مقبره مصطفی کمال پاشا (آتاترک)
امتیاز ما

آتا ترک

مصطفی کمال پاشا آتاترک، رهبر ملی جمهوری ترکیه در سال ۱۹۳۸ در گذشت و مقبره او به نام آنیت کابیر چند سال بعد ساخته شد. بلیط هواپیما را ارزان خریداری کنید.

مصطفی کمال پاشا یا آتا ترک، رهبر ملی ترکیه در اواخر قرن نوزده و  اوایل قرن بیستم است. وی در سال ۱۸۸۱ در شمال یونان که آن زمان جزء امپراتوری عثمانی محسوب می شد به دنیا آمد. آتا ترک با گذراندن دوران تحصیلی خود در مدارس مذهبی، سپس دولتی و بعد از آن مدرسه جنگ به عضویت ارتش در آمد و استعداد زیادی را از خود در امور نظامی نشان داد و در بسیاری از جنگ ها شرکت کرد. پس از جنگ جهانی اول که با شکست ترکیه و از دست دادن بسیاری از مناطق امپراتوری عثمانی همراه بود، آتا ترک برای ایجاد یک دولت ملی انقلاب کرد. وی پادشاهی عثمانی را خلع و جمهوری ترکیه را بنا نهاد و تا آخر عمر رئیس جمهور ترکیه بود. آتا ترک اقدامات زیادی همچون کشف حجاب اجباری، تبدیل خط عربی به خط لاتین در زبان رسمی، ترویج ملی گرایی ترک، جدایی دین از سیاست، مبارزه با روحانیون، دادن حق رای به زنان و …انجام داده  بود. آتا ترک در ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ به دلیل بیماری کبد در گذشت.

آنیت کابیر  یا مقبره آتاترک

مقبره آتاترک با نام آنیت کابیر در آنکارا قرار دارد. مقبره آتاترک در بین سال های ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۳ توسط معماران ترک ساخته شد. این آرامگاه در مجموعه پارک صلح قرار دارد که دارای گونه های گیاهی بسیار است. از قسمت های مختلف آنیت کابیر می توان به خیابان شیرها، میدان جشن، مقبره، کتابخانه و اتاق های مختلف اشاره کرد. پس از عبور از دروازه اصلی از سمت پارک صلح، با عبور از خیابان شیرها که در دو طرف خیابان مجسمه ۲۴ شیر قرار دارد به میدان مراسم یا میدان جشن با ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفر می رسیم. کف این میدان به وسیله سنگ های مختلف با رنگ های مختلف نقش های قالیچه و فرش به وجود آمده است.

مقبره مصطفی کمال پاشا (آتاترک)

معماری بنا مقبره آتاترک

بنای مقبره آتاترک مکعب مستطیلی با طول ۵۷ متر، عرض ۴۱ متر و ارتفاع ۲۷ متر به جنس سنگ تراورتن، سنگ مرمر و بتن است. معماری این بنا تلفیقی از معماری بومی و مدرن ترکیه است. طراحان مقبره آتاترک امین هالیت اونات و احمد اورهان آردا نام دارند. متن دو سخنرانی مهم و تاثیر گذار آتا ترک روی دیواره های مقبره آتاترک با طلا نوشته شده است. کف و سقف مقبره تزئینات خاص خود را دارد. کف به وسیله مرمرهای رنگارنگ و سقف به وسیله موزائیک ها، طراحی و ساخته شده اند. درون مجموعه آنیت کابیرئه برج به صورت قرینه قرار دارند که هر کدام به نام خاصی هستند.

آزادی، پیروزی، سرباز، استقلال، جمهوری، صلح، میثاق ملی، ۲۳ آوریل، انقلاب و دفاع از حق. درون هر یک از برج ها ترسیمات و نقش هایی مرتبط با اسم هر برج و جملاتی از آتا ترک نوشته شده است. این برج ها روی پایه های مستطیل شکل قرار دارد و سقف هرمی گونه ای روی آن ها قرار گرفته و با نقاشی و طرح های هندسی مختلف تزئین شده اند. در این مجموعه مقبره عصمت اینونو، دومین رئیس جمهور ترکیه نیز قرار دارد که روبروی مقبره آتاترک قرار گرفته است. این مکان یکی از ابنیه توریستی ترکیه به حساب می آید و هر سال تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

پیشنهاد ما به شما این است که از مقبره آتاترک دیدن فرمایید واز دیدن این آثار تاریخی در دل تاریخ، سفر کنید. گردشگری دور و نزدیک