد که ارزش تاریخی زیادی برای این شهر دارد، یکی از معروف ترین دیدنی های آنکارا می باشد. این مسجد که قدمت حدود ۵۰۰ ساله دارد و توسط سینان طراحی شده بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. توصیه می کنیم در سفر به آنکارا، دیدن این مسجد را هرگز از دست ندهید. در زیر به معرفی این مسجد، تاریخ آن و دیگر موارد خواهیم پرداخت. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

نومان بن کویونلوکا احمد ملقب به حاجی بایرام، عارف بزرگ متولد سال ۱۳۵۰ میلادی در یکی از روستاهای نزدیک آنکارا به نام سولفاسول بوده است که مؤسس مکتب صوفی گری بایرامی نیز می باشد. او تحصیلات ابتدایی را در آنکارا و بورسا گذراند و سپس وارد مدرسه الهیات معروف به کارا “مدرسه” شد و تحصیلاتش را تکمیل نمود. مسجد حاجی بایرام در نزدیکی مسجد آگوستوس در شهر آنکارا و محله اولوس قرار گرفته است. مسجد حاجی بایرام اولین بار در قرن ۱۵ ساخته شد و سپس در قرن ۱۶ به دست عثمانی ها بازسازی گردید. البته بیشتر مشخصات این مسجد شبیه مساجد قرن های ۱۸ و ۱۹ می باشد.

معماری مسجد حاجی بایرام

کاشی کاری های رنگی، سقف های چوبی و آجرهای سبز رنگ که در ساخت نمای داخلی مسجد ساخته شده است، نتیجه ساخت این مسجد در دوران عثمانی ها بوده است. ساخت این مسجد یک سال طول کشید و در نهایت در سال ۱۴۲۸ تکمیل شد. بیست متر طول، بیست متر عرض، پنجاه متر ارتفاع مناره و سی متر ارتفاع گنبد مسجد حاجی بایرام می باشند که در آن زمان جزء مساجد بلند در دنیا بوده است. در ضمن در اطراف مسجد حاجی بایرام چندین آرامگاه قرار گرفته است که خود حاجی بایرام نیز در این مکان دفن شده است.

مسجد حاجی بایرام انکارا

بازدید از مقبره و مسجد حاجی بایرام

مقبره و مسجد حاجی بایرام در منطقه اولوس در شهر آنکارا قرار گرفته اند. این منطقه دارای چندین بازار و جاذبه توریستی دیگر نیز می باشد که هنگام بازدید از مسجد حاجی بایرام، دیدن آن ها نیز خالی از لطف نخواهد بود. از جمله دیگر محل های دیدنی در این محله، معبد آگوستوس و روم، بازار اولوس و موزه تمدن آناتولی می باشد که بازدید آن ها را به شما پیشنهاد می کنیم. علاوه بر این رستوران های سنتی اولوس نیز کباب ها و کوفته های سنتی بسیار لذیذی به گردشگران ارائه می کند. برای خرید سوغاتی نیز فروشگاه ها و بازارهای جدید و نیز سنتی در کنار مسجد قرار گرفته است که می توانید از آن ها خرید نمایید. همچنین در نزدیکی مسجد پارکی زیبا و نیز کافی شاپی قرار دارد که برای استراحت مناسب می باشند.

دسترسی به محله اولوس در آنکارا

به علت قرار گرفتن مسجد و مقبره حاجی بایرام در منطقه اولوس که از مناطق مرکزی در شهر آنکارا می باشد، دسترسی به آن آسان می باشد و به راحتی با استفاده از مترو و اتوبوس می توانید از این منطقه دیدن نمایید. بهترین وسیله برای بازدید از این ناحیه، مترو می باشد که پس از رسیدن به ایستگاه محله اولوس، با یک پیاده روی کوتاه می توانید به مسجد حاجی بایرام برسید. همچنین در نقاط مختلف شهر برای دسترسی به منطقه اولوس مینی بوس ها و اتوبوس های مختلفی در نظر گرفته شده است. مجله گردشگری دور و نزدیک